اخبار

گفت و گو با «مهندس محمد علی سیفی کاشانی » نایب رییس گروه بین المللی آذرخش
تاریخ انتشار:95/04/25 ساعت: 15

گفت و گو با «مهندس محمد علی سیفی کاشانی » نایب رییس گروه بین المللی آذرخش

با معماری اصیل، میراثی ارزنده برای آیندگان به جای بگذاریم



اشاره:

آذرخش نامی شناخته شده در صنعت ساختمان است. نامی که بیست سال است با آجرهای نسوز و ماندگار گره خورده است. به بهانه راه اندازی چهارمین کارخانه این گروه صنعتی، با «مهندس محمد علی سیفی کاشانی » به گفت و گو نشسته ایم.

***در سال های اخیر بازار ساختمان ایران با مصالح مختلفی مواجه بوده که هرکدام در دوره ای نبض اصلی بازار را در دست گرفته اند. در مقطعی شیشه و در سال هایی کامپوزیت با اقبال فراوان در این عرصه مواجه شده اند و به مرور از اقبال عمومی نسبت به آن ها کاسته شده است. مزیت آجرهای نسوز نما که آذرخش ارائه می دهد چیست که طی بیست سال گذشته به میزان تقاضای بازار برای آن اضافه شده است؟

آذرخش به عنوان بنیان گذار روش تولید آجرهای نسوز نما در ایران همواره تلاش می کند محصولی با کیفیت و با قیمت اقتصادی و منطقی تولید نماید. در سال های قبل این نوع آجر مخصوص کوره های ذوب آهن و موارد صنعتی بوده اما به جرات می توانم بگویم برای اولین بار در منطقه خاورمیانه آذرخش این نوع متریال را برای نمای ساختمان ایجاد کرد. متریالی که نسبت به نمونه های مشابه از امتیاز مهم «ماندگاری» برخوردار است. این روزها بناهای آجری فراوانی در ایران و سایر نقاط دنیا وجود دارد که با گذشت قرن ها از ساخت همچنان پابرجا هستند و به سرمایه های فرهنگی کشورهای مختلف تبدیل شده اند. دیوار چین، گنبد کلیسای فلورانس، تپه سیلک کاشان، قلعه زیگورات چغازنبیل در شوش، دیوار قصر داریوش در تخت جمشید، سی و سه پل و... برخی از این بناهای ارزشمند هستند. همین مسئله سبب شده در حافظه اغلب مردم ایران احساس خوبی نسبت به این متریال وجود داشته باشد. از بُعدی دیگر آجر به عنوان یکی از مصالح سنتی و قدیمی، تاثیر شگرفی در زیبایی بناهای شهری دارد.

***با توجه به این تعریف، آذرخش چه روشی را در پیش گرفته که منجر به استقبال گسترده از محصول خود شده است؟

مهم ترین ویژگی محصول آذرخش در کنار کیفیت و قیمت مناسب که در پاسخ به سوال قبلی به آن اشاره کردم، تنوع محصول است که باعث می شود سازندگان و مشتریان برای هر نوع چیدمانی امکان استفاده از محصول ما را داشته باشند.

***به نظر شما تصمیم ها و برنامه های مسوولان کشور تا چه اندازه می تواند در اقبال عمومی به استفاده از آجر در نمای ساختمان کمک کند؟

بخش مهمی از آنچه که از گذشته برای ما به یادگار مانده و از ما برای آیندگان به یادگار می ماند در «معماری» خلاصه می شود. سیمای شهری، نماهای ساختمان و سبک معماری گنجینه ای است که برخی کشورها برای آیندگان خود به یادگار گذاشته اند و امروز به سرمایه ای برای آن کشورها تبدیل شده است. این نکات اولین پیامی است که به شهروندان و آیندگان می رسد. گذشته از نقش مهم معماری در تاریخ سازی، این مسئله برای مردمی که در آن زمان زندگی می کنند از حیث تاثیری که در روحیه مردم می گذارد، بسیار مهم و اساسی است. معماری آشفته و بی تناسب، باعث بروز تنش های عصبی فراوانی در شهروندان می شود و متاسفانه طی دهه های گذشته و مشخصا از دهه چهل تا دهه شصت به واسطه عدم حاکمیت قانون و قاعده محکم و جدی در عرصه ساخت نماهای شهری، ورود گسترده مهاجران به عرصه ساخت و ساز، آشفتگی قوانین،عدم رسیدگی جدی به تخلفات و... نوعی معماری نامناسب خلق شده که نتیجه ای جز «آلودگی بصری» ندارد. متاسفانه در اثر استفاده نامناسب از متریال های بیگانه با فرهنگ ما در نماهای ساختمان، در طول سال های گذشته بناهایی خلق شدند که نه با اقلیم و نه با فرهنگ ما سازگاری ندارند. البته از دهه هفتاد به بعد، بسیاری از قوانین و آیین نامه های مربوط به نمای شهری تدوین شده و نظارت جدی تری بر این امر صورت گرفت اما این قوانین باید با سخت گیری بیشتری اجرا و با نظارت و استاندارد بیشتری پیش بروند. باید در دستگاه های تصمیم گیرنده در این خصوص کار گروه هایی تشکیل شود تا بر اساس استاندارد ها، شرایط بومی و حتی مذهبی هر شهر قوانین خاص و مناسبی برای نمای ساختمان تدوین شود.




***به نظر شما جدیت و سخت گیری در این زمینه نمی تواند به معنای دخالت در امور شخصی شهروندان تلقی شود؟

خیر. زیرا نمای ساختمان صرفا مربوط به مالک آن نبوده و متعلق به تمام شهروندان است. نما می تواند در شرایط و وضعیت مردمان آن شهر اثر بگذارد. به همین دلیل باید به شکلی بر ساخت آن نظارت شود که مالک نتواند هر محصولی را به هر شکلی که می خواهد در این بخش استفاده کند.

در کشورهایی مانند انگلستان، سوییس، ایتالیا و اسپانیا قبل از تغییر نمای ساختمان و اخذ مجوز تعمیرات، مالک موظف است اول مصالح نمای ساختمان را به تایید مسوولان شهری برساند تا بتواند نما را تغییر دهد. این سخت گیری در توجه به سیمای شهری بسیار مهم و قابل اعتناء است که باید در کشور ما هم رعایت شود.

***می توان از صحبت های شما نتیجه گرفت که نمای ساختمان های امروزی نمی تواند تبین کننده وضعیت تمدنی ما برای آیندگان باشد؟

دقیقا. متاسفانه معماری امروز از نظر بصری دچار آشفتگی و هرج و مرج است. البته خوشبختانه در سال های اخیر با تدوین استانداردهایی در برخی شهرهای مهم و بزرگ ایران همچون: اصفهان، قوانین شهرسازی به کمک حفظ سیمای شهری آمده و تا حدودی جلوی آشفتگی ها را گرفته است اما لازم است مسوولان با جدیت بیشتری به این مسائل توجه کنند تا معماری امروز، به صورت میراثی شایسته به دست آیندگان برسد. در کشورهای اروپایی امروز هنرهایی مانند: نقاشی و مجسمه سازی گویای فرهنگ و تاریخ دوره خود هستند. بوده اند. ما نیز می توانیم با تدوین سبکی برای معماری اصیل و ماندگار ایرانی ـ اسلامی، میراثی شایسته برای آیندگان به یادگار بگذاریم چرا که آیندگان بر اساس این میراث درباره ما اظهار نظر و قضاوت خواهند کرد.


ارتباط با آذرخش

واحد فروش
Sales [ at ] Azarakhsh.ir

واحد روابط عمومی
 Info [ at ] Azarakhsh.ir

واحد حقوقی
L.D [ at ] Azarakhsh.ir

       
پشتیبانی آنلاین

مخصوص مشتریان

CD متريال محصولات

دسترسی سریع

        
© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای آذرخش محفوظ بوده و هر گونه استفاده از مطالب این سایت بدون ذکر منبع ممنوع میباشد

     (در حال حاضر 63 کاربر آنلاین می باشند)

طراحی سایت ، طراحی وب سایت توسط