آجر رستیک چیست و چه سبکی در معماری دارد؟

دسته :
ساختمان آجر نما رستیک

آجر رستیک چیست تا چه اندازه با این نوع آجر آشنایی دارید؟ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های بیشتری در مورد این آجر زیبا و سبک رستیک در معماری آشنا شوید.

آجر رستیک از محبوب‌ترین آجرها برای استفاده در نما و دکوراسیون داخلی است. این آجر با توجه به ظاهری منحصر به فرد، قابلیت استفاده در سبک‌های متنوع معماری مانند رستیک را دارد و با آن می‌توان جذابیت بصری بسیاری را خلق کرد با توجه به تنوع بی‌شمار آن در طرح، رنگ و ابعاد، پاسخگوی هر سلیقه‌ای باشد.

از ویژگی‌های آجر رستیک این است که این آجر سنتی و زیبا دست ساز می‌باشد و دارای بافتی نامسطح با خلل و فُرج است و به دلیل اینکه قالب گیری دست‌ساز دارد، در ابعاد آن به انداز 2 تا 3 میلی‌متر در طول و عرض و ضخامت امکان تفاوت نسب به سایز قالبی اعلامی وجود دارد و گوشه‌های آن گونیا نمی‌باشد. آجر نسوز نما رستیک آذرخش دارای ظاهری سنتی و قدیمی است که خصوصیاتی منطبق با تکنولوژی مدرن امروزی دارد و موجب افزایش طول عمر، استحکام و ایمنی ساختمان در برابر حریق می‌گردد و همچنین به عنوان عایق حرارتی عمل می‌کند.

پیش از پرداختن به این آجر پرطرفدار، مطلب را با سبک معماری رستیک آغاز می‌کنیم.

سبک آجر رستیک در دکوراسیون داخلی

احتمالاً مدتهاست که در بحث‌های مربوط به دکوراسیون داخلی بارها کلمه رستیک (Rustic) را شنیده‌اید. رستیک به معنای روستایی می‌باشد و دلیل نامگذاری آن شباهت به سادگی زندگی و خانه‌های روستایی و دوری آنها از هرگونه زرق و برق و تجملات است.

اما این مفهم به تنهایی بیان‌کننده تمامی عناصر کلیدی آن نیست و دکوراسیونی که امروزه با سبک رستیک طراحی می‌شود با خانه‌های روستایی که در ذهنتان است، تفاوت‌های بسیاری دارد.

آجر رستیک در معباری

سبک معماری با آجر رستیک

آجر رستیک استفاده شده در ساختمان بالا از نوع آجر طوسی هلندی آذرخش با کد AR301 می‌باشد.

چارچوب سبک رستیک بر اساس ساده‌زیستی، استفاده از مولفه‌های طبیعی در طراحی، دوری از هرگونه تجملات و توجه به جزئیات و مهمترین مورد، استفاده از متریالی‌های بومی منطقه‌ای که خانه در آن واقع شده است. این سبک که از کشورهای غربی به دنیای معماری وارد شده است، تداعی‌کننده قدمت است و با الهام از طبیعت، زیباترین حالت آن را به تصویر می‌کشد.

در گذشته رستیک شیوه‌ای از سنگ‌تراشی بود اما رفته رفته مفهوم اولیه خود را از دست داد و به سبکی محبوب در معماری تبدیل شد. شاید استفاده بسیار از سنگ در آن نیز به همین علت باشد. متریال‌هایی که در آن بسیار به چشم می‌خورد، آجر، سنگ و چوب است. چرا که هیچ چیز دیگری به اندازه اینها حس و حالی طبیعی را با خود به همراه نمی‌آورد. با استفاده از این مصالح پدید آوردن فضایی گرم و دلنشین کاری ساده است.

تمام تلاش سبک رستیک این است که انسان را بیشتر از همیشه به طبیعت نزدیک کند و از این رو المان‌های طبیعی را همانطور که هستند و با کمترین میزان دخالت او به صورت خام به کار می‌برد و از آن دسته سبک‌های جذاب معماری است که با هزینه‌ای به مراتب کمتر از سایر شیوه‌ها اجرا می‌شود.

در گذشته سبک رستیک بسیار پرطرفدار بود اما پس از دوره‌ای افول، این سالها مجدداً محبوبیت بسیاری پیدا کرده و شاهد نمونه‌های بسیاری از آن در هر منطقه و شهر و کشوری هستیم. اما سوالی که پیش می‌آید این است که در دنیای امروز انسان چرا به آن بازگشت و تا این اندازه محبوب شد؟

 از مهمترین دلایل آن می‌توان به دغدغه‌های پیچیده انسان امروزی در دنیای مدرن شهرنشینی اشاره کرد که مانعی بزرگ برای حضور پررنگ او در طبیعت و گذراندن اوقات فراغتش در جوار المان‌های طبیعی محیط است. از این رو انسان پیشرفته باید پاسخگوی میل و گرایش درونی خود به طبیعت باشد و چه کاری بهتر از این که هر آن چیزی که یادآور طبیعت است را به محیط خانه خود بیاورد و زمانی را کنار آنها بگذراند.

با این کار دریافت انرژی بی‌نظیر متریال‌هایی چون آجر و چوب به سادگی امکان‌پذیر می‌شود. در واقع انسان با مهمان کردن سبک رستیک به محیط شخصی خود حال و هوایی دوست‌داشتنی را هر چقدر اندک و در مقیاس کوچکتر به حال خود گره می‌زند.

عناصر کلیدی سبک رستیک

بر خلاف تصور برخی، پیاده‌سازی این سبک تنها با به کار بردن تخته‌های چوبی، آجر رستیک، متریال سنگ و صنایع دستی بسیار ساده تکمیل نمی‌شود بلکه نیازمند به کار بردن عناصر کلیدی دیگری است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

آجر نما رستیک

آجر نما رستیک در معماری رستیک

چوب‌های طبیعی و خام

از مهمترین آیتم‌ها برای پیاده‌سازی سبک معماری با آجر نسوز نما رستیک، استفاده از چوب طبیعی با همان رنگ و جایگزین کردن آن با نمونه‌های مصنوعی است. چرا که طبیعت و اصالت چوب مورد توجه است و تا حد ممکن بدون پرداخت و تنها با پوششی مات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این سبک چوب را می‌توان در کاربردهای متنوعی از کف و مبلمان گرفته تا سقف به کار برد. سبدهای چوبی نیز گزینه مناسبی برای نظم بخشیدن به وسایل و جلوگیری از شلوغی است.

استفاده از چوب خام و آجر رستیک در سبک رستیک
چوب در این سبک از مهمترین عناصر است چون با خاصیت گرمابخشی خود احساس صمیمیتی که باید در یک فضای ساده و در عین حال زیبا در جریان باشد را به بهترین شکل ممکن به فضا انتقال می‌دهد.

وسایل دست‌ساز

صنایع دستی همیشه در تمامی سبک‌های معماری مورد استقبال هستند و جلوه خاصی را به دکوراسیون داخلی می‌بخشند. اما در سبک رستیک المان‌های دست‌ساز خاص و منحصر به فرد از ملزومات آن است و هنر ارزشمند دست باید با ظرافت تمام نقش‌آفرینی کند و سادگی و در عین حال زیبایی یک خانه بدون تجملات را به رخ بکشد.

آجر رستیک و آشپزخانه به سبک رستیک

بافت‌های متفاوت

با نگاهی گذرا بر هر تصویری از سبک رستیک متوجه تنوع بافت در آن می‌شوید. چرا که به کار بردن عناصر طبیعی اهمیت بسزایی دارد و در آن مواد طبیعی بسیاری به کار برده می‌شود. در یک خانه با سبک رستیک ممکن است آجر، پارچه‌های مختلف با بافت‌های متفاوت، سنگ و… را یکجا کنار هم ببینید و تعجب کنید اما باید بدانید این امر از ویژگی‌های متمایز این سبک است.

نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که با وجود به کار بردن بافت‌های متفاوت نباید هیچ‌گونه شلوغی پدید آید.

سادگی

در یک خانه به سبک رستیک همه چیز ساده است. نگاهی به عکس زیر بیاندازید. با یک نگاه می‌توان از سادگی و در عین حال زیبایی آن لذت برد. تمامی تمرکز این سبک بر سادگی و به کار بردن متریال‌هایی است که استفاده می‌شود نه طراحی‌های پیچیده و شلوغ آنها. ازین رو در معماری با رستیک سادگی حرف اول را می‌زند.

برای مثال در صورت استفاده از پارچه بهتر است از پارچه‌هایی استفاده کنید که ساده و بدون رنگ و نقش و نگار هستند.

سادگی در این سبک معماری تا اندازه‌ای مهم است که حتی با به کار بردن فلز در آن بهتر است از نمونه‌های مات استفاده شود چون در آن جای هیچگونه زرق و برق و درخشندگی نیست.

آجر رستیک و سبک رستیک در معماری

آجر رستیک

آجر رستیک متریالی خاص و منحصر به فرد است و همین ویژگی بیش از هر چیز دیگری آن را با طبیعت پیوند می‌زند. از این رو با توجه به مطالبی که تا اینجا بیان شد، از بهترین گزینه‌ها برای پیاده‌سازی سبک رستیک در معماری استفاده از این آجر جذاب است.

اگر با دقت به جزئیات آن توجه کنید سطح آجر رستیک مانند آجر نما های دیگر صیقلی نیست و بافت و ظاهر متفاوت این متریال آن را از سایر آجرها متمایز کرده است. به همین دلیل در میان انبوهی از آجرها به سادگی می‌توان آن را تشخیص داد.

استفاده از آجر رستیک آذرخش در نما ساختمان

در مجموعه آجر رستیک آذرخش در ابعاد، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شود و به همین دلیل جهت اجرای سبک‌های مختلف می‌توانید از آنها استفاده کنید. با آذرخش می‌توانید آجرهای رستیکی داشته باشید که در کوچکترین جزئیات نیز با هم تفاوت دارند چرا که هیچ دو آجر رستیکی را دقیقا شبیه به هم پیدا نمی‌کنید.

اگر شما نیز مایلید حس و حالی طبیعی را کنار خود مهمان کنید، آجر رستیک را در دکوراسیون داخلی، نما ساختمان، محوطه فضای باز و… به کار ببرید و با لمس آن و با اتصال به طبیعت، انرژی بینظیر آن را دریافت کنید.

 

استفاده از آجر رستیک آذرخش در دکوراسیون داخلی

آجر نسوز نما رستیک آذرخش چه رنگ‌بندی‌ها و ابعادی دارد؟

آجرنما رستیک آذرخش شامل رنگ‌بندی‌های متنوع زیر است:

  1. شاموتی (طیف رنگی زرد تا پرتقالی)
  2. طوسی هلندی
  3. آمریکایی
  4. آمریکایی جدید با بازی رنگ سورمه‌ای
  5. مشکی

ضخامت آجر رستیک آذرخش 25 و 50 میلی‌متر است البته چون این نوع آجر دست ساز می‌باشد با توجه به پروژه قالب دلخواه آجر رستیک قابل ارائه می‌باشد.

طول و عرض آجر نسوز نما رستیک به میلی‌متر به شرح زیر می‌باشد:

  1. 70*280
  2. 50*200
  3. 100*200
  4. 50*350
  5. 200*200
  6. 100*100

آجرهای نسوز رستیک همچنین دارای طرح ال برای گوشه‌ها ساختمان می‌باشد که؛

ابعاد آجر رستیک ال‌ به میلی‌متر بصورت زیر است (مدل ال آجر رستیک دارای ضخامت 25 میلی‌متر می‌باشد):

  1. 140*70*280
  2. 100*50*200
  3. 100*100*200
  4. 175*50*350
آجر ال نسوز رستیک آذرخش

آجر نسوز نما ال شاموتی رستیک آذرخش

سبک معماری با آجر رستیک

زیبایی و اصالت در هم آمیخته، نمایی‌ست که با آجر رستیک زندگی می‌کند. ساختمان با آجر نما رستیک، بافت خاص و جذاب آجرهای دست ساز را به تصویر می‌کشد و با رنگ‌های گرم و زنده، دلبازی و دوام را به خود می‌بخشد.

هر تکه آجر، یک داستان از گذشته و زمانی دور را با خود به همراه دارد و نمای ساختمان با آجر رستیک، این داستان‌ها را به زندگی می‌اندازد. با نگاهی به این نمای زیبا، حس آرامش و اعتماد به نفس بر شما می‌آید.

آجر رستیک، نشانه‌ای از استحکام و پایداری است که به ساختمان شما انتقال می‌دهد. این نمای زیبا، با جزئیات کوچک و نقوش مختلف آجرها، چشم‌اندازی منحصر به فرد و جذاب را به ساختمان هدیه می‌دهد.

با طراحی نمای ساختمان با آجر رستیک، یک قطعه هنری زنده و دلپذیر خلق خواهید کرد که همچون یک قصه قدیمی، همواره شما و دیدن کنندگان را به خود جذب خواهد کرد. با استفاده از آجرهای دست ساز و بافت خاصی که دارند، این نوع نما به ساختمان شما طراوت و زندگی می‌بخشد. رنگ‌های گوناگون و ترکیبات متنوع آجرها، به نمای ساختمان شما زیبایی و شخصیتی منحصر به فرد می‌بخشد.

جهت ارتباط با گروه بین المللی آجر آذرخش با شماره 0212721 تماس برقرار نمایید.

جمع‌بندی

در این مطلب به آجر رستیک و سبک معماری رستیک پرداختیم. با رعایت اصولی مهم و در عین حال ساده می‌توانیم آن را در خانه، محل کار و یا هر مکانی که علاقه داریم آن را اجرا کنیم. به این اصول پیشتر پرداخته شد. یکی از متریال‌هایی که در سبک معماری رستیک استفاده می‌شود، آجر است. آجر رستیک به دلیل ظاهری منحصر به فرد با طبیعت پیوند دارد و با به کار بردن آن در دکوراسیون داخلی می‌توان از سبک‌های متنوع ساده و دوست‌داشتنی رستیک نهایت لذت را برد.

آجر نما رستیک نیز جلوه‌ای زیبا و طبیعی به ساختمان شما می‌بخشد. با طراحی منحصر به فرد و استفاده از آجرهای دست ساز، این نوع نمای سنتی و زیبا، به ساختمان شما زیبایی و شخصیت خاصی می‌بخشد.

تعداد بازدید : 1,454 بازدید
تاریخ : 1402/05/19
شماره مطلب : 7420
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.