دیگر نباید ساختمان‌های بی‌کیفیت ساخته شوند

دسته :
دیگر نباید ساختمان‌های بی کیفیت ساخته شوند

نوزدهمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان روز گذشته در حالی کار خود را آغاز کرد که از نمایشگاه قبلی تاکنون، فعالان حوزه ساختمان نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصادی کشور، با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده‌اند. از رکود حاکم بر اقتصاد و تولید گرفته تا سایه تهدیدآمیز جنگ، موضوع‌هایی است که فعالیت در حوزه تولید اقتصاد ایران را بیش از گذشته مخاطره‌آمیز کرده است.

در چنین شرایطی، گروه بین‌المللی کارخانجات آجرنسوز نما آذرخش، سال موفقی را پشت سر گذاشته است.

این گروه در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور، رویاهای خود را محقق کرده و با راه‌اندازی چهارمین واحد تولیدی خود و عرضه محصولاتی جدید، گامی تازه در حوزه تولید آجر نمای ساختمان برداشته است. گسترش شبکه نمایندگی فروش محصولات در سراسر کشور و توسعه صادرات، بخشی دیگر از کارنامه پر افتخار این گروه تولیدی است. در روز اول نمایشگاه در میانه دید و بازدیدهای محسن سیفی مدیر عامل آذرخش با مراجعه‌کنندگان به غرفه باشکوه این شرکت در سالن 38، با وی به گفت‌وگو نشستیم تا رمز این موفقیت را از زبان وی جویا شویم.

گفت‌وگو با محسن سیفی ریاست گروه بین‌المللی آجر نسوز نما آذرخش

سال 97 برای فعالان اقتصادی در بخش تولید سال سختی بود. آذرخش این سال را چگونه سپری کرد؟

قطعاً مشکلات و بحران‌های اقتصادی محدود به گروه یا طبقه خاصی از جامعه نیست و آذرخش نیز از شرایط سخت سال گذشته متأثر شده است؛ بخصوص آنکه در این سال توقع تولیدکنندگان از دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از تولید ملی محقق نشد و همچنان مشکلاتی مانند مالیات بر ارزش افزوده و… نیز فشار مضاعفی را بر تولید وارد کرد.

در چنین شرایطی آذرخش چگونه توانست عرصه فعالیت خود را گسترش دهد و بیش از سی نمایندگی در سطح کشور و شش نمایندگی در خارج از ایران راه‌اندازی کند؟

آنچه امروز در گروه بین‌المللی کارخانجات آجر نسوز نما آذرخش رخ می‌دهد، حاصل سال‌ها برنامه‌ریزی، رصد بازار، تلاش برای افزایش کیفیت و اهتمام جدی به ارائه خدمات متنوع به مشتری است. طبیعتاً وقتی مجموعه‌ای بر اساس این بینش در اقتصاد فعالیت داشته باشد، نتیجه تفاوت زیادی با مجموعه‌ای خواهد داشت که به شکل اتفاقی یا صرفاً با دنباله‌روی از برندهای پیشرو یک حوزه فعالیت می‌کند.

همکاران من در آذرخش در یکسال گذشته تلاش فراوانی کردند تا با تحقیق و توسعه، کیفیت محصول تولیدی را افزایش دهند و خدمات بهتری به مشتری ارائه دهند. بر اساس سنجش نیاز بازار، محصولات جدیدی تولید کرده‌ایم و به جای توقف در بازار داخل، به سراغ صادرات و ارز‌آوری رفته‌ایم و همه اینها حاصل سال‌ها برنامه‌ریزی بود.

جست‌وجو برای یافتن معادنی که خاک مرغوب و همگن داشته باشند، تلاش برای کاهش ضایعات با توجه به گران شدن انرژی، شناخت رفتار خاک، پژوهش درباره فرمول‌های جدید، ثبت اختراعات گوناگون و… تنها بخشی از فعالیت‌های همکارانم در طول یکسال گذشته است که باعث توفیق آذرخش شده است.

با توجه به وزن سنگین آجر، آیا صادرات این محصول به صرفه است؟

آذرخش در طول دوران فعالیت خود انرژی و هزینه زیادی را صرف بخش تحقیق و توسعه نمود تا موفق به تولید آجر با ضخامت کم شود. تولید این نوع آجر بسیار حساس است و صرفاً در انحصار شرکت آذرخش می‌باشد. این تمایز جدی سبب شد تا در حوزه صادرات وارد شویم و گام‌های بزرگی را در این عرصه برداریم.

در صحبت‌های خود به فعالیت‌های پژوهشی در حوزه تولید محصول اشاره کردید. لطفاً این موضوع را تشریح کنید.

بخش عمده‌ای از مشتریان، محصولات آذرخش را در نمای ساختمان استفاده می‌کنند. متاسفانه در ایران 40 درصد مصرف کل انرژی در ساختمان است و 25 تا 40 درصد انرژی از طریق نما تلف می‌شود.

جامعه ایران مدت‌هاست با افزایش قیمت انرژی مواجه است و امروزه برخلاف گذشته که انرژی ارزان یک مزیت مهم در اقتصاد ایران بود؛ به سمتی و سویی می‌رویم که قیمت‌های انرژی واقعی شوند و به همین دلیل آذرخش تلاش کرده تا در محصولات خود به دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در این نکته باشد. از طرف دیگر ایران کشوری زلزله‌خیز است و در طول سال‌های اخیر، زلزله‌های مختلفی در کشور رخ داده است. یکی از مخاطرات جدی در هنگام وقوع زلزله، آسیبی است که نماهای غیر ایمن به مردم می‌زند.

سقوط مصالح نامناسب استفاده شده بر روی نما یکی از مصداق‌های این مسئله است. جالب است بدانید هیچ موردی از سقوط آجرهای آذرخش از نمای ساختمان‌هایی که این محصول را استفاده کرده‌اند گزارش نشده و این نکته یکی از افتخارهای ما است.

در بحث دیگر مرتبط با ایمنی، توجه کنید که در اغلب حوادث آتش‌سوزی، آتش از راه نمای ساختمان گسترش می‌یابد. آجر آذرخش مطابق آزمایش‌های مختلف، کاملاً ضد حریق است و در صورتی که ساختمانی در نمای خود از این آجر استفاده کند و آتش‌سوزی رخ دهد، آتش از راه نما گسترش نمی‌یابد.

در کنار وجوه مرتبط با ایمنی، چه اندازه به زیبایی محصولات خود توجه دارید؟

زیبایی یکی از نکات مهم محصولات آذرخش است و بخش عمده‌ای از تلاش همکاران من صرف تولید محصولاتی زیبا شده است. نمای شهر صرفاً به صاحبان خانه‌ها تعلق ندارد و بخشی از حق شهروندان است و اگر نمایی به شکلی زیبایی طراحی شود، تأثیر فراوانی در روحیه شهروندان دارد و اگر شهروندان در شهر هر روز با نماهایی زشت و ناهنجار مواجه شوند، قطعاً در طول روز عصبی، پرخاشگر و ناراحت خواهند بود.

تمامی محصولات آذرخش از ویژگی زیبایی برخوردار هستند و امیدواریم با الزام‌هایی که از سوی دستگاه‌های مسئول صورت می‌گیرد، دیگر شاهد ساختمان‌های زشتی که با مصالحی نامرغوب تولید شده‌اند نباشیم.

در ساختمان‌سازی گاهی هزینه زیادی برای نما می‌شود اما نمای همه ساختمان‌ها زیبا نیست. نمای زیبا و یک شکل اغلب ساختمان‌های خارج از کشور همان چیزی است که توجه مردم را به خود جلب می‌کند و امیدوارم روزی این موضوع در معماری ایرانی فراگیر شود.

در پایان اگر نکته‌ای به نظرتان می‌رسد بفرمایید.

از این فرصت استفاده کرده و از مشتریان وفاداری تشکر می‌کنم که در تمامی این سال‌ها همراه آذرخش بوده‌اند و مهم‌ترین دلگرمی ما برای افزایش کیفیت محصولاتمان بوده‌اند. از نصاب‌هایی تشکر می‌کنم که با دستان هنرمند خود، نماهایی زیبا خلق کرده‌اند و از همکارانم که با تلاش و کوشش شبانه‌روزی، پرچم پرافتخار کشورمان را در قالب محصولات صادراتی، بر روی نماهای متعددی در خارج از کشور به اهتزار درآورده‌اند. هر چند فعالیت ما در آذرخش سمت‌وسویی اقتصادی و تجاری دارد اما روح این فعالیت که خاک تبدیل به محصولی زیبا و گاه حیرت‌انگیز می‌شود، قطعاً هنری است و از این حیث، فعالیت همکاران من در آذرخش دست کمی از کیمیاگران، نقاشان و هنرمندان ندارد.

تعداد بازدید : 1,212 بازدید
تاریخ : 1398/05/07
شماره مطلب : 1650
Share it
برچسب ها:
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.