دیگر نباید ساختمان‌های بی کیفیت ساخته شوند

دسته :
دیگر نباید ساختمان‌های بی کیفیت ساخته شوند

نوزدهمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان روز گذشته در حالی کار خود را آغاز کرد که از نمایشگاه قبلی تاکنون، فعالان حوزه ساختمان نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصادی کشور، با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده‌اند؛ از رکود حاکم بر اقتصاد و تولید گرفته تا سایه تهدید آمیز جنگ، موضوع‌هایی است که فعالیت در حوزه تولید اقتصاد ایران را بیش از گذشته مخاطره آمیز کرده است. در چنین شرایطی، گروه بین المللی کارخانجات آجرنسوز نما آذرخش سال موفقی را پشت سر گذاشته است.

این گروه در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور، رویاهای خود را محقق کرده است و با راه اندازی چهارمین واحد تولیدی خود و عرضه محصولاتی جدید، گامی تازه در حوزه تولید آجرنمای ساختمان برداشته است. گسترش شبکه نمایندگی فروش محصولات در سراسر کشور و توسعه صادرات، بخشی دیگر از کارنامه پُر افتخار این گروه تولیدی است. در روز اول نمایشگاه در میانه دید و بازدیدهای محسن سیفی مدیر عامل آذرخش با مراجعه کنندگان به غرفه باشکوه این شرکت در سالن 38، با وی به گفت و گو نشستیم تا رمز این موفقیت را از زبان وی جویا شویم.

گفت و گو با محسن سیفی ریاست گروه بین المللی آذرخش

سال 97 برای فعالان اقتصادی در بخش تولید سال سختی بود. آذرخش این سال را چگونه سپری کرد؟

قطعاً مشکلات و بحران‌های اقتصادی محدود به گروه یا طبقه خاصی از جامعه نیست و آذرخش نیز از شرایط سخت سال گذشته متأثر شده است؛ بخصوص آنکه در این سال توقع تولید کنندگان از دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از تولید ملی محقق نشد و همچنان مشکلاتی مانند مالیات بر ارزش افزوده و … نیز فشار مضاعفی را بر تولید وارد کرد.

در چنین شرایطی آذرخش چگونه توانست عرصه فعالیت خود را گسترش دهد و بیش از سی نمایندگی در سطح کشور و شش نمایندگی در خارج از ایران راه اندازی کند؟

آنچه امروز در گروه بین المللی کارخانجات آجرنسوز نما آذرخش رخ می‌دهد، حاصل سال‌ها برنامه ریزی، رصد بازار، تلاش برای افزایش کیفیت و اهتمام جدی به ارائه خدمات متنوع به مشتری است. طبیعتاً وقتی مجموعه‌ای بر اساس این بینش در اقتصاد فعالیت داشته باشد، نتیجه تفاوت زیادی با مجموعه‌ای خواهد داشت که به شکل اتفاقی یا صرفاً با دنباله روی از برندهای پیشرو یک حوزه فعالیت می‌کند. همکاران من در آذرخش در یکسال گذشته تلاش فراوانی کردند تا با تحقیق و توسعه، کیفیت محصول تولیدی را افزایش دهند و خدمات بهتری به مشتری ارائه دهند. بر اساس سنجش نیاز بازار، محصولات جدیدی تولید کردیم و به جای توقف در بازار داخل، به سراغ صادرات و ارز آوری رفتیم و همه این ها حاصل سال‌ها برنامه ریزی بود.

جست و جو برای یافتن معادنی که خاک مرغوب و همگن داشته باشند، تلاش برای کاهش ضایعات با توجه به گران شدن انرژی، شناخت رفتار خاک، پژوهش درباره فرمول‌های جدید، ثبت اختراع‌های گوناگون و … تنها بخشی از فعالیت‌های همکارانم در طول یکسال گذشته است که باعث توفیق آذرخش شده است.

با توجه به وزن سنگین آجر، آیا صادرات این محصول به صرفه است؟

آذرخش در طول دوران فعالیت خود انرژی و هزینه زیادی را صرف بخش تحقیق و توسعه نمود تا موفق به تولید آجر با ضخامت کم شود. تولید این نوع آجر بسیار حساس است و صرفاً در انحصار شرکت آذرخش است. این تمایز جدی سبب شد تا در حوزه صادرات وارد شویم و گام‌های بزرگی در این عرصه برداریم.

در صحبت‌های خود به فعالیت‌های پژوهشی در حوزه تولید محصول اشاره کردید. لطفاً این موضوع را تشریح کنید.

بخش عمده‌ای از مشتریان، محصولات آذرخش را در نمای ساختمان استفاده می‌کنند. در ایران 40 درصد مصرف کل انرژی در ساختمان است و 25 تا 40 درصد انرژی از طریق نما تلف می‌شود.

جامعه ایران مدت‌هاست با افزایش قیمت انرژی مواجه است و حالا برخلاف گذشته که انرژی ارزان یک مزیت مهم در اقتصاد ایران بود؛ به سمتی می‌رویم که قیمت‌های انرژی واقعی شود و به همین دلیل آذرخش تلاش کرده تا در محصولات خود به دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در این نکته باشد. از طرف دیگر ایران کشوری زلزله خیز است و در طول سال‌های اخیر، زلزله‌های مختلفی در کشور رخ داده است. یکی از مخاطرات جدی در هنگام وقوع زلزله، آسیبی است که نماهای ناایمن به مردم می‌زند.

سقوط مصالح نامناسب استفاده شده بر روی نما یکی از مصداق‌های این مسئله است. جالب است بدانید هیچ موردی از سقوط آجرهای آذرخش از نمای ساختمان‌هایی که این محصول را استفاده کرده‌اند گزارش نشده است و این نکته یکی از افتخارهای ما است.

در بحث دیگر مرتبط با ایمنی، توجه کنید که در اغلب حوادث آتش سوزی، آتش از راه نمای ساختمان گسترش می‌یابد. آجر آذرخش مطابق آزمایش‌های مختلف، کاملاً ضد حریق است و در صورتی که ساختمانی در نمای خود از این آجر استفاده کند و آتش سوزی رخ دهد، آتش از راه نما گسترش نمی‌یابد.

در کنار وجوه مرتبط با ایمنی، چه اندازه به زیبایی محصولات خود توجه دارید؟

زیبایی یکی از نکات مهم محصولات آذرخش است و بخش عمده‌ای از تلاش همکاران من صرف تولید محصولاتی زیبا شده است. نمای شهر صرفاً به صاحبان خانه‌ها تعلق ندارد و بخشی از حق شهروندان است و اگر نمایی به شکلی زیبایی طراحی شود، تأثیر فراوانی در روحیه شهروندان دارد و اگر شهروندان در شهر هر روز با نماهایی زشت و ناهنجار مواجه شوند، قطعاً در طول روز عصبی، پرخاشگر و ناراحت خواهند بود.

تمامی محصولات آذرخش از ویژگی زیبایی برخوردار هستند و امیدواریم با الزام‌هایی که از سوی دستگاه‌های مسئول صورت می‌گیرد، دیگر شاهد ساختمان‌های زشتی که با مصالحی نامرغوب تولید شده‌اند نباشیم. در ساختمان سازی گاهی هزینه زیادی برای نما می‌شود اما نمای همه ساختمان‌ها زیبا نیست. نمای زیبا و یک شکل اغلب ساختمان‌های خارج از کشور همان چیزی است که توجه مردم را به خود جلب می‌کند و امیدوارم روزی این موضوع در معماری ایرانی فراگیر شود.

در پایان اگر نکته‌ای به نظرتان می‌رسد بفرمایید.

از این فرصت استفاده کرده و از از مشتریان وفاداری تشکر می‌کنم که در تمامی این سال‌ها همراه آذرخش بوده‌اند و مهم‌ترین دلگرمی ما برای افزایش کیفیت محصولاتمان بوده‌اند. از نصاب‌هایی تشکر می‌کنم که با دستان هنرمند خود، نماهایی زیبا خلق کرده‌اند و از همکارانم که با تلاش و کوشش شبانه روزی، پرچم پُرافتخار کشورمان را در قالب محصولات صادراتی، بر روی نماهای متعددی در خارج از کشور به اهتزار درآورده‌اند. هر چند فعالیت ما در آذرخش سمت و سویی اقتصادی و تجاری دارد اما روح این فعالیت که خاک تبدیل به محصولی زیبا و گاه حیرت انگیز می‌شود، قطعاً هنری است و از این حیث، فعالیت همکارانِ من در آذرخش دست کمی از کیمیاگران، نقاشان و هنرمندان ندارد.

تعداد بازدید : 186 بازدید
تاریخ : 1398/05/07
شماره مطلب : 1650
Share it
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

نظرتان برای ما مهم است آن را با ما در میان بگذارید