به زودی دغدغه انبوه‌سازان و بلندمرتبه‌سازان را برای استفاده از آجر برطرف می‌کنیم

دسته :
به زودی دغدغه انبوه سازان و بلندمرتبه سازان را برای استفاده از آجر برطرف می‌کنیم

نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در نوزدهمین دوره خود شاهد تغییر و تحولات مختلفی بوده است. یکی از مهم‌ترین این تحولات که غرفه‌داران به آن اذعان دارند، تخصصی‌تر شدن نمایشگاه و به تبع آن کمرنگ‌تر شدن حضور چهره‌های غیر مرتبط در نمایشگاه است.

این موضوع سبب شده تا شرکت‌کنندگان در این رویداد، با انرژی بیشتری به معرفی محصولات خود بپردازند و زمان کمتری صرف پرداختن به امور مشتریان غیر تخصصی کنند.

 گفت‌وگو با مجتبی سیفی معاونت فنی و عملیاتی هلدینگ بین‌المللی آذرخش

مجتبی سیفی معاونت فنی و عملیاتی هلدینگ بین‌المللی آجر نسوز نما آذرخش در سومین روز از نمایشگاه در گفت‌وگو با پیام ساختمان، تجربه‌هایی از مواجهه با مشتریان غرفه آذرخش و همچنین سطح توقعات و درخواست‌های آن‌ها بیان کرد. برخی نکات درباره فعالیت‌های آینده این شرکت و محصولات پیش رو نیز در این مصاحبه منعکس شده است.

مشتریانی که در نمایشگاه به غرفه آذرخش مراجعه می‌کنند چه توصیفی از محصول شرکت شما و ویژگی‌های آن دارند؟

تنوع محصولات اولین نکته‌ای است که مشتریان آذرخش در مواجهه با کارشناسان آذرخش به آن اشاره می‌کنند. تا سه دهه قبل علاقه‌مندان به آجر صرفاً می‌توانستند از آجرهای سه سانتی یا قزاقی برای نمای ساختمان استفاده کنند اما حالا به واسطه فعالیت آذرخش طی دو دهه گذشته و تأثیر فرهنگی این شرکت بر بازار ساختمان، دایره محصولات آذرخش بسیار گسترده و متنوع شده است.

البته ما در آذرخش به مشتری فقط آجر نمی‌فروشیم بلکه اصالت، کیفیت و زیبایی را هم عرضه می‌کنیم. به عبارت ساده‌تر مشتریان آذرخش صرفاً آجر نمی‌خرند و در کنار خرید این محصول اقتصادی، وجوه فرهنگی دیگری را نیز خریداری می‌کنند که به خلق و ساخت بناهایی ماندگار می‌انجامد. در دنیای امروز، مشتری تفاوت و تمایز را می‌خرد و آجر آذرخش محصولی متمایز است که این برند، علاوه بر اطمینانی که در مشتری به لحاظ کیفیت ایجاد می‌کند، تداعی‌کننده منحصر به فرد بودن این محصول نیز هست.

روحیه غالب بر مشتریان آذرخش چیست و آیا می‌توان ویژگی یکسانی برای اغلب آن‌ها تعریف کرد؟

مشتریان آذرخش اغلب افرادی سختگیر، دقیق و پیگیر هستند. کم پیش می‌آید یک مشتری محصولی را صرفاً طی یک جلسه مراجعه به شرکت آذرخش خریداری نماید و باز هم کم پیش آمده که مشتری، پس از یکبار خرید، ارتباط خود را با آذرخش قطع کند.

بخش عمده‌ای از مشتریان آذرخش که این روزها به غرفه مراجعه می‌کنند، افرادی هستند که طی سال‌های طولانی به آذرخش مراجعه داشته‌اند و حالا دیگر از حالت مشتری صرف خارج شده و به دوستان ما تبدیل شده‌اند.

علت این حساسیت این است که نما پوسته و چهره ساختمان است و مشتری در مواجهه با یک ساختمان، ابتدا نمای آن را می‌بیند و سپس به سراغ بخش‌های داخلی ساختمان می‌رود و همین مسئله سبب شده ما در آذرخش به مشتریان در مرحله خرید و اجرا مشورت‌های گوناگون ارائه کنیم و عملاً در بخش عمده‌ای از مراحل خرید آنها را همراهی کنیم.

چه دلیلی باعث می‌شود مشتریان شما باز هم به سراغ آذرخش بیایند؟

آذرخش مفتخر است محصولی تولید کند که از نظر ویژگی‌های مختلف همچون جذب آب، مقاومت خمشی، مقاومت فشاری، سایش و فرسایش و… با استانداردهای روز اروپا و امریکا پیش می‌رود و به همین دلیل در بازار پررقابت اروپا، هم اکنون به کشورهایی مانند روسیه و انگلستان صادرات داریم.

یعنی کیفیت آجر آذرخش از مرزهای داخلی هم فراتر رفته و حالا مشتریان خارجی ما، با انتخاب این محصول به نوعی کیفیت ما را تضمین کرده‌اند. ما در آذرخش این امکان را فراهم کرده‌ایم که مشتریان علاقه‌مند به دیدن پروسه تولید محصولات ما، در صورت تمایل می‌توانند از کارخانجات آذرخش بازدید کنند.

آن‌ چه آنها می‌توانند از نزدیک مشاهده کنند این است که این محصول چگونه بر اساس روندی علمی تولید می‌شود و تا چه حد این روش تولید با روش‌های سنتی تولید آجر متفاوت است.

به نظر شما چه دلیلی وجود دارد که در طول سال‌های گذشته استفاده از مصالح غیربومی در معماری ما رواج یافته است؟

بخشی از این موضوع به دلیل عدم در دسترس بودن مصالح بومی با کیفیت بوده است. فکر و اندیشه معمار و طراح قابل محدود کردن نیست و باید برای طرح‌هایی که به خیال و اندیشه او وارد می‌شود، مصالح مناسب جهت طراحی وجود داشته باشد.

از طرفی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین خواست‌های مشتریان ما، ایجاد امکانی برای سهولت استفاده از آجر در بلندمرتبه‌سازی است. بر همین اساس به طور جدی تولید محصولی برای خشکه‌چینی را در اولویت قرار داده‌ایم و به زودی محصولاتی را روانه بازار خواهیم کرد که در ابعادی بزرگ و همچنین با سهولت در نصب، قابل استفاده از بلندمرتبه‌سازی است و سرعت ساخت نما را از نظر زمانی به شدت کاهش خواهد داد و به این ترتیب دغدغه بلندمرتبه‌سازان عزیز کشور و سازندگان انبوه مسکن، برای استفاده از آجر در نما برطرف خواهد شد.

به نظر شما آیا رکود مسکن ادامه خواهد یافت؟

حدس من این است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و به زودی شاهد واقعی شدن قیمت مسکن و جنب‌وجوش در این عرصه خواهیم بود. مسکن نیاز اصلی جامعه ایران است اما این نیاز باید از فضای خوابگاهی و حتی نگاه سرمایه‌ای، به نگاهی متناسب با نیاز مردم تبدیل گردد.

اخیراً کتابی با نام تهران 56 را مطالعه می‌کردم که پژوهش صورت گرفته در شهر تهران در سال 1356 بود. در آن مقطع نیز تهران با مشکل مسکن و عدم تناسب آن با جمعیت شهری مواجه بوده و این مشکل همچنان بعد از چهل سال تداوم دارد.

امیدوارم ساخت‌وساز مسکن به شکلی عملی دربیاید و در مناطقی مانند جنوب تهران که امکان و قابلیت توسعه فراوان دارد، ساخت مسکن ارزان و مناسب در بافت‌های فرسوده مورد توجه واقع شود.

تعداد بازدید : 1,596 بازدید
تاریخ : 1398/05/09
شماره مطلب : 1659
Share it
برچسب ها: ,
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.