طرح اصلاح نماسازی ساختمان‌ها در پایتخت

دسته :
طرح اصلاح نماسازی ساختمان‌ها در پایتخت

شورای‌ شهر در طرحی که برای اصلاح نمای شهر تهران تهیه کرده است، استفاده از نمای آجر را بر سایر نماهای رایج در ساختمان‌های کنونی ترجیح داده است و برای ساخت‌وسازهایی که در نمای آنها از آجر استفاده می‌شود، پنج‌ درصد تخفیف در عوارض ساخت در نظر گرفته است.

در این طرح که یک فوریت آن به تصویب شورا رسیده ، کاربرد کامپوزیت و اشکالی که نماد‌های صهیونیستی، فراماسونری و مسلک‌های ضددینی را در نمای ساختمان منعکس می‌کند، ممنوع اعلام شده و شهرداری از صدور پایان‌ کار برای چنین ساختمان‌هایی منع شده‌ است.

 

قانون جدید نمای ساختمان با هدف طرح اصلاح نماسازی ساختمان‌ها در پایتخت اعلام شد

تخفیف 5 درصدی در ساخت‌وساز به ساختمان‌هایی که از نمای آجری استفاده می‌کنند.

اعمال قانون بر «نما» در تهران

تخفیف 5 درصدی در عوارض ساخت‌‌وساز به شرط استفاده از نمای کامل «آجر»، اعمال جریمه برای نماهای کامپوزیت

شرط صدور پایان‌ کار، استتار تجهیزاتی همچون آنتن، کولر، لوله بخاری و سیم و کابل در نمای ساختمان است.

نمای ساختمان‌های شهر تهران از ابتدای سال آینده مشمول اعمال قانونی که هم‌ اکنون در شهرداری و شورای‌‌ شهر در دست تدوین است، خواهد شد.

شورای‌ شهر در طرحی که برای اصلاح نمای شهر تهران تهیه کرده است، استفاده از نمای «آجر» را بر سایر نماهای رایج در ساختمان‌های کنونی ترجیح داده و برای ساخت‌‌وسازهایی که در نمای آنها از آجر استفاده می‌شود، 5 درصد تخفیف در عوارض ساخت در نظر گرفته است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، شهرداری‌ تهران برای تکمیل طرح در دست تصویب شورای‌ شهر، لایحه‌ای نیز برای الگوی نماسازی ساختمان‌ها تهیه کرده که بر اساس آن، تنوع رنگ در نما محدود خواهد شد. به صورتی که در ساختمان‌هایی که از سال آینده ساخته می‌شوند، فقط استفاده از یک رنگ خاص در نمای آنها مجاز است و برای نماهای ترکیبی نیز حداکثر از سه‌ رنگ می‌توان استفاده کرد.

همچنین، در لایحه اصلاح نماسازی ساختمان‌های پایتخت، بر مواردی همچون «حذف عناصر زاید از نمای ساختمانی و همچنین اعمال محدودیت در کاربرد رنگ‌ها در نما» تاکید شده است.

بر اساس آنچه در طرح شورا آمده است، به محض تصویب این طرح در میان اعضا، شهرداری تهران مکلف می‌شود کلیات ضوابط نما را ظرف مدت دو ماه ابلاغ کند.

این در حالی است که معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران دیروز به «دنیای‌اقتصاد» خبر داد: ضوابط مربوط به کلیات نماسازی ساختمان‌های پایتخت با همکاری تیم کارشناسی، در شهرداری تهران آماده شده و هم اکنون در مسیر فراهم کردن مقدمات تقدیم لایحه نماسازی به شورای شهر است.

علیرضا جاوید گفت: دو روز پیش ضوابط مربوط به اصلاح نماسازی ساختمان‌ها در پایتخت که از سوی تیم کارشناسی مربوط تهیه و تدوین شده بود با حضور مسوولان امر در شهرداری تهران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توافق مجموعه معماری و شهرسازی شهرداری تهران هم اکنون در حال آماده شدن برای ارسال به شورای شهر در قالب لایحه اصلاح نماسازی ساختمان‌ها قرار دارد.

وی افزود: لایحه اصلاح نماسازی ساختمان‌ها پس از طی مقدمات موردنیاز تا پایان سال به منظور بررسی و تصویب به شورای شهر تهران ارسال می‌شود.

قانون جدید نمای ساختمان با هدف طرح اصلاح نماسازی ساختمان‌ها در پایتخت اعلام شد

نماهایی که ارتباطی با نقشه ساختمان ندارند!

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران و از اعضای تیم کارشناسی تهیه و تدوین ضوابط مربوط به اصلاح نمای ساختمان‌ها با انتقاد از بی‌نظمی‌های گسترده در منظر شهری تهران در نتیجه عدم اعمال ضوابط مشخص در این زمینه، به «دنیای اقتصاد» گفت: تهیه ضوابط و الگوی کاربردی برای اصلاح نماسازی ساختمان‌های تهران موضوعی بسیار مهم است که تاکنون از چشم سه قطب موثر در ساخت و سازهای پایتخت پنهان مانده است.

حیدر جهانبخش ادامه داد: مالکان، مجموعه مدیریت شهری تهران و مهندس ناظر سه قطب مهم ساخت‌وساز هستند که هیچ کدام توجه خاصی به نماسازی ساختمان نداشته اند و همین امر باعث شده که با گسترش ساخت‌وسازها ظرف یک دهه اخیر، بی‌نظمی‌ها در منظر و سیمای شهری با سرعت هر چه تمام‌ تر گسترش یابد.

وی افزود: مالکان، اغلب هزینه‌های مربوط به نماسازی را هزینه اضافه می‌دانند، مهندسان تنها به طراحی پلان اکتفا می‌کنند و شهرداری هم در زمان صدور پروانه تنها به بررسی پلان‌ها توجه می‌کند و هر نمایی که مالک ارائه کند، آن را تایید می‌کنند.

جهانبخش تصریح کرد: در بسیاری از نقشه‌های ساختمانی که از سال‌های قبل تاکنون مجوز ساخت گرفته‌اند دیده می‌شود که «نقشه نما» هیچ ارتباطی به پلان ندارد.

وی افزود: با این وجود از حدود دو سال قبل شهرداری تهران با تشکیل کمیته تخصصی با عنوان کمیته تخصصی ساماندهی نماهای شهر تهران، برای برخی مناطق شهر تهران به عنوان مناطق پایلوت طرح اصلاح نماها را آغاز کرد، به این صورت که قبل از صدور مجوز ساخت، بررسی اولیه از سوی کمیته تخصصی نام برده شده روی نماها صورت گرفته و در صورت تایید این نما در کمیته تخصصی، مالک اجازه ساخت پیدا می‌کرد.

قانون جدید نمای ساختمان با هدف طرح اصلاح نماسازی ساختمان‌ها در پایتخت اعلام شد

حذف نماد، شیشه و آلومینیوم از نمای ساختمان‌ها

جهانبخش با بیان اینکه کلیات مربوط به لایحه اصلاح نماهای ساختمان در تهران از حدود دو هفته پیش توسط تیم کارشناسی تهیه و تکمیل شده است، گفت: با تایید نهایی مسوولان شهری تهران در معاونت شهرسازی و معماری، این لایحه برای تصویب نهایی به شورای شهر تهران ارجاع می‌شود.

وی افزود: لایحه نماسازی ساختمان‌های پایتخت با تکیه بر دو اصل کلی تدوین شده است.

جهانبخش ادامه داد: اصول منتج از حقوق اسلامی شهروندی همچون همسایگی و… همچنین اصول اساسی معماری مربوط به زیبایی‌ها، نمادها و… دو اصل پایه در لایحه نماسازی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس ضوابط جدید نماسازی، کلیه عناصر زاید در نما همچون کانل کشی کولرها، مجسمه ها، نمادهایی که با الهام از طرح‌های فراماسونری و شیطان پرستی و… در نما مورد استفاده قرار گرفته است، حذف می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس آنچه در لایحه پیش‌بینی شده است نماهای تمام شیشه و تمام آلومینیوم حذف می‌شود و ساختمان‌ها تنها مجاز به استفاده حداکثر 40 درصدی از این دو متریال در نما هستند.

قانون جدید نمای ساختمان با هدف طرح اصلاح نماسازی ساختمان‌ها در پایتخت اعلام شد

استفاده از یک رنگ خاص در نمای ساختمان

جهانبخش با اشاره به اینکه در لایحه اصلاح نمای ساختمان‌های پایتخت، در مورد رنگ ساختمان‌ها هم محدودیت‌هایی اعمال شده است به «دنیای اقتصاد» گفت: براساس ضوابط جدید نماسازی در صورت تصویب در شورای شهر تهران، سازنده تنها مجاز به استفاده از حداکثر سه‌ رنگ با محدودیت یک رنگ غالب در نمای ساختمان می‌شود.

وی تاکید کرد: نمای ساختمان‌ها در تهران باید به سمتی رود که تقریبا ظاهر یکسان داشته باشد هر چند هنوز در مورد رنگ غالب پایتخت تصمیم‌گیری مشخصی انجام نشده است.

نظام مهندسی، کجای نمای تهران؟

جهانبخش با انتقاد از بی‌توجهی مسوولان شهری به نقش و جایگاه حرفه ای نظام مهندسی در تدوین ضوابط نماسازی پایتخت، گفت: متاسفانه در تهیه و تدوین این ضوابط حلقه مفقوده ای به نام سازمان نظام مهندسی وجود دارد که کوچک‌ترین دخالتی در همکاری مشترک به منظور اصلاح نمای ساختمان‌های پایتخت ندارد.

وی افزود: درخواست ما از مجموعه مدیریت شهری تهران توجه به جایگاه این سازمان و تاثیر مهندسان در ایجاد هماهنگی در نمای ساختمان‌های شهر است.

جهانبخش تصریح کرد:‌ نظام مهندسی از این منظر که مجری نماسازی در پایتخت است حتما باید به جریان موجود برای اصلاح نماها وارد شود چرا که هم اکنون مهندسان ناظر هر کدام نگاه موردی به ساختمان‌های در دست احداثی دارند که خود طراحی می‌کنند، بدون اینکه ضوابط مشخصی در دست داشته باشند یا به نمای ساختمان‌های مجاور اهمیتی دهند.

قانون جدید نمای ساختمان با هدف طرح اصلاح نماسازی ساختمان‌ها در پایتخت اعلام شد

طرح اصلاح نماسازی ساختمان‌ها

با توجه به درهم ریختگی و نامناسب بودن بسیاری از نماهای ساختمان‌ها و دخالت‌هایی که بعد از اتمام ساختمان در نماها صورت می‌پذیرد، ناهنجاری‌های زیادی را به وجود می‌آورند که مورد انتقاد همگان است.

بر این اساس ساماندهی نمای ساختمان‌ها نیز ضروری است و بایستی به صورتی گسترده و همه جانبه تهیه و ارائه شود، ولی بعضی موارد آن کاملا واضح و ادامه آن اصولا باعث گسترش ناهنجاری‌های بیشتر است.

بر این اساس چند نمونه ضروری از این ساماندهی برای آغاز این اصلاحات در این طرح ارائه شده است.

ماده یکم: به منظور حفظ هویت معماری، تاریخی، فرهنگی و هماهنگی با اقلیم و شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه، در بهره‌گیری بهینه از عوامل سرما، گرما، نور و حرارت به ویژه در نمای ظاهری ساختمان‌ها، مالکین ساختمان‌ها موظفند از مصالح هماهنگ و بوم‌آور استفاده نمایند و شهرداری تهران موظف است با بررسی نقشه‌های نما قبل از صدور پروانه جزئیات نما را مورد تایید قرار دهد.

ماده دوم: ضمن تاکید بر مصوبه دور دوم شورای اسلامی شهر تهران در سال 1385 تحت عنوان «بهینه‌سازی مصرف سوخت در اماکن و استفاده از مصالح مناسب در نمای ساختمان‌ها» ابلاغی به شماره 22203/802/160 و در جهت تشویق و ترغیب استفاده از مصالح بومی در ساخت ابنیه در صورت استفاده از آجر به صورت کامل در نما، به میزان 5 درصد از عوارض ساختمانی مشمول بخشودگی می‌شود. همچنین در صورتی که در بخشی از نما از این مصالح استفاده شود به میزان درصد استفاده شده نسبت به کل نما معادل 5 درصد مشمول بخشودگی در عوارض خواهد بود .

ماده سوم: هر گونه استفاده از مصالح ‌نماسازی (کامپوزیت) در کاربری‌های مسکونی ممنوع است.

از مبدا اول فروردین ماه سال 1392 در صورت استفاده از مصالح نماسازی (کامپوزیت) در سایر کاربری‌ها (غیرمسکونی) و به ازای هر متر مربع یکصدهزار ریال عوارض وضع می‌شود که مبلغ این عوارض سالانه مطابق نرخ تورم که همان سال اعلام می‌شود تعدیل می‌شود.

ماده چهارم: استفاده از نمادها و نقش‌های مغایر با فرهنگ اسلامی و ملی به نحوی که موجب بروز شائبه و اشاعه نمادهای صهیونیستی، فراماسونری و مسلک‌های ضددینی و هتک حرمت شود در نمای ساختمان‌ها ممنوع است.

شهرداری تهران موظف است از صدور هرگونه پروانه ساخت یا پایان کار برای این قبیل اماکن جلوگیری به عمل آورد.

ماده پنجم: به منظور سامان‌بخشی نمای ساختمان‌ها هرگونه نصب تجهیزات در نما و منظر ساختمان‌ها می‌بایست به گونه‌ای در نقشه‌های معماری پیش‌بینی گردند که اختلالی از جهت جلوه‌های بصری و زیبایی نمای ساختمان‌ها ایجاد ننماید و در این خصوص موارد ذیل می‌بایست رعایت شوند.

الف: همه دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی و دیگر تجهیزات مربوط تا جای ممکن در بام ساختمان‌ها نصب شده و با پیش‌بینی کانال‌ها و لوله‌های مربوط در داخل ساختمان به واحدهای ساختمانی مرتبط شوند به گونه‌ای که در دید و منظر عمومی قرار نگیرند.

ب: در مواردی که دستگاه‌ها و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را نتوان در بام‌ها تعبیه نمود، مقتضی است که طراحی و نصب به شیوه‌ای در بالکن‌ها انجام شود که شبکه و حفاظ لازم در جهت استتار تجهیزات مورد استفاده پیش‌بینی گردد.

تعداد بازدید : 2,259 بازدید
تاریخ : 1392/01/14
شماره مطلب : 1109
Share it
برچسب ها:
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.