ترندهای معماری سال 2023

دسته :
ترندهای معماری سال 2023

معماری یکی از حیاتی‌ترین صنایع در جهان است که با تغییر و تحولات به سرعت همسو می‌شود. ازین رو معماران همواره سعی دارند در خلق ایده‌ها از یکدیگر پیشی بگیرند. چرا که ایده‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد که بکر و خلاقانه باشد.

معماران در شروع هر سال خود را برای انطباق با واقعیت‌های در حال تغییر، پذیرش فناوری‌های جدید و به‌کارگیری روش‌های پیشگامانه آماده می‌کنند. به همین دلیل ما در این مطلب برای شما مجموعه‌ای از ترندهای معماری سال 2023 از خانه‌های شناور تا خانه‌های کوچک را جمع‌آوری کرده‌ایم. این تمام چیزی است که معماری امسال به دنبال آن خواهد بود.

  1. معماری پرینت سه بعدی
  2. خانه‌های کوچک
  3. معماری بیوفیلیک
  4. خانه‌های پوشیده شده با چوب زغالی
  5. معماری پیش ساخته
  6. ساختمان‌های شناور
  7. سازه‌های بتنی بروتالیست
  8. معماری پایدار
  9. خانه‌های کانتینری
  10. سازه‌های روی پایه

در ادامه به این ترندها و نمونه‌های موفق از آنها در سراسر جهان پاشنا می‌شویم. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

معماری پرینت سه بعدی

از چند سال پیش این نوع معماری به سکونتگاه‌هایی قابل اعتماد تبدیل شده و امسال شاهد گسترش این نوع معماری هستیم. این یک تکنیک کارآمد و در عین حال مقرون به صرفه است که به شدت در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند. چرا که بسیاری از مراحل خسته‌کننده فرآیند ساخت را ریشه‌کن و آن را ساده می‌کند.

ترندهای معماری 2023از نمونه‌های موفق این نوع معماری، پروزه‌های استارتاپ Azure در لس آنجلس است که خانه‌های کوچک پیش ساخته را با استفاده از پلاستیک بازیافتی چاپ سه بعدی می‌کند. این نوع سازه‌های مدرن و آینده‌نگر دارای دیوارهای شیشه‌ای فرورفته و درهای کوچکی هستند که می‌توان در عرض 20 ساعت چاپ کرد.

خانه‌های کوچک

یکی از ترندهای معماری سال 2023، خانه‌های کوچک است که حدود 2 سال پیش به عنوان یک روند دوست‌داشتنی پا به عرصه معماری گذاشتند و با گذشت زمان در سراسر جهان توسط مردم پذیرفته شدند. با توجه به این روند، انتظار می‌رود امسال محبوبیت این نوع خانه‌ها افزایش یابد.

خانه‌های کوچک یکی از ترندهای معماری 2023اما در نمونه‌هایی که امسال شاهد آن هستیم، خانه‌هایی متفاوت‌تر با فرمی فشرده‌تر، بدون کاهش عملکرد و با قیمت بسیار مقرون به صرفه هستند. خانه کوچک در شهر هبر(Heber) که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، یک نمونه فوق‌العاده از خانه‌های کوچک است.

معماری بیوفیلیک (Biophilic Architecture)

معماری بیوفیلیک یک رویکرد معماری است، که به دنبال پیوند دادن انسان با طبیعت و با ساختمان‌های اطراف است. نور طبیعی و گیاهان سبز دو ویژگی مهم این نوع از سکونتگاه‌هاست.

این نوع ساخت و ساز از ترندهای معماری سال 2023 است و نمونه‌ای موفق از آن، معماری بیوفیلیک، خانه خوش آمدید به جنگل است. این خانه نوآورانه توسط کارگاه معماری (CplusC) طراحی شده است. دارای یک باغ سبز روی پست بام و یک سیستم آکواپونیک است که محل زندگی ماهی‌ها است. این خانه به عنوان آزمایشی در زندگی شهری پایدار طراحی و ساخته شده است.

معماری بیوفیلیک یکی از ترندهای معماری 2023نمونه‌هایی از معماری بیوفیلیک را در سال پیش به صورت جسته و گریخته دیده‌ایم، اما در سال 2023 به یک گرایش تثبیت شده و پذیرفته شده تبدیل خواهند شد. هدف این نوع معماری ایجاد خانه‌هایی است که به انسان در ایجاد و توسعه یک رابطه عمیق‌تر و معنادارتر با طبیعت کمک کند.

خانه‌های پوشیده شده با چوب ذغالی

در سال 2022 شاهد افزایش خانه‌هایی بودیم که با چوب زغالی پوشیده شده بودند و مطمئنا با توجه به روند شکل گرفته، امسال نیز استقبال از این خانه‌ها بیشتر می‌شود. این یک روش عالی طراحی پایدار است که در ژاپن شروع شد و به آن (shou sugi ban) می‌گویند.

خانه‌های با الوار زغالی یکی از ترندهای معماری 2023روکش چوب زغالی که به عنوان یک ماده بسیار بادوام و انعطاف‌پذیر طبیعی است که ویژگی‌های زیر را دارد:

  • مقاومت در برابر شعله‌های آتش
  • دفع حشرات
  • ضد آب بون از طریق کربن‌سازی

خانه ساحلی Baker Boys که در جنوب کوئینزلند استرالیا واقع شده و در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، کاملاً از چوب ذغالی پوشیده شده و به ساکنانش اجازه می‌دهد تا بتوانند کاملاً خود را در محیط اطراف غوطه‌ور کنند و از تجربه بودن در ساحل لذت ببرند.

این خانه از کمپینگ‌های محلی الهام گرفته شده است. جایی که آشپزی، خواب و همنشینی در زیر یک سقف مشترک انجام می‌شود. از این رو این خانه به گونه‌ای طراحی شده که یک فضای جمعی باشد، جایی که تمام مناطق مشترک در یک سطح فشرده قرار می‌گیرد.

معماری پیش‌ساخته

معماری پیش ساخته امسال از محبوبیت خاصی برخوردار است و یکی از ترندهای معماری سال 2023 است. سازه‌های پیش‌ساخته دارای مزایای فراوانی هستند که در ادامه به برخی از آنها پرداخته می‌شود:

  • اقتصادی‌تر شدن پروژه‌ها
  • توجه بیشتر معماران به مدولار بودن و سادگی طرح‌هایشان.
  • پایدار شدن و انعطاف‌پذیر شدن پروژه‌ها
  • حل مشکلات کمبود نیروی کار

معماری پیش ساخته از ترندهای معماری 2023یک نمونه عالی از یک خانه پیش‌ساخته Coodoo است. این خانه دارای یک قاب فولادی خمیده و مینیمال با لبه‌های گرد و دیوارهای شیشه‌ای خیره‌کننده از کف تا سقف است. دیوارهای شیشه‌ای زیبا اجازه می‌دهند جریان سخاوتمندانه نور خورشید وارد خانه شود.

چه در پشت‌بام‌های شهر، چه در سواحل، در کوه‌ها یا در کنار رودخانه، Coodo را می‌توان به راحتی تقریباً در همه جا نصب کرد. این یک خانه پیش‌ساخته قابل حمل و چرخ‌دار است!

ساختمان‌های شناور

تغییرات اقلیمی سریعتر از همیشه به سمت ما حرکت می‌کنند و مانند یک سونامی می‌توانند خسارت‌بار باشند. اگر افزایش سطح آب دریاها را نیز در نظر بگیریم، یک بحران جهانی در به سمتمان در حرکت است.

به همین دلیل ممکن است در مقطعی که امیدواریم در زمانی دور باشد، مجبور شویم به سمت آب برویم و در آن زندگی کنیم. بنابراین به این دلایل و با پرجمعیت شدن زمین، شاهد افزایش تعداد سازه‌های معماری شناور روی آب خواهیم بود.

خانه‌های شناور روی آب از ترندهای معماری 2023تصویر بالا، Big Branzino است که توسط استودیوی سوئدی Sandellsandberg طراحی شده است.

این سازه یک سونای شناور است که در اطراف مجمع الجزایر استکهلم حرکت می‌کند. دارای بدنه کاتاماران فولادی، ساختار چوبی حداقلی، و سقف کمانی شکل منحصربفردی است که یک اتاق سونا مرکزی را در خود جای داده است.

نمای بیرونی این سونای زیبا با تخته‌های کاج طراحی شده و به ساختار شناور آن اجازه می‌دهد تا به طور هماهنگ با جنگل‌های اطراف که به طور مداوم از آنها عبور خواهد کرد، ادغام شود.

سازه‌های بتنی بروتالیست

بروتالیست، از ترندهای معماری ال 2023، سبکی از معماری است که در آن ساختمان‌ها با بتن بکر و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از هر زینتی اجرا می‌شوند. اصطلاح (بروتالیسم) در ۱۹۵۴ در فرانسه و انگلستان برای توصیف این شیوه جذاب به کار رفت.

معماری بروتالیست از ترندهای معماری 2023معماری بروتالیست اساساً بر سازه‌هایی متمرکز است که همانطور که از نامش مشخص است، سنگین و جسورانه به نظر می‌رسند. سازه‌ها الگوها و ترکیب‌بندی‌هایی با نور و سایه ایجاد می‌کنند که عنصری از بازیگوشی را به ظاهر عظیم و یکپارچه آن می‌افزاید.

ویلا KD45 که توسط Studio Symbiosis برای یک خانواده بزرگ طراحی شده، یک خانه بتنی با سقف سبز باشکوهی است که مانند یک سطح شیب دار به سمت پایین سرازیر می شود. این خانه دارای یک باغ نسبتاً چشمگیر است و با در نظر گرفتن درختان بزرگ اطراف آن ساخته شده است. در واقع درختان به مشخص کردن موقعیت باغ کمک کرده‌اند.

معماری پایدار

در سال 2023، پایداری در حال تبدیل شدن به یک ضرورت است و خواه ناخواه باید آن را با هر بخش از زندگی خود ادغام کنیم. در زمینه معماری نیز، معماران به سمت طراحی‌هایی که واقعاً پایدار هستند و نه صرفاً سبز شده‌اند، سوق داده شده‌اند. هدف ساخت سکونتگاه‌های پایدار، ادغام با طبیعت و همزیستی با آن در آرامش است که به ما این امکان را می‌دهد، در تعادل با محیط زیست زندگی کنیم.

معماری پایدار از ترندهای معماری 2023خانه Raintree در Guanacaste، کاستاریکا توسط Studio Saxe طراحی شده است. این سازه برای ایجاد حداقل آسیب به محیط اطراف، هر درخت موجود در ملک را حفظ کرده و با توجه به موقعیت آنها و محافظت از آنها به ساخت این خانه پرداخته و بیشتر حجم آن به عناصر فشرده کوچکتر تقسیم شده است. به نظر می رسد خانه در بالای زمین شناور است.

خانه‌های کانتینری

احتمالا شما هم این روزها در شبکه‌های اجتماعی محتواهای بسیاری در مورد خانه‌های کانتینری، از ترندهای معماری سال 2023 را مشاهده کرده‌اید.

در نگاه اول زندگی در این نوع خانه‌ها دور از ذهن است. چرا که تبدیل کردن یک کانتینر حمل و نقل به محلی برای زندگی کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما بد نیست بدانیم این نوع از سکونت‌گاه‌ها به محبوبیت بسیاری رسیده‌اند و  با لوله‌کشی، برق و سایر امکانات مدرنی که یک خانه به آن نیاز دارد، آنها را مجهز می‌کنند.

خانه‌های کانتینری از ترندهای معماری 2023یک نمونه از این نوع خانه‌ها، یک کابین کشتی است که تغییر کاربری مسکونی داده و توسط Repère Boréal ساخته شده و در کبک، کانادا واقع شده است. این نمونه، یک نسخه معاصر کابین بیابانی است که مملو از طرح‌های مبلمان سفارشی برای صرفه‌جویی در فضا است و سایر ویژگی‌های هوشمند برای داشتن یک زندگی روزمره راحت را تامین می‌کند.

سازه‌های روی رکاب (پایه)

با توجه به روند رو به رشد سازه‌های روی پایه، امسال شاهد رشد تصاعدی آنها خواهیم بود. شاید در نگاه اول جستجوی مناظر بهتر تنها دلیل تمایل به این نوع سازه‌ها باشد، اما سازه‌های بلند به خصوص در مناطقی که مستعد سیل هستند، گزینه بسیار امنی است.

یکی از بهترین نمونه‌های این نوع سازه‌ها، هتل جنگلی تراکت در اسمالند است که توسط استودیوی معماری سوئدی Wingårdhs طراحی شده است.

سازه‌ها یروی پایه یکی از ترندهای معماری 2023این بنا شامل پنج کابین عجیب و غریب است که بر روی پنج پایه فلزی قرار گرفته‌اند. از آنجا که طراحان قصد داشتند کمترین مزاحمتی برای مناظر اطراف ایجاد نکنند، سوئیت‌های چوبی را روی ستون‌های فولادی بنا کردند که روی پایه‌های بتنی قرار دارند. کابین‌ها نیز با استفاده از چوب‌های محلی ساخته شده‌اند.

منبع: www.yankodesign.com

تعداد بازدید : 271 بازدید
تاریخ : 1402/02/06
شماره مطلب : 8655
Share it
برچسب ها:
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.