آذرخش معماری ایرانی در حال زوال را احیا کرد
غرفه آذرخش در سالن 38، سالهاست بخشی جداییناپذیر نمایشگاه صنعت ساختمان محسوب میشود. نمایشگاهی که هر سال به مدت چهار روز در گرمترین ماه سال، مرداد ماه به مکانی برای عرضه جدیدترین فناوریهای صنعت ساختمان تبدیل میشود.
فعالان صنعت ساختمان این مقطع زمانی را هر ساله مغتنم میشمارند تا در دیدوبازدیدی سالانه، برای سال پیش رو برنامهریزی کنند و سالن 38 یکی از شریانهای فعال این نمایشگاه است. هر معمار، طراح و سازنده خوش ذوقی که به دنبال بنایی منحصر به فرد و جذاب است، حتماً در طول این چهار روز سری به غرفه آذرخش خواهد زد.
غرفهای گسترده و بزرگ که در ابتدای ورود بازدیدکنندگان، به دلیل تنوع فراوان آجرهای موجود در آن هر مراجعه کنندهای را متحیر میکند.
محمد علی سیفی کاشانی نایب رئیس گروه بینالمللی آجر نسوز نما آذرخش در گفتوگو با پیام ساختمان
آجرهای آذرخش با قیمتهای مناسب، کیفیت بیرقیب و تنوع فراوان در این غرفه ایدههای طراحان و معماران را شکوفا کرده و موانع خلاقیت را از سر راه آنها برداشته است. به بهانه حضور دوباره آذرخش در این نمایشگاه با محمد علی سیفی کاشانی نایب رئیس هلدینگ بینالملل آذرخش گفتوگویی انجام دادهایم که پیش روی شما است.
دو روز ابتدایی برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان چگونه گذشت؟
مثل هر سال دو روز سخت و پرکار را در ابتدای نمایشگاه پشت سر گذاشتیم. در کنار بازدیدهای همیشگی با فعالان صنعت ساختمان، زمان زیادی به معرفی محصولات جدید شرکت آذرخش به فعالان این عرصه گذشت. امسال آذرخش در غرفه خود میزبان نمایندگیهایی از شهرهای مختلف ایران بود. این نمایندگان با حضور در بخشی ویژه از غرفه آذرخش، با مشتریان خود از شهرهای مختلف دیدار و گفتوگو کردند. این نمایندگیها دسترسی به محصولات آذرخش را در تمامی نقاط ایران تسهیل کردهاند. بخش صادرات نیز از بخشهای فعال آذرخش در این نمایشگاه بود که با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف، مذاکرات صادراتی صورت گرفت.
شما برای توسعه فروش محصولات خود چه بازار جدیدی خلق کردهاید؟
آذرخش مبدع استفاده از آجر نسوز برای نمای ساختمان بوده است. تأثیر فعالیت ما بر بازار ساختمان آنقدر بوده که علاوه بر تأسیس شرکتهای متعدد در این حوزه و شکلگیری رقبای مختلف، حتی رستههای دیگری مانند کاشی نیز به تولید طرحهایی با آجر روی آوردهاند.
امسال وقتی در نمایشگاه کاشی و سرامیک حجم بالای کاشی با طرح آجر را دیدم، از تاثیری که بر این حوزه داشتیم حیرت کردم! امروز دیگر استفاده از آجرهای آذرخش محدود به نما نیست و علاوه بر کف و دیواره، مشتریان فراوانی داریم که به واسطه زیبایی و تنوع محصول، آجرهای آذرخش را بر روی سقف نیز به کار میگیرند. حتی برای استفاده در داخل آشپزخانه و در میان کابینتها نیز محصولات آذرخش رواج یافته و این همان بازاری است که کیفیت محصولات آذرخش ایجاد کرده است.
به نظر شما اگر شرکتی مانند آذرخش وجود نداشت، چه اتفاقی در معماری ایران رخ میداد؟
وقتی به سابقه 23 سال فعالیت آذرخش نگاه میکنم، احساس میکنم ایده و هدف اصلی ما برای ایجاد آذرخش محقق شده است. آذرخش در مقطعی پا به عرصه بازار ساختمان گذاشت که به دلیل هجوم مصالح غیر بومی و ایرانی، معماری سنتی و اصیل ایرانی در حال زوال بود و به نوعی استفاه از آجر در نمای ساختمان آخرین نفسهایش را میکشید. آنچه از هر تمدنی باقی میماند در نهایت معماری و فرهنگ آن است و آذرخش موفق شد تا با تولید محصولات متنوع، امکانی را فراهم کند تا مصالح بومی مانند آجر، با کیفیت و تنوع بهتری در معماری ایرانی راه خود را به ساختمانسازی باز کند.
این همان نکتهای است که همه دستاندرکاران آذرخش به تحقق آن افتخار میکنند و امیدوارند سالهای بعد، وقتی تاریخ به سراغ مقطع زمانی حال میآید، نشانههای معماری بهره گرفته شده از آجر آذرخش به عنوان نگینی بر معماری این دوره خاص بدرخشد.
به نظر شما به عنوان یکی از فعالان بازار مسکن، علت قیمتهای افسار گسیخته در حوزه مسکن چیست و چه راه حلی برای آن قابل تجویز است؟
به عنوان یک فعال بازار مسکن معتقدم بخشی از گرانی مسکن به علت افزایش قیمت دلار و عدم تثبیت قیمت آن است. نوسانهای قیمت دلار باعث مشکلات فراوانی برای صنایع شده و اگر قیمت ارز ثابت بماند و نوسان اندکی داشته باشد، قطعاً بازار خود را با این مسئله تنظیم خواهد کرد. هر چند رضایت دادن به این موضوع هم به نوعی انتخاب بین بد و بدتر است.
آذرخش به عنوان تولیدکننده کالای باکیفیت ایرانی به سهم خود برای حمایت از تولیدکنندگان مسکن و کاهش قیمت، امسال تخفیفی 10 درصدی را برای فعالان بازار مسکن در خرید محصولات آذرخش اختصاص داد که این تخفیف از ششم الی هفده مرداد برای تمامی مصرفکنندگان قابل استفاده است.
امیدواریم با این اقدام، سهم خود در کمک به بازار مسکن و صنعت ساختمان را جبران کرده و استفاده از کالای ایرانی را ترویج کرده باشیم.
نظرات، پیشنهادات و انتقادات
نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.