با روش‌های اجرای نما آجر آشنا شوید:

دسته :
روشهای اجرای نمای آجری

روش‌های نصب آجر نما سه دسته کلی را شامل می‌شود که در این مطلب به طور جامع به آنها پرداخته شده است. این روش‌ها هر کدام مزایا و معایبی دارند و بنابر سلایق، کاربرد، زمان و بودجه انتخاب می‌شوند.

  1. اجرای نما اجری با ملات سیمان
  2. اجرای نما آجر با چسب
  3. اجرای نما آجر به روش خشک

نمای ساختمان همانطور که در مقاله‌، نمای ساختمان و منظر شهری چه تأثیری بر سلامت روانی جامعه دارد؟، مفصل به آن پرداخته شد. یکی از مهمترین عناصر منظر شهری و عاملی تاثیرگذار بر ساکنین شهر است. از این رو توجه به آن و اجرای اصولی با متریالی باکیفیت از اقداماتی اساسی در جهت بهبود سلامت شهروندان است.

در بین نماهای ساختمان متعددی که دیده می‌شود، نما آجر از زیباترین آنهاست و از گذشته تا به امروز پیوند عمیق خود با معماری اصیل ایرانی و مردمان این سرزمین را حفظ کرده است. به همین خاطر در هر نقطه از ایران شاهد این نماهای محبوب و دوست‌داشتنی هستیم.

ساختمان آجر نما علاوه بر ظاهری فوق‌العاده مزایای بسیاری را در اختیار افراد قرار می‌دهد. اما اگر بخواهیم در اینجا به یکی از شاخص‌ترین آنها اشاره کنیم، آجر نما متریالی جذاب برای هر سبک و سلیقه و جهت استفاده در هر منطقه با هر اقلیمی، محصولی برای عرضه می‌باشد.

اما نکته مهمی که در برخی موارد افراد از آن غافل می‌شوند این است که با انتخاب آجری باکیفیت تنها نیمی از راه را پیموده‌اند و ادامه مسیر، اجرا و نصب اصولی و در نهایت رسیدن به نمایی خوشایند است. به بیان دیگر بهره بردن از ویژگی‌های مثبت این مصالح ساختمانی علاوه بر حساسیت در انتخاب آن، منوط به اجرای اصولی آن نیز است.

ما در اینجا به این روش‌ها و جزئیات آنها می‌پردازیم تا به عنوان راهنمایی برای انتخابی سنجیده‌تر برای شما باشد. پس تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

نصب آجر نما با ملات سیمان

قدیمی‌ترین روش اجرای نما آجر که از گذشته تا به امروز کاربرد داشته، به وسیله سیمان است. این روش به حدی جا افتاده که برای برخی از افراد هنوز هم روش‌های دیگر ناشناخته است و تصویر آجر را تنها در کنار ملات تصور می‌کنند و این دو را جدایی‌ناپذیر می‌دانند. به همین دلیل هنوز هم بسیاری این روش سنتی را به سایر راه‌ها ترجیح می‌دهند چرا که به آن از نظر مقاومت و سایر آیتم‌ها اعتماد بیشتری دارند.

اجرای نمای آجری با ملات

در ادامه با برخی از این موارد و دلایل علاقه‌مندی افراد به این روش اجرای نما آشنا می‌شویم.

  • مناسب جهت تراز کردن و پوشاندن عیوب موجود در بسیاری از ساختمان‌ها
  • ایجاد پیوندی محکم بین نما و آجر
  • بی‌نیاز به محاسبات مهندسی دقیق و پیچیده‌
  • مقرون به صرفه

با توجه به این مزایا، همانطور که پیشتر بیان شد، معایبی هم که در زیر آورده شده، بر این روش وارد می‌شود که باید با اطلاع از آنها دست به انتخاب زد چرا که در برخی موارد منجر به ایجاد خلل در روند اجرا می‌گردد.

1. زمان اجرای آن نسبت به سایر روش‌ها طولانی تر است چرا که دوغاب و سیمان به کار رفته در آن به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.

2. میزان نخاله و ضایعات باقی مانده از این روش بیشتر از سایر روش‌ها است.

3. این روش در صورتی که با ظرافت انجام نشود، نما را کثیف می‌کند.

4. با استفاده از ملات برای نصب آجر، وزن نما به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و این عامل ضعف بزرگی برای این روش محسوب می‌شود.

اجرای نمای آجری با ملات

با وجود این معایب کسانی که به دنبال اجرای نمای آجری خود با قیمتی مناسب هستند اما محدودیت زمانی ندارند، این راه گزینه مناسبی است.

نصب آجر نما با چسب

دومین روشی که برای اجرای آجرنما به کار می‌برند، با استفاده از چسب‌های مخصوص است که برای اتصال مصالح مختلف مانند کاشی و سنگ و آجر و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول ابتدا به شکل پودری است و به صورت خشک به کار برده می‌شود.

در این روش چسب مورد استفاده مانند یک ماده الاستیک عمل می‌کند و ضربات و ارتعاشات وارده به ساختمان و نما را خنثی می‌کند. بنابراین باعث مقاومت نما و دیوار زیر کار نما می‌گردد. از این رو از نظر فراهم آوردن ایمنی کافی گزینه مناسبی است. پس شباهت بسیاری به روش قبل دارد و فقط چسب جایگزین ملات شده است.

اجرای نمای آجری با استفاده از چسب

نصب آجر نما با چسب

با این روش اجرا به سادگی چسب را به زیر آجر می‌زنند اما باید به دو نکته مهم توجه داشت:

1. هیچ قسمتی از سطح زیرین آجر بدون چسب نماند و به طور کامل چسبیده شود.

2. بندکشی با دقت و ظرافت و به صورت اصولی انجام شود چرا که در غیر این صورت آب از درزها به زیر آن نفوذ می‌کند و در فصول سرد سال دچار یخ‌زدگی و در نهایت کندن آجر از نما می‌شود.

فراموش نشود که جهت پیاده‌سازی این روش اجرای نمای آجری ابتدا باید “پلاستر سیمانی” روی دیواری که محل نصب آجر است، اجرا گردد.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود: پلاستر سیمانی چیست؟

پلاستر نوعی لایه پوششی است که به منظور افزایش محافظت به دیوارها اضافه می‌شود. پلاستر به سه دسته کلی زیر تقسیم می‌شود که موارد استفاده آنها بنا به هدف و کاربرد متفاوت است.

  1. پایه سیمانی
  2. پایه گچی
  3. پایه آهکی

پلاستر سیمانی در اجرای نمای آجری با چسب

پلاستر سیمانی ملاتی مرکب از سیمان، ماسه تمیز و آب است و به افزایش مقاومت دیوار، جلوگیری از نفوذ رطوبت و کاهش ترک‌خوردگی آن کمک می‌کند. این پلاستر خلل و فرج موجود در دیوارها را می‌پوشاند و با ایجاد استحکام در محیط‌های مرطوب نیز استفاده می‌شود. به همین خاطر در زیر چسب این لایه پوششی ایجاد می‌شود.

این روش هم طرفداران خود را دارد و از نظر هزینه از روش قبلی بیشتر اما از روش بعدی به صرفه‌تر است. در صورتی که قصد استفاده از این روش را دارید، در انتخاب چسب حساسیت به خرج دهید و کیفیت آن را بررسی کنید. چرا که با چسبی بی‌کیفیت نمایی خوشایند و ماندگار نخواهید داشت.

نصب آجر نما به صورت نمای خشک

سومین روش اجرای نمای آجری به صورت خشک است. این روش که جدیدترین و متداول‌ترین روش نیز است، با توجه به مزیت‌های ویژه‌ای که نسبت به سایر روش‌ها دارد، از محبوبیت خاصی برخوردار است. برای بسیاری از افراد هنوز هم این روش ناشناخته است و برای برخی دیگر قابل اعتماد نیست چرا که از ایمنی و دوام آن اطمینان کافی ندارند. اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید، نگران نباشید چرا که این روش از زمانی که به ایران وارد شده، امتحان خود را در دوام و کیفیت به خوبی پس داده است.

اجرای نمای آجری به روش خشک

در این روش از هیچگونه ملات و یا چسبی استفاده نمی‌شود اما اجزای خاصی آن را تشکیل می‌دهد. با هم با این روش مدرن آشنا می‌شویم.

  1. چارچوب نگهدارنده (که خود به عنوان الگویی برای اجرای نما عمل می‌کند)
  2. اتصالات و ریل‌های مخصوص فلزی (که وظیفه نگهداری آجر را به عهده دارد)
  3. عایق حرارتی
  4. فضایی خالی جهت تهویه

با توجه به اجزای نام برده، روش اجرای نما خشک با استفاده از یک سازه فلزی نگهدارنده انجام می‌گیرد که وظیفه اتصال پوسته به سازه و تحمل بار را بر عهده دارد. این سازه که معمولا از جنس استیل یا گالانیزه است، در مقابل تنش‌های به وجود آمده ناشی از زلزله، باد و تغییرات دما از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. همین دلیل منجر به افزایش طول عمر بنا می‌شود.

مراحل کار به این صورت است که ابتدا یک عایق حرارتی را با چسب به دیوار وصل می‌کنند. سپس سازه‌ای که به عنوان چارچوبی نگهدارنده است، روی آن قرار داده می‌شود تا آجرها با فاصله روی آن نصب شوند. این فضای خالی که بین عایق و نما ایجاد می‌شود، به عنوان عایقی دیگر عمل می‌کند و به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی بسیار مناسب است. پس از طی این مراحل آجرها را با فاصله بر روی چارچوب در کنار هم می‌چینند.

روش نمای خشک برای نمای آجری

مزایای اجرای آجر نما به روش خشک

همانطور که پیشتر بیان شد، هر کدام از روش‌های بیان شده مزایای خاص خود را دارند و هر فرد با توجه به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب می‌کند. در ادامه با نکات مثبت روش خشک آشنا شوید.

1. سرعت اجرا به دلیل استفاده از تجهیزات آماده بسیار بالاست.

2. با این روش به میزان قابل توجهی از وزن نما کاسته می‌شود.

3. امکان اجرا بر روی هرگونه قوس، گنبد و هر نوع دیوار با هر ساختاری وجود دارد.

4. عاری بودن سطح آجر از هر گونه آلودگی به دلیل اینکه این روش اصطلاحاً “خشک” است و ملاتی وجود ندارد که منجر به کثیفی نما شود.

5. به دلیل عدم استفاده از ملات و به تبع نبود رطوبت، امکان ظاهر شدن سفیدک و شوره بر روی سطح آجر در این روش بسیار کم است.

6. این روش جهت جلوگیری از هدر رفتن آب بسیار مناسب است چرا که به صورت خشک اجرا می‌گردد.

7. در اجرای نمای ساختمان آجری به روش خشک، چیدن و مجددا برچیدن آجرها تا رسیدن به حالت مورد نظر بدون تخریب نما به سادگی امکان‌پذیر است.

8. روش اجرای نما به صورت خشک به عنوان نوعی عایق صوتی نیز عمل می‌کند.

9. امکان اتصال آجر با انواع نماهای دیگر مانند سنگی و شیشه‌ای و… در این روش وجود دارد.

10. در این روش بر خلاف دو روشی که پیشتر به آنها اشاره شد، نخاله و ضایعات بسیار کمی تولید می‌کند.

البته هزینه پیاده‌سازی این روش از سایر روش‌ها بیشتر است که با توجه به ظرافت و تجهیزات خاصی که در آن به کار می‌رود، هزینه آن توجیه‌پذیر است.

به طور کلی اصل سیستم‌های خشک آجری بر اساس ساختمان‌ها سبز و پایدار طراحی شده و به همین دلیل آجر متریال محبوب طرفداران محیط زیست می‌باشد.

اجرای نمای آجری به روش خشک

جمع‌بندی

با مطالعه این مطلب دانستیم که هر کدام از این روش‌های اجرای نمای آجری ساختمان مزایای خاص خود را دارند. برای مثال برای جلوگیری از اتلاف انرژی روش اجرای نما آجر خشک بسیار مناسب است یا اینکه با این روش نما از وزن سبک‌تری برخوردار می‌گردد. در برخی از موارد این روش‌ها به صورت سلیقه‌ای و با توجه به امکانات موجود مانند بودجه و زمان در دسترس انتخاب می‌شود.

حال با توجه به اطلاعات به دست آمده از این موضوع، برای ما بنویسید شما کدام روش را ترجیح می‌دهید و دلیل این انتخاب چیست؟

تعداد بازدید : 6,939 بازدید
تاریخ : 1400/06/21
شماره مطلب : 7158
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

  • جهانگیر کبیری
    22 تیر 1400

    با عرض سلام
    بهترین روش برای نصب آجر کرکره ای عمودی روی نمای ساختمان چیست.دوغابی کار بشه؟

    • کارشناس سایت
      کارشناس سایت
      23 تیر 1400

      سلام و وقت بخیر
      برای نصب آجر کرکره‌ای عمودی هر سه روش دوغابی، با استفاده از چسب و به صورت خشک قابل انجام است و انتخاب هر کدام از این روش‌ها بستگی به اولویت‌های شما در زمان و سایر موارد دارد.

  • حسن خاموشی
    21 آذر 1400

    سلام و تشکر از مقاله خوبتون .
    سوالی که داشتم اینکه در مناطق گرم مثل مناطق کویری و یا مشتری هایی که من از دبی دارم مطرح است اینکه در هوای بسیار گرم تابستان ، ایا سازه فلزی اجرای خشک دچار تغییر شکل یا دفرمه نمی شود ؟ و در روش اجرای با چسب چه نوع چسب یا برندی که از اطمینان بالایی برخوردار باشد را برای این مناطق پیشنهاد می کنید ؟ ایا نمونه کاری در امارات دارین که چند سال اجرا شده باشد ؟ از سازه فلزی ذکر شده به لحاظ فنی و ابعاد شیارهای نصب متریال ، برای اجرای نمای سرامیک هم در نماهای ترکیبی سرامیک و اجر می شود استفاده نمود؟
    از پاسخگویی شما و هر گونه نظراتی خارج از سوالاتی که پرسیدم برای نما در مناطقی مثل دبی تشکر می کنم .

    • کارشناس سایت
      کارشناس سایت
      24 آذر 1400

      سلام و وقت بخیر
      سپاس از زمانی که برای مطالعه مقاله گذاشتید.
      برای اجرا به وسیله چسب می‌توانید از محصولات شرکت فلکس استفاده کنید و در مورد سایر سوال‌ها نیز با شماره 0212721 داخلی 179 تماس بگیرید.

  • كمال محمود
    24 دی 1401

    سلام
    لطفا ليست قيمت و ليست رنگ بندي آجر نما به روش خشك را ميتوانيد برايم بفرستيد

    • کارشناس سایت
      کارشناس سایت
      01 بهمن 1401

      سلام
      تمامی قیمت‌ها در صفحه محصولات موجود است.

    • سید علی عقیقی
      20 اردیبهشت 1402

      قیمت اجر نمای خشک
      همراه باقیمت نصب لطفا

      • کارشناس سایت
        کارشناس سایت
        06 خرداد 1402

        با سلام
        قیمت تمامی آجرها در بخش محصولات، به روز است.

  • زهرا کریمی
    03 بهمن 1402

    سلام وقتتون بخیر باشه. من میخواستم نحوه ی اجرای اجرنما رو به صورت دقیق ترسیم کنیم برای فاز 2. ابعاد و اندازه ی آجر ها و اتصالات فلزی و عایق حرارتی و اینکه آجر و اتصالات فلزی چه فاصله ای باید داشته باشن رو اگر میشه بهم بگین.