دلایل محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان چیست؟

دسته :
دلایل محبوبیت آجر کف در معماری

استفاده از آجر کف از اقداماتی است که بر خلاف تصور برخی افراد از گذشته تاکنون رایج بوده است. اما چندی است که کف آجری برای فضای داخلی خانه و یا حیاط و پارکینگ بسیار به چشم می‌خورد.

باید بدانید که این امر بی‌علت نیست و عواملی دست به دست هم داده‌اند تا این محبوبیت را رقم بزنند. در این مطلب این دلایل را که به صورت زیر هستند و همچنین مزایای استفاده از آجر کف را با هم می‌خوانیم.

  • آجر، دوستدار محیط زیست
  • زیبایی و تنوع در رنگ و طرح
  • قیمت مناسب
  • ضد لغزش بودن
  • دوام و ماندگاری
  • گرمای ذاتی
  • سازگاری با سبک‌های متفاوت

برای ما حس حضور در خانه‌ای آجری که صفا و صمیمیتی خاص در آن موج می‌زند، حسی آشنا و بسیار دوست‌داشتنی است. احساسی که این روزها در میان خانه‌هایی با نماهای غربی و طراحی‌های داخلی بیگانه گم شده است. نمی‌توان گفت آن حس نوستالژیک تنها به دلیل وجود آجر در آن فضا بود، اما از این نکته نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که امروز هر کجا که آجر می‌بینیم ما را به آن روزها و آن حس آشنا می‌برد. شاید آن احساس بی‌نظیر به دلیل ترکیبی بی‌نظیر از مردمان آن زمان، احوال خوبشان و پای ثابت خانه‌های آنها یعنی، آجر بود. قطعاً اصلی‌ترین دلیل روی آوردن مجدد به سمت آجر نیز یافتن همین مورد است.

یافتن گمشده‌ای به نام صمیمیت که امروزه در میان روزمرگی‌های پیچیده خبری از آن نیست.

در واقع هیجان این که بعد از یک روز کاری شلوغ و خسته‌کننده برای گذراندن زمان در جایی حضور داشته باشیم که همان احساس را در ما زنده کند، باعث شده استفاده از آجر بیش از همیشه تبدیل یکی از نیازمندی‌های افراد شود.

آجر کف و کفپوش آجری

به جرات می‌توان گفت آن متریالی که به سادگی می‌تواند حسی تاریخی، سنتی، نوستالژیک و در کاربردهای نو، تلفیق مدرنیته و سنت را به خانه‌های شما هدیه کند، آجر است.

هنوز هم در ذهن بسیاری از افراد آجر برای استفاده در دیوار جا افتاده است. اما باید بدانید کفپوش‌های آجری از زیباترین انتخاب‌هایی است که در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع می‌توان داشت. در واقع آجر در هر کاربردی که باشد می‌تواند آن حس نوستالژیکی که پیشتر گفته شد را به بهترین شکل ممکن به بیننده القا ‌کند.

مدت‌ها است که آجر در حال تبدیل شدن به گزینه‌ای مرسوم برای کف به خصوص در مکان‌هایی مانند فضاهای باز و یا مکان‌های پر رفت‌وآمد است.

اگر بخواهیم جسورانه‌تر فکر کنیم آجر برای بخش‌های داخلی خانه مانند آشپزخانه نیز انتخابی مناسب است. در صورتی که برای انتخاب کف بین چند متریال دچار تردید شده‌اید، تا انتها این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید تصمیم قاطعانه‌ای بگیرید.

ایده هایی برای استفاده از آجر در کف

دلایل محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان

دلایل بسیاری وجود دارند که فرد را در انتخاب آجر برای کف مصمم کند. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌شود که برای آنها استفاده از آجر کف توصیه می‌شود.

آجر کف دوستدار محیط زیست

آجر همواره از اولین گزینه‌های طرفداران محیط زیست است. این امر به آن دلیل است که مواد اولیه آجر از عنصر خاک می‌باشد. این دلیل ساده‌ترین و در عین حال مهمترین عاملی است که این افراد را به انتخاب آجر ترغیب می‌کند. چرا که مانند بسیاری از مصالح دیگر در آن از مواد تجزیه‌ناپذیر استفاده نشده است. اگر از این دسته افراد هستید، بیان همین نکته به تنهایی کافی است تا در تصمیم خود به استفاده از آجر مصمم شوید. در مقاله آجر متریال محبوب طرفداران محیط زیست، شرح این مورد به تفصیل پرداخته شده است.

ضد لغزش بودن

آجر کف بهترین گزینه برای کسانی است که به لیز و لغزنده بودن سطح زمین حساس هستند. برای مثال پدر و مادرهایی که به تازگی فرزندشان شروع به راه رفتن کرده‌اند به این مورد توجه بسیاری دارند. آجر حتی در صورتی که مرطوب شود نیز به دلیل ذات خشنی که دارد، به جرات می‌توان گفت ضد لغزش است. این مورد از علت‌هایی است که آجر را از سایر متریال‌ها برای کف متمایز می‌کند و به این دلیل توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

نمونه ای از آجر کف رستیک آذرخش

 

دوام و ماندگاری

این روزها با توجه به قیمت‌های گزاف بازسازی، بهتر است از مصالحی استفاده کرد که طول عمر بالایی دارد و فرد را ناچار به تعویض چند سال یکباره آن نمی‌کند. آجر به دلیل پروسه تولیدی که دارد، از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است. این ویژگی مزیتی است که این متریال بی‌نظیر را از سایر آنها مجزا و از اصلی‌ترین دلایلی است که انتخاب اول بسیاری از افراد است. چرا که در کفپوش‌هایی از جنس لمینیت یا نمونه‌های مشابه آن نگهداری بیش از اندازه و ضربه‌پذیری، استفاده از آنها را بسیار مشکل کرده است.

گرمای ذاتی آجر

در فصول سرد سال معمولا کف زمین در فضای داخلی خانه سرمای بسیاری را به محیط منتقل می‌کند، به خصوص در کفپوشهای سنگی این سرما دو چندان می‌شود. کفپوش‌های آجری به دلیل گرمای ذاتی که در خود دارند، این مشکل را برای همیشه حل کرده‌اند. آجر کف برای خانه‌هایی با سیستم گرمایش از کف بسیار مناسب است. با بهره‌مندی از آجر کف می‌توان گرما، زیبایی و بسیاری از ویژگی‌های خاص دیگر را به صوت توامان کنار هم داشت.

سازگاری با سبک‌های متفاوت

گاهی برای ایجاد تنوع، بازسازی خانه و تغییر سبک آن اقدامی است که پس از گذشت چند سال در بسیاری از خانه‌ها انجام می‌شود. اما معمولاً این امر با صرف هزینه زیادی همراه است. خبر خوب این است که در خانه‌هایی که کف آجری دارند، این امر به سادگی امکان‌پذیر است. به دلیل اینکه با تغییر دکوراسیون و سبک، لزومی به تغییر کف نیست چون آجر با هر سبک و سیاقی هم‌خوانی دارد و می‌توان کف را به همان شکل حفظ کرد اما سایر موارد را تغییر داد.

استفاده از آجر در کف در دکوراسیون داخلی

مقایسه آجر کف با سایر متریال‌های کف

در چند سال اخیر استفاده از سنگ و لمینیت برای کف بسیار به چشم می‌خورد. اما این متریال‌ها محدودیت‌هایی را در اختیار طراح قرار می‌دهند که موارد استفاده از آن را منع می‌کنند.

برای مثال یکی از محدودیت‌ها این است که برای کفپوش‌های با جنس لمینیت با وجود ظاهری چشم‌نواز، نگهداری سختی دارند و به همین دلیل بسیاری از افراد را از انتخاب آن منصرف می‌کنند. در صورتی که تجربه استفاده از آن را داشته باشید، دیده‌اید که مبلمان و سایر وسایل سنگین خانه را باید بسیار با احتیاط بر روی این سطوح جابجا کرد. چرا که با ذره‌ای غفلت در مدت زمان کوتاهی تخریب می‌شوند.

تفاوت دیگر غیر لغزنده بودن آجر نسبت به سایر کفپوش‌ها است که پیشتر به آن اشاره شد. به جرات می‌توان گفت آجر در هر کاربردی که باشد به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، متمایز از سایر متریال‌ها است. کفپوش آجری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آجر کف انتخابی مناسب

تمیز کردن آجر کف

همانگونه که بیان شد، نگهداری آجر بسیار ساده امکان‌پذیر است و نیازی به رعایت نکته خاصی در مورد آن نیست. فقط در مورد تمیز کردن آن می‌توان گفت با جارو و مقداری آب گرم به سادگی تمیز می‌شود. برخی از مقدار کمی سرکه نیز برای نظافت آن استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از آجر کف

در انتخاب مصالح برای ساختمان نکته‌ای که از زیبایی مهمتر است، کیفیت و دوام آن است. آجر انتخابی است که علاوه بر دوام، زیبایی غیر قابل وصفی را به ارمغان می‌آورد. در ادامه به برخی از این مزایا پرداخته می‌شود.

آجر کف به عنوان کفپوش

انعطاف‌پذیری در طراحی

آجرها در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت و جذابی تولید می‌شوند و از این نظر دست طراح را برای اجرای سبک‌های متفاوت و به تبع آن چیدمان‌های مختلف باز می‌گذارند.

استحکام

وجود بناهای بسیار قدیمی در نقاط مختلف دنیا با شرایط اقلیمی متفاوت از آب و هوای گرم و خشک گرفته تا سردترین نقاط که هنوز هم پا بر جا مانده‌اند، گواه روشنی بر پایداری و مقاومت این متریال خاص است.

آجر به سادگی تخریب نمی‌شود و نیازی به رنگ کردن مجدد ندارد. در مورد آجر نسوز کف بیان این نکته ضروری است که درمقابل راه رفتن، کشیدگی اجسام سنگین بر روی آن و مواردی از این قبیل، در آجر هیچ تغییری به وجود نمی‌آید و به همان شکل می‌ماند. البته فراموش نکنید کیفیت و جنس آجری که انتخاب می‌کنید تاثیرگذارترین عامل بر استحکام آن است. 

زیبایی خاص

هر آنچه که از دل طبیعت برخواسته باشد، به دل می‌نشیند. متریال‌های طبیعی، معنای واقعی زندگی را القا می‌کنند و به فضا حس و حالی خاص می‌بخشند. به همین دلیل است که زیبایی آجر ساختگی و مصنوعی نیست و هیچگاه از میان نمی‌رود. همین عامل باعث می‌‍شود زیبایی نمایی مانند گنبد سلطانیه یا برج مهماندوست و یا هر نمونه مشابه پس از گذشت سالیان دراز هم‌چنان پا بر جا بماند و هر بیننده‌ای را مجذوب خود کند.

کف سازی با آجر کف

عایق حرارتی و ضد احتراق

از آنجا که آجر ضد احتراق است، برای هر مکانی در خانه حتی نزدیک شومینه انتخاب بسیار مناسبی است. با استفاده از آجر نسوز کف با خیال راحت هر کجا از داخل یا فضای بیرونی خانه را آجری کنید. در مورد عایق حرارتی بودن اجر هم می‌توانید در مقاله ساختمان آجر نما در کاهش مصرف انرژی چه تأثیری دارد؟ اطلاعات جامع‌تری در مورد آن کسب کنید.

محوطه‌سازی با آجر کف

همان‌طور که در ابتدای این مطلب به آن شاره شد، آجر برای محوطه‌سازی و در فضای باز رایج‌تر است. در صورت استفاده از آجر نسوز برای کف، مقاومت در برابر حرارت دو چندان می‌شود و همین عامل از مهمترین دلایل انتخاب آجر کف نسوز برای فضای بیرونی است.

محوطه سازی با استفاده از آجر کف در فضای سبز

در محوطه‌سازی آجر در بخش‌های متفاوتی به کار برده می‌شود که هر کدام زیبایی خاصی ‌پدید می‌آورند. در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

  1. طراحی فضای سبز با آجر
  2. ایجاد مسیر آجری
  3. جداکننده بخش‌های مختلف در حیاط
  4. دیوارهای کوتاه آجری برای تقسیم‌بندی
  5. استفاده از آجر به عنوان عنصری تزئینی

نکته مهم در انتخاب آجر کف

آجر کف بسته به مکان‌های مختلف برای استفاده، ویژگی‌های متفاوتی را باید دارا باشند. برای مثال آجری که برای حیاط و محوطه بیرونی استفاده می‌شود باید کمترین میزان جذب آب را داشته باشد یا آجر مورد استفاده برای پارکینگ باید از بیشترین میزان مقاومت فشاری برخوردار باشد.

آجر کف برای استفاده در کف آشپزخانه

جمع‌بندی

در این مطلب به دلایل محبوبیت آجر کف پرداختیم و همچین برخی از مزایای استفاده از آن را که در زیر نیز بیان شده، با هم بررسی کردیم. با استفاده از آجر کف از این مزایا بهره‌مند شوید.

  • انعطاف‌پذیری در طراحی
  • استحکام
  • زیبایی خاص
  • عایق حرارتی و ضد احتراق

آجر آذرخش مفتخر است با تولید آجر نسوز نما با متریالی خاص و بی‌مثال می‌تواند شما را برای بازگشت به سبک‌های معماری اصیل ایرانی همراهی کند. در صورتی که شما نیز از افرادی هستید که به معماری ایرانی تعلق خاطر دارید و خواهان دوری از فضاهای غربی و رومی در منظر شهری هستید، همین حالا با متخصصان ما تماس بگیرید و تجربه خریدی لذت‌بخش را برای خود به ارمغان بیاورید.

021-2721

021-26213850-9

تعداد بازدید : 3,753 بازدید
تاریخ : 1399/12/10
شماره مطلب : 6314
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

  • فضلی مجرد
    03 تیر 1400

    سلام ،ازآجر نسوز دیوار هم برای کف حیاط استفاده می شه؟

    • کارشناس سایت
      کارشناس سایت
      05 تیر 1400

      با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما
      از همه آجرهای نما در کف نمی‌توان استفاده کرد و به نوع و رنگ آجر بستگی دارد. همچنین اینکه کف، ماشین‌رو یا پیاده‌رو باشد نیز بر این امر تاثیرگذار است.

  • محمد رضا فریدنی
    11 اسفند 1400

    سلام مقاومت آجر نسوز کف در برابر سرمای شدید چگونه است؟

    • کارشناس سایت
      کارشناس سایت
      18 اسفند 1400

      سلام و وقت بخیر
      تمامی آجرهای ما تست یخبندان استاندارد را پاس کرده‌اند و از شاخص‌های استاندارد شماره 7 نیز بالاتر هستند.

محصولات مشابه

محصولات مشابه