معماری ایرانی و گزارش جهانگرد ایتالیایی از آن

دسته :
مسجد نصیرالملک شیراز آثار ارزشمند معماری ایرانی

جهانگرد و عکاس ایتالیایی به نام موسیمو رومی در سفر خود به ایران و بازدید از آثار ارزشمند معماری ایرانی عکس‌هایی بینظیر ثبت کرد که دنیا را دچار شگفتی کرد. برای دیدن چند نمونه از این عکس‌های زیبا و خواندن بیشتر در این باره تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معماری ایرانی در اعصار مختلف از چنان شگفتی‌هایی برخوردار است که هنرمندان بسیاری از سراسر دنیا را با مواجهه با بناهای ماندگار آن حیرت‌زده می‌کند. این حیرت زمانی دو چندان می‌شود که آنها از نزدیک کاربرد علوم و ریاضیات را در این آثار لمس کنند. از تجارب هنرمندان کشورهای دیگر در مواجهه با آثار بی بدیل ایران نمونه‌های بسیاری وجود دارد که در اینجا به یکی از آنها پرداخته می‌شود.

در همین راستا روزنامه دیلی میل انگلستان تصاویری خارق‌العاده از بناهای اسلامی ایران منتشر کرد که توسط یک عکاس و جهانگرد ایتالیایی گرفته شده بود. با وجود گذشت جند سال از این گزارش به دلیل مورد توجه قرار گرفتن آن در زمان خود لازم دانستیم در این مطلب به آن بپردازیم و در ستایش معماری ایرانی بیش از پیش بگوییم.

نمایی از مسجد جامع یزد از آثار ارزشمند معماری ایرانی

حیرت جهانگرد ایتالیایی از آثار معماری ایرانی

ماسیمو رومی عکاس و جهانگرد مشهور ایتالیایی خالق این عکس‌های ارزشمند بود. این تصاویر از زمان انتشار بازخوردهای مثبت بسیاری دربافت کرد.

این جهانگرد در ابتدا به مدت 18 سال کارمند بود اما ناگهان به دلیل ذات هنریش جهت زندگی خود را تغییر داد و تصمیم گرفت به نقاط مختلف دنیا سفر و از آثار هنری مکان‌هایی که ناشناخته‌تر است، عکسبرداری کند. آشنایی او با ایران از طریق مقاله‌های تخصصی علمی انجام شد. او در این باره گفته است که مقاله‌ای در باب حکمت و معنویت نهفته در ایران نظرش را به خود جلب می‌کند و همین امر شیفتگی به ایران را در او به وجود می‌آورد.

نمایی از مسجد نصیرالملک شیراز مسجدی زیبا در معماری ایرانی

سفر ماسیمو به ایران در آذر ماه سال 1395 انجام شد. او به بسیاری از نقاط ایران مانند تهران، کرمان، روستای کندوان، اصفهان، کاشان، شیراز، یزد، ابیانه، تبریز، ارومیه، سنندج و روستای اورامان سفر و عکس‌های شگفت‌انگیزی را از آن مناطق ثبت کرد.

این عکاس ایتالیایی در ابتدا عزیمت به سمت ایران، قصد سفری کوتاه را داشت. اما با ورود و کسب تجربه‌هایی شیرین از مردم مهمان‌نواز آن، برنامه‌ریزی خود برای این سفر را تغییر داد و مدت بیشتری را برای سکونت و آشنایی با معماری ایرانی در نظر گرفت.

برداشت ماسیمو از آثار معماری ایرانی

ماسیمو در سفره یک ماهه‌اش با نظاره آثار معماری ارزشمند اسلامی به بررسی و تلاش برای درک علومی نهفته مانند ریاضی در دل این بناها پرداخت. او این بناها را به دلیل وجود حسی عرفانی و مذهبی در آن “زیبایی الهی” خواند و به همین دلیل حساسیت بسیاری برای شناخت آنها به خرج داد.

نمایی از مسجد جامع تبریز نمونه‌ای زیبا از معماری ایرانی

روایت او از مساجد ایران بسیار دوست‌داشتنی است. “وقتی وارد مسجد شدم چیزی که مرا مجذوب خود کرد، عظمت فضا بود. شیشه‌ها و کاشی‌های زیبا به دریافت دو چندان حسی معنوی و انرژی خاص به انسان کمک می‌کنند و در من نیز این حس را به وجود آوردند.”

او چند بار به این نکته اشاره می‌کند که جزئیات خاصی که در مساجد وجود داشت، مرا مسحور خود می‌کرد و از جزئیاتی که به زیبایی در آثار معماری ایرانی به خصوص مساجد به کار رفته با لذت صحبت می‌کند. چیزی که برای ماسیمو رومی به شدت جذاب بود، بازارها و مساجد قدیمی بینظیر ایران و به کار بردن مصالحی مانند آجر و کاشی به زیباترین شکل ممکن در آنها و پا برجا ماندن آنها تا آن زمان بود.

جهانگرد مشهور ایتالیایی اصفهان و شیراز را “گل سرسبد معماری ایرانی” می‌خواند و ذکر می‌کند که ایران جایی است که در هر نقطه از آن انسان دچار حیرت می‌شود.

او در سفرنامه خود به این نکته اذعان دارد که معماری ایرانی با نمادپردازی‌های خود به هویتی خاص دست یافته که متمایز از سایر کشورهای مسلمان است و همین مورد، اعجاب آثار است.

همانطور که پیشتر بیان شد، عکس‌های بی‌نظیر ماسیمو از آثار فاخر ایران بازتاب گسترده‌ای داشت. به ویژه تصاویر او از مسجد شیخ لطف ‌الله اصفهان که در ادامه مشاهده می‌کنید، در جهان با استقبال بینظیری روبرو شد.

نمایی از مسجد جامع اصفهان شاهکاری در معماری ایرانی

امری دیگر که نظر او را بسیاری جلب کرد “نسبت طلایی” رعایت شده در آثار بود و آن همان نسبت ریاضی به کار رفته در آنها است.

با مشاهده عکس‌های این عکاس و جهانگرد ایتالیایی از ایران علاوه بر معماری ایرانی توجه به جزئیات را به خوبی می‌توان دید. برای مثال او در تصاویری که در روستای کندوان و اورامان انداخته است، روزمره اهالی روستا را به زیباترین شکل ممکن به تصویر کشیده است.

روزمرگی‌های مردم روستای کندوان روستایی با معماری ایرانی زیباعکس‌های ماسیمو به اندازه‌ای تاثیر گذار بوده که سبب افزایش میل گردشگران برای بازدید آثار ارزشمند معماری ایرانی و سفر به ایران بوده است.

سخن پایانی

در این مطلب به سفر یک جهانگرد و عکاس ایتالیایی به ایران و ثبت عکس‌های ماندگار او پرداخته شد. ماسیمو رومی تنها کسی نیست که با مشاهده آثار معماری ایرانی دچار حیرت شد. غنای معماری سرزمین ما به حدی است که نظر هرکسی از هر نقطه از دنیا را به خود جذب می‌کند. در صورتی که در این باره و تجارب هنرمندان دیگر سراسر دنیا در مواجهه با آثار معماری ایرانی اطلاعاتی دارید، نظرات خود را با در میان بگذارید.

تعداد بازدید : 1,352 بازدید
تاریخ : 1400/03/07
شماره مطلب : 6011
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.