ساختمان‌های آجری معروف در جهان

دسته :

با اینکه برای ما آجر و معماری آجری با فرهنگ و معماری ایرانی عجین شده، اما باید بدانیم کم نیستند تعداد ساختمان‌های آجری مشهور که در نقاط دیگر دنیا از نظر جذابیت و دوام توجهات بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

در این مطلب با 5 نمونه از بناهای زیبایی آشنا می‌شویم که کمتر به آنها پرداخته شده است اما اعجاب آجر را در آنها نیز می‌توان دید.

5 مورد از ساختمان‌های آجری معروف در جهان:

  1. ساختمان شهرداری استهکلم
  2. عمارت عبدالصمد
  3. قلعه لاس ونتاس
  4. نیروگاه بترسی لندن
  5. بیمارستان سن پائول

ساختمان شهرداری استهکلم

ساختمان شهرداری استهکلم از بناهای مشهور کشور سوئد و به عنوان نمادی برای شهر استهکلم است. همچنین این ساختمان یکی از آثار معماری آجری برجسته در جهان محسوب می‌شود.

از ساختمان‌های آجری مشهور، شهرداری استهکلم

شهرداری استهکلم از ابتدا در این مکان نبود و از میدان اصلی بافت قدیمی در قرون وسطی به کاخ «بونده» و سپس در اوایل قرن بیستم به مکانی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در کنار خلیج ریدارفیاردن منتقل شد.

معماری آجری بینظیر ساختمان شهرداری استهکلم باعث شده تا این بنا از مهمترین دستاوردهای معماری قرن بیستم در اروپا به شمار رود و اغلب این ساختمان را شاهکار مکتب رومانتیسیسم ملی سوئد می‌دانند. اما نشانه‌ها گویای این امر است که این ساختمان تا حدودی تحت تاثیر معماری ایتالیایی نیز بوده است.

ساخت این ساختمان در سال 1911 آغاز و 1923 به پایان رسید و از آن زمان تاکنون در حال نقش‌آفرینی، زیبایی خود را همچنان حفظ کرده است. در ساخت این بنای آجری حدودا ۸ میلیون آجر قرمز به کار برده شده و رنگ آن هارمونی جذابی را با فضای اطراف پدید آورده است. هزینه ساخت این بنا در نهایت حدودا سه برابر مبلغی شد که پیش از ساخت تخمین زده بودند.

در بازدید از این ساختمان نخستین موردی که جلب نظر می‌کند، برج آجری است که در گذشته نقش یک چراغ دریایی را ایفا می‌کرده و 365 پله دارد. در قسمت بالای این برج 106 متری یک بادنما با سه تاج وجود دارد که نماد ملی کشور سوئد است.

داخل این برج آجری که امروزه یک موزه از تندیس‌های ارزشمندی است و توسط برترین مجسمه سازها ساخته شده، از تالارهای متعددی تشکیل شده است. مشهورترین آنها تالاری است که با موزاییک‌های طلا به سبک بیزانسی مزین شده و به دلیل استفاده از 10 کیلو طلا در آنها، به نام تالار طلایی معروف شده است.

معماری ساختمان شهرداری استهکلم که هنوز هم جذابیت بسیاری دارد، تا سالیان طولانی الهام‌بخش معماری سازه‌های دیگر در سراسر اروپا بود.

عمارت عبدالصمد

یکی دیگر از ساختمان‌های آجری زیبا و معروف در جهان، عمارت سلطان عبدالصمد در مالزی است. این عمارت که در شهر کوالالامپور واقع شده از یکی از مشهورترین آثار ارزشمند معماری مالزی است. در تصویر زیر معماری آجری زیبای این بنا را مشاهده می‌کنید.

عمارت عبدالصمد ساختمان‌های آجری معروف در مالزیعمارت عبدالصمد طی سال‌های 1894 تا 1897 به سبک معماری اندلسی ساخته شده است. در واقع نخستین بنایی که در مالزی به این سبک طراحی شده، همین عمارت جذاب است.

معماران این بنای ارزشمند دو معمار انگلیسی بوده‌اند و به دلیل اینکه این دو مدتی در هند زندگی می‌کرده‌اند، تحت تاثیر آنجا رگه‌هایی از معماری هندی و به دلیل مسلمان بودن مالزی، نشانه‌هایی از معماری عربی را در این عمارت وارد کرده‌اند. شاید نمای جذابی که این ساختمان پدید آورده، نتیجه تلفیق سبک‌های مختلف معماری در آن است.

عمارت عبدالصمد در گذشته ساختمان مرکز اداری دولت استعماری انگلیس بوده و پس از آن سال‌ها دادگاه عالی مالزی یا همان دادگاه فدرال مالزی قبل از انتقال آن به پوترایاجا بوده است. در حال حاضر این بنا یکی از جاذبه‌های گردشگری مالزی است و کاربرد اداری ندارد. امروزه این عمارت محل برگزاری بسیاری از مناسبت‌ها و رویدادها مانند رژه سالیانه استقلال مالزی است.

عمارت سلطان عبدالصمد از ساختمان‌هیاآجری مشهور در مالزیاین بنا کاملا از آجر ساخته شده و به همان صورت تا به امروز پا بر جا مانده است. طاق‌های قوسی و گنبد مسی بالای آن و وجود برج 40 متری ساعت در این ساختمان معماری این بنا را تا این اندازه جذاب کرده و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

قلعه لاس ونتاس از ساختمان‌های آجری مشهور

لاس ونتاس بزرگترین میدان گاوبازی در مادرید اسپانیا است. ساختمان ورودی آن که این میدان را احاطه کرده، بنای آجری عظیمی است که با ارتفاع 60 متر از بلندترین استادیوم‌های مادرید است.

میدان گاوبازی لاس ونتاس از ساختمان‌های آجری مشهور ساخت این قلعه در سال 1929 به پایان رسید و در سال 1931 کار خود را با یک گاوبازی برای صرف امور خیریه با تکمیل جمعیت ظرفیت آن آغاز کرد. پس از مدتی گاوبازی در طول جنگ داخلی اسپانیا متوقف شد و در سال 1939 مجددا از سر گرفته شد. ظرفیت نشستن آن 23798 نفر است.

این بنا با آجر ساخته شده و در آن نیز آجرهای لعاب‌دار به عنوان عنصری تزئینی به کار رفته است. معماری این بنا سبک ملی در قرن نوزدهم مبتنی بر یک طرح سنتی اسپانیایی است.

نیروگاه بترسی در لندن

نیروگاه بترسی که در جنوب رودخانه تایمز لندن واقع شده، یک نیروگاه سوخت‌های فسیلی بوده که عملا از سال 1983 فعالیتی در این زمینه ندارد ولی با این حال از مشهورترین ساختمان‌های آجری جهان محسوب می‌شود. این ساختمان آجری از دو بلوک مجزا و چهار دودکش تشکیل شده است.

نیروگاه بترسی لندن از ساختمان‌های آجری معروفدر طی سال‌هایی که این نیروگاه از فعالیت بازماند، برنامه‌های بسیاری برای آن در نظر گرفته شده که هیچ کدام از آنها تا به امروز به نتیجه نرسیده است. برای مثال در سال 2016 شرکت اپل اعلام کرد که دفتر مرکزی شهر لندن خود را به این مکان انتقال خواهد داد.

این ساختمان به دلیل ظاهر آجری زیبا و فضای داخلی منحصر به فرد و مجلل سبک “آرت دکو” شهرت یافته است. آرت دکو به معنای هنر تزئینی است.

بیمارستان سن پائول از ساختمان‌های آجری

بیمارستان صلیب مقدس سنت پائو که به سن پائول معروف شده، در اسپانیا، شمال شهر بارسلونا واقع شده است.

بیمارستان سن پائول از ساختمان‌های آجری مشهورساخت این بیمارستان از سال 1902 تا 1930 به طول انجامید و برای سال‌های طولانی به عنوان بیمارستان فعالیت می‌کرد اما از سال 2009 کاربرد این بنا تغییر کرد و امروزه با توجه به غنای هنر معماری این ساختمان، به عنوان مرکزی هنری و فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سن پائول توسط معمار مشهور آن زمان لوئیز دومنک ای مونتانر به سبک مدرنیسم ساخته شده است. در آن زمان پس از همه‌گیری بیماری طاعون، به فکر ساخت بیمارستانی افتادند که فضای سبز اطراف آن و معماری چشم‌نواز، روحیه بیماران را تقویت کند. به همین دلیل این بیمارستان جذاب ساخته شد.

بیمارستان سن پائول از ساختمان‌های آجری معروفنمای بیرونی سن پائول با آجرهای قرمز رنگ پوشیده شده و داخل آن آجرهای لعاب‌دار بسیاری به کار رفته که زیبایی آن را صد چندان می‌کند. این بنا در سال 2014 به طور کامل مرمت و بازسازی شد و سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا از این موزه دیدن می‌کنند.

سخن آخر

در این مطلب به 5 نمونه از ساختمان‌های آجری اشاره شد که هر کدام در نقطه‌ای در دنیا واقع شده‌اند و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

  1. ساختمان شهرداری استهکلم
  2. عمارت عبدالصمد
  3. قلعه لاس ونتاس
  4. نیروگاه بترسی لندن
  5. بیمارستان سن پائول

حال با مطالعه این مطلب برای ما بنویسید که شما با کدام یک از این ساختمان‌های آجری آشنایی داشتید و کدام را از نزدیک بازدید کرده‌اید؟

تعداد بازدید : 1,498 بازدید
تاریخ : 1400/03/06
شماره مطلب : 6508
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.