ساختمان آجر نما در کاهش مصرف انرژی چه تأثیری دارد؟

دسته :
تاثیر نماهای آجری بر کاهش مصرف انرژی

شاید ارتباط دادن آجر به مصرف انرژی کمی صقیل و نیازمند تأمل باشد اما این واقعیت غیر قابل انکار است که ساختمان آجر نما بر کاهش مصرف انرژی تأثیر بسزایی دارد. اما چه عواملی دست به دست هم داده‌اند تا این تاثیرگذاری را شکل دهند؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

سالهاست که در مباحث مربوط به انرژی و این دسته از موضوعات، نقش پررنگ آجر به عنوان متریالی تاثیرگذار در این زمینه به وضوح دیده می‌شود. چرا که استفاده از آجر بر کاهش میزان مصرف انرژی اثرات انکارناپذیری دارد و در این امر نیز نظرات بسیاری را به خود جلب کرده است. به همین منظور برای آشنایی با این نقش اثربخش با مقدمه‌ای در مورد مصرف انرژی آغاز و در ادامه به نقش‌آفرینی نماهای آجری می‌پردازیم.

تاثیر نماهای آجری بر کاهش میزان مصرف انرژی

ساختمان آجر نما

از دغدغه‌های انسان امروز مواجهه با کمبود ذخایر انرژی و مصرف بی‌رویه آن است. به همین جهت تاکنون روش‌های مختلفی جهت کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن به کار گرفته شده است.

متاسفانه کشور ایران در رتبه‌های نخست میزان مصرف انرژی در دنیا قرار دارد. از این رو توجه به این موضوع در کشور ما از جایگاه خاصی برخوردار شده و در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان رعایت و به کارگیری اصول بهینه‌سازی مصرف انرژی از اقدامات مهم و اساسی است.

نقش صنعت ساختمان در مصرف ذخایر انرژی

روش‌های احداث ساختمان در هر کشوری بیش از یک سوم انرژی مصرفی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین خاطر در کشورهای پیشرفته دنیا ساختمان‌های کم مصرف، سبز و پایدار در معرض توجه قرار گرفته‌اند.

میزان انرژی مصرفی که در ایران به ساختمان‌ها تعلق دارد، چیزی حدود 5 تا 6 برابر استانداردهای بین‌المللی است که به طور تقریبی 40 درصد از کل مصرف انرژی در کشور را شامل می‌شود. این میزان در مقایسه با سایر صنایع در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد.

متاسفانه سالیان طولانی در صنعت ساخت و ساز در کشور ما ملاحظات دقیقی پیرامون بحران کمبود ذخایر انرژی صورت نمی‌گرفت و به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها نیز توجه درخوری نمی‌شد. در صورتی که این اتلاف با همین سرعت پیش می‌رفت، علاوه بر دامن زدن به بحران کمبود انرژی در جهان، منجر به تشدید آلودگی محیط زیست نیز می‌شد.

نماهای آجری و کاهش مصرف انرژیاما خبر خوب این است که در سال‌های اخیر، سازوکارهای چشمگیری جهت عبور از این بحران شد و اقداماتی کارآمد در راستای اصلاح آن انجام گرفت. مصرف بیش از پیش مصالحی مانند آجر در نما ساختمان‌ها گواه روشنی بر این امر است.

مبحث 19 مقررات ملی ساختمان با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی

در راستای توجه به ملاحظات محیط زیستی با تدوین مبحث 19 مقررات ملی ساختمان که از سال 1384 صورت گرفت، رعایت اصول آن در ساخت‌وساز الزامی و به واسطه این مبحث، توجهات به موضوع انرژی بیشتر از گذشته شد. مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به موضوع کاهش میزان مصرف انرژی و صرفه‌جویی در آن می‌پردازد و بسیاری از اقدامات اثربخش انجام شده در این راستا مرهون توجه به این مبحث است. در مبحث 19 انتخاب مصالح مناسب ساختمان از مهمترین موضوعات است.

بهینه سازی مصرف انرژی در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، نماهای آجریدر این مبحث، ساختمان‌ها با توجه به منطقه‌ای که در آن قرار دارند و از نظر میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی به 4 دسته کلی تقسیم می‌شوند.

  1. ساختمان‌های با صرفه‌جویی زیاد در مصرف انرژی
  2. ساختمان‌های با صرفه‌جویی متوسط در مصرف انرژی
  3. ساختمان‌های با صرفه‌جویی کم در مصرف انرژی
  4. ساختمان‌های بدون نیاز به صرفه‌جویی در مصرف انرژی

این میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی با توجه به عواملی است که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

  • شرایط بهره‌گیری ساختمان از انرژی خورشیدی
  • نوع انرژی مصرفی (برقی و غیر برقی) برای تامین گرمایش، سرمایش و آب گرم مصرفی
  • نسبت سطح پوسته خارجی نورگذر ساختمان به سطح زیربنای مفید آن
  • استفاده ازسیستم‌های نوین تهویه
  • نحوه استفاده از ساختمان با کاربری غیر مسکونی (مداوم یا منقطع)

پوسته خارجی ساختمان که پیشتر به آن اشاره شد، نوعی جداکننده فضای داخلی و خارجی ساختمان است که نقش مهمی در مصرف انرژی دارد.

در اینجا ضروری‌ترین نکته دانستن این مورد است که پوسته خارجی مهمترین بخش اکثر ساختمان‌ها در مصرف انرژی است.

در گذشته پوسته خارجی حائلی بین فضای داخلی و خارجی ساختمان بود. اما در روش‌های نوین پوسته‌ها سیستم‌هایی هستند که با پاسخگویی مناسب به محیط بیرونی، فضایی مطبوع را در داخل پدید می‌آورند و بدین ترتیب مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

تاثیر مصالح بر مصرف انرژی

نما ساختمان یکی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار بر مصرف انرژی در صنعت ساختمان است. چرا که از مهمترین بخش‌های یک ساختمان، نما آن است.

نقش موثر نماهای آجری بر کاهش مصرف انرژی

همانطور که پیشتر بیان شد و به عقیده برخی از کارشناسان حوزه انرژی، ساختمان‌ها از بزرگ‌ترین منابع اتلاف انرژی در کشور هستند. از این رو انتخاب مصالح مناسب برای نما ساختمان جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است و انتخاب آن باید با حساسیت درخوری انجام شود.

مصالح در جذب انرژی خورشیدی نقش بسزایی دارند و میزان این جذب به ویژگی‌های متعددی مصالح مانند جنس، رنگ و پرداخت سطح (زبری یا صیقل بودن آن) بستگی دارد.

در اینجا به بررسی آجر به عنوان یکی از مصالح دوستدار محیط زیست و تاثیرات نماهای آجری پرداخته می‌شود.

جایگاه آجر در بهینه‌سازی مصرف انرژی

استفاده از مصالحی سنگین مانند آجر، بتن و بلوک‌های سیمانی منجر به افزایش “پایداری حرارتی” ساختمان می‌شوند. در صورتی که از مصالح سنگین استفاده نشود این نتیجه به دست نمی‌آید و به همین دلیل باید از به کار بردن مصالح سبک پرهیز کرد.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که پایداری حرارتی به چه معناست؟

به ساده‌ترین زبان پایداری حرارتی یعنی در صورت ایجاد تغییرات دما بیرون از خانه، هوای داخل منزل دستخوش تغییر چندانی نشود. همانطور که واضح است این امر منجر به صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی می‌گردد.

آجر متریالی است که ضریب جذب پایینی دارد و به همین دلیل نیز از عملکرد حرارتی مطلوبی برخوردار است. از این رو نماهای آجری در بهینه‌سازی مصرف انرژی نقش بسزایی دارند.

نماهای آجری و تاثیرگذاری آنها بر میزان مصرف انرژیبا توجه به شواهد و آمار ارقام به دست آمده، آجر نسوز نما در بین سایر مصالح، کمترین میزان مصرف انرژی را داراست. به همین خاطر از بهترین مصالحی که می‌توان در نما به کار برد و از زیبایی و سایر ویژگی‌های ارزنده آن بهره برد. این امر از آن جهت است که این نوع آجر به دلیل جذب پایین حرارت تا حدود 4.5 درصد، سبب کاهش 23 درصدی اتلاف انرژی می‌شود. همچنین با توجه به مطالعه‌ای دیگر در شهر تهران این نوع از آجر با 6.9 درصد کاهش مصرف انرژی بهترین عملکرد را در بین سایر مصالح از آن خود کرده است.

سیاست‌های فعلی کشور در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدامات بسیاری را برای استفاده از مصالحی موثر بر کاهش مصرف انرژی مانند “آجر” انجام داده است.

جرم حرارتی یا اینرسی حرارتی در آجر

جرم حرارتی قابلیت پوسته خارجی و دیوارهای داخلی در ذخیره کردن انرژی و باز پس دادن آن است. به بیان دیگر اینرسی حرارتی توانایی جذب و ذخیره گرما را فراهم می‌کند. در نتیجه از اتلاف انرژی جلوگیری می‌شود.

آجر با این ویژگی مقدار زیادی گرما را در خود ذخیره می‌کند و به صورت تدریجی آن را آزاد می‌کند. با این ذخیره، هزینه‌های انرژی کاهش و منجر به افزایش بازده آن می‌شود.

ویژگی اینرسی یا جرم حرارتی آجر، نماهای آجری

انتخاب مصالح با توجه به آب‌وهوا

برای ساخت‌وساز در هر اقلیمی باید از نوع خاصی از مصالح استفاده کرد تا با محیط و شرایط آن سازگار باشد و در نتیجه منجر به کاهش میزان مصرف انرژی شود.

در ایران به دلیل وجود اقلیم‌های متفاوت، انتخاب مصالح باید با دقت بیشتری انجام شود. در واقع شهرها هر کدام با اقلیم خاصی که دارند، دارای پتانسیل‌های بسیاری هستند. با به کارگیری همین پتانسیل‌ها می‌توان در راستای کاهش میزان مصرف انرژی اقدامات موثری انجام داد.

برای مثال در اقلیم‌های گرم و معتدل مصالحی که منجر به کاهش جذب انرژی خورشیدی و به تبع آن بهبود عملکرد حرارتی می‌شوند، بسیار مناسب هستند. آجر همان مصالحی است که به خوبی می‌تواند این ویژگی‌ها را برای مناطقی با این آب‌وهوا به ارمغان بیاورد. یا مثال دیگر اینکه در شهرهای جنوب به دلیل گرمای بیش از حد مناطق، استفاده از نماهایی با رنگ روشن از جذب گرما جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

تاثیر نماهای آجری بر میزان مصرف انرژی از مباحث مهمی است که در این مطلب به آن پرداخته شد. آجر به دلیل دارا بودن خاصیت جرم حرارتی که به آن اشاره شد، این تاثیرگذاری را شکل می‌دهد.

خوشبختانه امروزه با افزایش نماهای آجری و استفاده کمتر از مصالحی که موجب اتلاف انرژی می‌شوند، بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان در مسیر درستی قرار گرفته است. از این رو گروه بین‌المللی آذرخش به عنوان بزرگترین تولیدکننده آجر نسوز نما در خاورمیانه افتخار این را داشته تا گامی موثر در این راستا بردارد و نقشی موثر را در این راه ایفا کند. جهت ارتباط با کارشناسان ما، دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر به این بخش مراجعه کنید و آجر متناسب با سلیقه و منطقه مورد نظرتان را خریداری کنید.

سازگاری نماهای آجری با آب و هوا
تعداد بازدید : 2,037 بازدید
تاریخ : 1399/10/01
شماره مطلب : 6159
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.