مصاحبه مهندس محمد علی سیفی کاشانی، نایب رئیس گروه بینالمللی آذرخش
آذرخش به عنوان بنیانگذار روش تولید آجرهای نسوز نما در ایران همواره تلاش میکند محصولی باکیفیت و با قیمت اقتصادی و منطقی تولید کند. تولید کیفیت، نیاز سنجی اصولی بازار و بهروز نگه داشتن تجهیزات از جمله دلایلی است که آذرخش توانسته نه تنها در بازار ایران که در بسیاری از بازارهای جهانی هم موفق عمل کند. عملکرد این شرکت میتواند الگویی برای تمام کسانی باشند که میخواهند برای موفقیت و توسعه صنعت کشور بکوشند.
آذرخش نامی شناخته شده در صنعت ساختمان است که بیست سال با آجرهای نسوز و ماندگار گره خورده است. به بهانه برپایی هجدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان، با مهندس محمد علی سیفی کاشانی نایب رئیس گروه بینالمللی آذرخش به گفتوگو نشستیم. بازار ساختمان ایران در سالهای اخیر با مصالح مختلفی مواجه بوده که هر کدام در دورههایی نبض بازار را در دست گرفتهاند. در مقطعی شیشه و در سالهایی کامپوزیت با اقبال فراوان مواجه شده و به مروز از اقبال عمومی نسبت به آنها کاسته شده است.
مزیت تولیدات آذرخش چیست که طی بیست سال گذشته به میزان تقاضای بازار برای آن اضافه شده است؟
آذرخش به عنوان بنیانگذار روش تولید آجرهای نسوز نما در ایران همواره تلاش میکند محصولی باکیفیت و با قیمت اقتصادی و منطقی تولید کند. در سالهای قبل، این نوع آجر مخصوص کورههای ذوب آهن و موارد صنعتی بود، اما به جرات میتوانم بگویم که آذرخش برای اولین بار در منطقه خاورمیانه این نوع متریال را برای نمای ساختمان ایجاد کرد.
متریالی که نسبت به نمونههای مشابه از امتیاز مهم ماندگاری برخوردار است. این روزها بناهای آجری فراوانی در ایران و سایر نقاط دنیا وجود دارد که با گذشت قرنها از ساخت، همچنان پابرجا هستند و به سرمایههای فرهنگی کشورهای مختلف تبدیل شدهاند.
دیوار چین، گنبد کلیسای فلورانس، تپه سیلک کاشان، قلعه زیگورات چغازنبیل در شوش، دیوار قصر داریوش در تخت جمشید، سیوسه پل و… برخی از این بناهای ارزشمند هستند. همین مسئله سبب شده است در حافظه اغلب مردم ایران احساس خوبی نسبت به این متریال وجود داشته باشد. از بعدی دیگر، آجر به عنوان یکی از مصالح سنتی و قدیمی، تاثیر شگفتی در زیبائی بناهای شهری دارد.
با توجه به این تعریف، آذرخش چه روشی را در پیش گرفته که منجر به استقبال گسترده از این محصول شده است؟ مهمترین ویژگی محصول آذرخش در کنار کیفیت و قیمت مناسب، تنوع محصول است که باعث میشود سازندگان و مشتریان برای هر نوع چیدمانی امکان استفاده از محصول ما را داشته باشند.
آذرخش نامی که بیست سال با آجرهای نسوز و ماندگار گره خورده است.
به نظر شما تصمیمها و برنامههای مسئولان کشور تا چه اندازه میتواند در اقبال عمومی به استفاده از آجر در نمای ساختمان کمک کند؟
بخش مهمی از آن چه که از گذشته برای ما به یادگار مانده و از ما برای آیندگان به یادگار میماند در معماری خلاصه میشود. سیمای شهری، نماهای ساختمان و سبک معماری گنجینهای است که برخی کشورها برای آیندگان به یادگار گذاشتهاند و امروز به سرمایهای برای آن کشورها تبدیل شدهاند. این نکات نخستین پیامی است که به شهروندان و آیندگان میرسد.
معماری آشفته و بیتناسب، باعث بروز تنشهای عصبی فراوانی در شهروندان میشود و متاسفانه طی دهههای گذشته و مشخصا از دهه 1340 تا 1360 به واسطه عدم حاکمیت قانون و قاعده محکم و جدی در عرصه ساخت نماهای شهری، ورود گسترده مهاجران به عرصه ساختوساز، آشفتگی قوانین، عدم رسیدگی جدی به تخلفات و… نوعی معماری نامناسب از متریالهای بیگانه با فرهنگ ما در نماهای ساختمان، در طول سالهای گذشته بناهایی خلق شدند که نه با اقلیم و نه با فرهنگ ما سازگاری ندارند.
البته از دهه 1370 به بعد بسیاری از قوانین و آئیننامههای مربوط به نمای شهری تدوین شده و نظارت جدیتری بر این امر صورت گرفت. اما این قوانین باید سختگیری بیشتری اجرا و با نظارت و استاندارد بهتری پیش بروند. باید در دستگاههای تصمیمگیرنده در این خصوص کارگروههایی تشکیل شود تا بر اساس استانداردها، شرایط بومی و حتی مذهبی هر شهر قوانین خاص و مناسبی برای نمای ساختمان تدوین شود.
جدیت و سختگیری در این زمینه نمیتواند به معنای دخالت در امور شخصی شهروندان تلقی شود؟
خیر نمای ساختمان صرفا مربوط به مالک آن نبوده و متعلق به تمام شهروندان است و نما میتواند بر شرایط و وضعیت مردمان آن شهر اثر بگذارد. به همین دلیل باید به شکلی بر ساخت آن نظارت شود که مالک نتواند هر محصولی را به هر شکلی که میخواهد در این بخش استفاده کند. در کشورهایی مانند انگلستان، سوییس، ایتالیا و اسپانیا قبل از تغییر نمای ساختمان و اخذ مجوز تعمیرات، مالک موظف است اول مصالح نمای ساختمان را به تائید مسئولان شهری برساند تا بتواند نما را تغییر دهد. این سختگیری در توجه به سیمای شهری بسیار مهم و قابل اعتنا است که باید در کشور ما هم رعایت شود.
از صحبتهای شما میتوان نتیجه گرفت که نمای ساختمان امروزی نمیتواند تبیینکننده وضعیت تمدن ما برای آیندگان باشد؟
دقیقا، متاسفانه معماری امروز از نظر بصری دچار آشفتگی و هرجومرج است. البته خوشبختانه در سالهای اخیر با تدوین استانداردهایی در برخی شهرهای مهم و بزرگ ایران همچون اصفهان قوانین شهرسازی به کمک حفظ سیمای شهری آمده است و تا حدودی جلوی آشفتگیها را گرفته است، اما لازم است مسئولان با جدیت بیشتری به این مسائل توجه کنند تا معماری امروز به صورت میراثی شایسته به دست آیندگان برسد.
امروز در کشورهای اروپائی هنرهایی مانند نقاشی و مجسمهسازی گویای فرهنگ و تاریخ دوره خود هستند. ما هم میتوانیم با تدوین سبکی برای معماری اصیل و ماندگار ایرانی اسلامی، میراثی شایسته برای آیندگان به یادگار بگذاریم چرا که آیندگان بر اساس این میراث درباره ما اظهار نظر و قضاوت خواهند کرد.
نظرات، پیشنهادات و انتقادات
نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.