تاثیر رنگ در طراحی داخلی

دسته :
تاثیر رنگها در دکوراسیون داخلی

در این مطلب به تاثیر رنگ در طراحی داخلی پرداخته‌ایم. چرا که دنیای رنگ‌ها، دنیایی جذاب و در عین حال پیچیده و تاثیرات آنها نیز غیر قابل انکار است.

از استایل شخصی گرفته تا دکوراسیون داخلی، رنگ‌ها همیشه حرف اول را می‌زنند و در بیشتر مواقع زمانی که قصد خرید هر کالایی را داریم، به اولین موردی که فکر می‌‎کنیم و معیاری برای انتخابمان قرار می‌گیرد، رنگ مورد نظر است.

نقش رنگ‌ها به اندازه‌ای پر رنگ است که حتی برای ایجاد تغییرات در خانه و یا محل کار معمولا ابتدا رنگ مورد نظر را انتخاب می‌کنیم و سپس با توجه به آن در مورد سایر موارد تصمیم‌گیری می‌کنیم.

تاثیر رنگها در دکوراسیون داخلیاما امری که در این باره معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد این است که افراد در انتخاب رنگ برای هر کاربردی سلیقه‌ای عمل می‌کنند و به مهمترین بعد آن یعنی روانشناسی رنگ‌ها و ویژگی‌ها و تاثیرگذاری هر کدام توجه خاصی نمی‌کنند.

رنگ‌ها به طور غیر مستقیم بر روحیه افراد و کارکردهای آنها تاثیر دارند. بنابراین در انتخاب رنگ علاوه بر سلیقه، فاکتورهای مهم دیگر را نیز باید نظر گرفت. چون با وجود اینکه اثر آنها تا حدودی ذهنی است و ممکن است در مورد اشخاص مختلف متفاوت باشد، اما برخی از آنها معنای واحدی برای همه افراد دارند.

در ادامه با تاثیرات رنگ در طراحی داخلی آشنا می‌شویم.

رنگ قهوه‌ای

با رنگ قهوه‌ای شروع می‌کنیم. چرا که در خانه‌های ایرانی رنگ‌های طیف قهوه‌ای به دو دلیل زیر از رنگ‌های بسیار محبوب و پرکاربرد هستند:

  1. استفاده از آنها ریسک کمی دارد.
  2. به سادگی با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند.

تاثیر رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون داخلی قهوه‌ای رنگی است که هیچ زمانی خسته‌کننده نمی‌شود و به دلیل اینکه یادآور طبیعت و یادآور حس و حال دلچسب متریال چوب است، احساس گرمی، پایداری و آرامش را القا می‌کند. شاید یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن نیز به همین علت باشد.

رنگ سفید

سفید نماد معصومیت و پاکی است و در هر خانه با هر طراحی و سبکی، این رنگ نقش‌آفرینی می‌کند. چون حتی اگر وسایل سفید موجود نباشد، حداقل یک دیوار سفید رنگ در هر مکانی وجود دارد.

یک دیوار یا وسیله سفید تا همیشه زیباست و به سادگی با هر المان دیگری همخوانی پیدا می‌کند.

تاثیر رنگ سفید در دکوراسیون داخلی سفید کاربردهای بسیاری دارد. برای مثال برای فضاهای کوچک به منظور بزرگتر نشان دادن فضا، رنگ‌های روشن خصوصا سفید بهترین گزینه است.

رنگ نارنجی

اگر از طرفداران محیطی سرشار از انرژی هستید، استفاده از رنگ نارنجی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نارنجی که از ترکیب دو رنگ جذاب قرمز و سفید تشکیل شده، خصوصیات این دو رنگ را علاوه بر ویژگی‌های جذاب دیگر به همراه دارد. با استفاده از نارنجی در طراحی داخلی، دنیایی از عشق، گرما و انرژی را به خانه و یا محل کار خود مهمان کنید.

تاثیر رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی اما در مورد استفاده از نارنجی حساسیتی که وجود دارد این است که چه طیفی از آن، به چه میزانی و همراه با چه رنگ‌های دیگری را به کار ببرید تا انرژی فضا را تعدیل کنید. البته فراموش نشود که این امر بستگی به محیطی دارد که از آن استفاده می‌شود. مثلا برای مکانی مانند باشگاه که انرژی زیادی نیاز دارد، مناسب است. از این رنگ در طراحی داخلی غافل نشوید.

رنگ قرمز

قرمز به هر میزان و کاربردی که در دکوراسیون داخلی به کار رود، نقش قدرتمندی را ایفا می‌کند. چرا که به سادگی می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و نقطه کانونی تبدیل شود. رنگ قرمز نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است و برانگیزاننده هیجانات قوی مانند شور و هیجان و حتی خشم و عصبانیت و افزایش تمرکز است.

به کار بردن رنگ قرمز در بخش‌هایی از خانه مانند ورودی برای ایجاد احساسی مثبت و یا برای اتاق نشیمن برای ترغیب افراد با معاشرت با یکدیگر به میزانی سنجیده مناسب است.

تاثیر رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی برای بخش‌هایی مانند اتاق نشیمن و یا محلی که غذا در آن صرف می‌شود، به کار بردن این رنگ پیشنهاد می‌شود چون افراد را به برقراری ارتباط با یکدیگر ترغیب می‌کند. با قرمز زیبایی و جسارت را کنار هم خواهید داشت و به دلیل انرژی که به همراه دارد میزان بالایی آدرنالین در خون ترشح می‌کند.

رنگ مشکی

رنگ مشکی از آن دسته رنگ‌هایی است که انتخاب این رنگ در طراحی داخلی جسارت بالایی نیاز دارد و در استفاده از آن باید حد و مرز را به خوبی شناخت. اما جالب اینجاست بدانید مشکی برخلاف تصور برخی از افراد رنگ قدرت، تجمل و ظرافت است.

بد نیست بدانید برای نشان دادن تضاد، مشکی بهترین گزینه است و رنگ‌های دیگر در کنار مشکی بهتر دیده می‌شوند.

 

رنگ سبز

این روزها در بسیاری از طراحی‌ها طیف‌های مختلف رنگ سبز را بسیار می‌بینیم و شاهد ترکیب زیبای آن با سایر رنگ‌ها مانند سفید هستیم.

تاثیر رنگ سبز در دکوراسیون داخلی سبز معمولا برای همه بخش‌های یک خانه مناسب است و در هر مکانی تاثیرات مثبتی را به بار می‌آورد. چرا که یادآور طبیعت و حس مطبوع آن است و به همین دلیل روان‌شناسان سبز را موجب استراحت روح انسان می‌دانند.

رنگ آبی

آبی در زمره رنگ‌های سرد قرار دارد و جالب است بدانید، اگر از رنگ‌های این دسته بیش از اندازه استفاده شود، احساسی بی‌تفاوتی در افراد به وجود می‌آید. آبی نشانگر اعتماد، صلح، نظم و امنیت است و می‌تواند حس مسئولیت‌پذیری را افزایش دهد.

همانطور که پیشتر بیان کردیم، تاثیر رنگ‌ها غیر قابل چشم‌پوشی است. در این رابطه در مورد آبی نیز باید گفت این رنگ با خاصیت آرامش‌بخشی خود می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد و از این رو در مواقعی از این رنگ دوست‌داشتنی برای کاهش درد و تسکین بیمار استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم است که معمولا آبی را در اتاق خواب با احتیاط به کار می‌برند. این رنگ در طراحی داخلی در طیف‌های متنوع بسیار به کار می‌رود.

تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی جالب است بدانید محبوب‌ترین رنگ در بین مردان، آبی است.

رنگ زرد

زرد که رنگی خلاقانه، امیدوارکننده و نشاط‌بخش است، معمولا این رنگ در طراحی داخلی به میزانی کم و معمولا برای جزئیات به کار می‌رود. از زرد معمولا برای تحریک اعصاب استفاده می‌کنند. به همین دلیل بهتر است با سایر رنگ‌ها ترکیب و تاثیرات آن تعدیل گردد. چرا که در غیر این صورت منجر به تند مزاجی می‌شود.

تاثیر رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

سخن آخر

جادوی رنگ‌ها بر محل زندگی یا کار شما غیر قابل انکار است و رنگ‌ها می‌توانند تاثیراتی بر انسان و محیط داشته باشند که غیر قابل انکار است. در این مطلب به چند مورد از رنگ‌ها پرداخته‌ایم که از رنگ‌های محبوب در دکوراسیون داخلی هستند و دانستن تاثیرات آنها برای طراحی فضایی متناسب با کاربردی که مد نظرتان است، لازم و ضروری است.

تعداد بازدید : 219 بازدید
تاریخ : 1401/04/25
شماره مطلب : 8118
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.