داون تاون سیرکل حلقه‌ای غول آسا که برج خلیفه را در بر می‌گیرد

دسته :
دان تاون سیرکل حلقه‌ای غول آسا که برج خلیفه را در بر می‌گیرد

تصاویر ساختمان جذابی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، چیزی نیست جز شاهکار دیگر معماری در دبی.

دبی شهری است که همیشه دنیا را شگفت‌زده کرده و در اجرای جدیدترین فناوری‌ها برای دنیا الگوست. این شهر در زمینه معماری نیز شاهکارهای بی مثالی مانند برج خلیفه را در خود جای داده است.

اما اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ارائه یک نمایش خارق‌العاده دیگر به جهان است، ساخت حلقه‌ای غول آسا به نام (Downtown Circle) است که برج خلیفه، بلندترین برج دنیا را محاصره کرده است.

پروژه دان تاون سیرکل دوبیبا افزایش جمعیت جهان و شلوغ شدن شهرها، بافت مراکز شهری در حال تغییر است. اما جالب است بدانید این پدیده در هیچ کجا به اندازه دبی برجسته نیست، چرا که حرکت سریع شهرنشینی منجر به رشد سریع جمعیت شده و مشخصه آن تعدد آسمان‌خراش‌های متراکم در شهر است.

با توجه به این موضوع به فکر طراحی این پروژه افتادند تا جایگزینی باشد برای ساختمان‌های بلندمرتبه منفرد و غیرمرتبط و جامعیتی که زندگی در آن به مراتب ساده‌تر باشد. به بیانی دیگر این شهر مفهوم یک شهر خودکفاست.

داون تاون سیرکل دبیپروژه 3000 متری حلقه مرکز شهر به عنوان یک کلان شهر پیوسته عمل می‌کند که انعطاف‌پذیر و آینده‌نگر است. دارای پنج سطح و پنج ستون است. دهانه عظیم آن دو حلقه اصلی دارد و Skypark آن دو را به یکدیگر وصل و طبقات را به صورت عمودی به هم متصل می‌کند. در ادامه بیشتر به Skypark می‌پردازیم.

این شاهکار معماری بر فراز مرکز شهر دبی معلق است و اطراف برج خلیفه را دور می‌زند. این سازه به واحدهای کوچکتری تقسیم می‌شود تا فضاهای متنوعی برای ارائه برنامه‌های عمومی، تجاری و فرهنگی، اداری و مسکونی ایجاد شود. از سطوح اداری بزرگ تا واحدهای نشیمن و انبار و خانه‌های شهری تراس دار.

همچنین یک سیستم حمل‌و‌نقل اختصاصی برای این پروژه در نظر گرفته شده که در حلقه بیرونی جانمایی شده و در آن یک تراموا با دو غلاف به کار رفته که می‌تواند مسافران را با سرعت 100 کیلومتر در ساعت در اطراف داون تاون سیرکل جابجا نماید.

داون تاوت سیرکل در دبیداون تاون سیرکل به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه در زمان‌های بحرانی، معماران و برنامه‌ریزان شهری می‌توانند از مدل‌های شهری قبلی آسمان خراش‌های منزوی فاصله گرفته و به سمت گونه‌شناسی انسانی‌تر حرکت کنند و با تقلید از طبیعت به ایجاد فضاهای عمومی متنوع بپردازند.

این پروژه عظیم به ارتفاع 550 متر توسط استودیو معماری Znera Space طراحی شده است. این استودیو در سراسر جهان مکان‌هایی برای درک مفاهیم واقع‌گرایی، بینش، اشتیاق و آگاهی جهت ایجاد تجربه‌های فضایی خاص ارائه می‌دهد.

کارنامه درخشان این استودیو از طراحی و ساخت پروژه‌های مسکونی، فرهنگی، گردشگری و اداری نوآورانه تا طراحی محصولات، نمایشگاه‌ها و مبلمان را در بر می‌گیرد و معتقد است مادیت یا فضایی منسجم وجود ندارد.

و این بار هم زنرا در طرحی متفاوت مفهومی رادیکال ایجاد کرده که افق دبی را تغییر می‌دهد.

داون تاون سیرکل در دبیطراحان می‌گویند: «ما می‌خواستیم به اصول اولیه ایجاد جوامع دروازه‌دار به صورت یک محیط افقی بپردازیم و به دلیل بافت شهری متراکم دبی، بهترین راه برای پیاده‌سازی این مفهوم در مرکز شهر بود. مفهوم اصلی، ایجاد یک شهر عمودی بود و ایده اولیه آن از زمانی بود که کووید 19 تمامی ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داد و ما در مورد اینکه چگونه می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم و برنامه‌ریزی شهری بهتری ایجاد کنیم، فکر کردیم. جنبه‌هایی مانند دفع زباله، تولید مواد غذایی، مشکلات ترافیکی و آلودگی را نیز بررسی کردیم و در نهایت به این مفهوم رسیدیم.»

پارک آسمان (Sky Park)

کمربند سبز این پروژه محیطی از آن را در بر گرفته که مناظر بینظیر و آب‌وهوایی مطلوب را برای افراد به ارمغان می‌آورد و پارک آسمان نامیده می‌شود.

اسکای پارک دان تاون سیرکل دوبیوجود مراکز تحقیقاتی، فرهنگی و آموزشی در اسکای پارک، پاسخی است بالقوه به جستجوی جهانی برای گونه‌شناسی‌های شهری جدید با قابلیت ترکیب تراکم‌های بالا و عملکردهای شهری با محیط طبیعی و تجربه کاربری باکیفیت.

در این اکوسیستم تنوع پدیده‌های طبیعی مانند دره‌ها، تپه‌های شنی، گونه‌های مختلف گیاهان، مرداب‌ها، آبشارها، غارها و درختان میوه جذابیت فضا را صد چندان می‌کند. اسکای پارک همچنین دارای بخش‌هایی است برای جمع‌آوری آب باران جهت استفاده بهینه از آن، دریافت انرژی خورشیدی و تمهیداتی برای ذخیره سازی کربن.

تعداد بازدید : 1,217 بازدید
تاریخ : 1401/05/19
شماره مطلب : 8318
Share it
برچسب ها:
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.