نمای ترکیبی ساختمان با آجرنسوز و سنگ + نمونه‌های اجرایی

دسته :
نمای ترکیبی سنگ و اجرنما

نمای تمام سنگ امروزه با توجه به محدودیت‌های مصوبه که برای اجرا دارد در بسیاری از شهرهای کشورمان مجاز نمی‌باشد و از طرفی استفاده از متریال دیگر در کنار سنگ سرد موجب گرمای بیشتر ساختمان می‌شود بویژه اگر این متریال ترکیبی آجر باشد.

آجر به دلیل سازگاری زیادی که با طبیعت دارد گرمای خاصی را به ساختمان می‌بخشد و از طرفی آجر نما تنوع بسیار زیادی در رنگ و اندازه دارد و بهترین متریال برای ترکیب با سنگ محسوب می‌شود.

همچنین آجر نسبت به سنگ وزن کمتری دارد و استفاده از آن موجب کمتر شدن وزن سازه می‌شود، ترکیب آجر و سنگ موجب افزایش اصالت معماری ایرانی و سنتی در سطح شهر می‌شود؛ و علاوه بر تمامی این مزایای عنوان شده قیمت سنگ نسبت به سایر مصالح ساختمانی بالاتر است و ترکیب آن با اجر موجب می‌شود که هزینه‌های ساخت و ساز کمتر گردد.

ترکیب آجر و سنگ در کجاها قابل استفاده است؟

در تمامی مناطق آب و هوایی می‌توان از ترکیب آجر و سنگ استفاد نمود؛ از ترکیب سنگ و آجر هم برای نمای بیرونی و هم نمای داخلی ساختمان می‌توان استفاده نمود.

در امور دکوراتیو نیز معماران و طراحان توانسته‌اند که با ترکیب انواع آجرنماهای زیبا و سنگ، طرح‌های فوق العاده‌ای را خلق نمایند.

ترکیب آجر و سنگ در نمای ساختمان آیا محدودیتی برای اجرا دارد؟

برای ترکیب آجر و سنگ باید توجه شود که نمی‌توان هر نوع آجر یا سنگی با هر ابعاد و یا رنگ را، با یکدیگر ترکیب نمود زیرا که امکان دارد که ترکیبی ناهمگن بوجود آید.

همچنین از ترکیب آجر و سنگ در طبقه اول و دوم نباید استفاده گردد زیرا که استفاده از این دو موجب ایجاد زوایای برنده می‌شود.

نکته دیگر که اجرای نمای سنگی اصولاً با سرعت بیشتر اجرا می‌شود و نمای آجر به دلیل اینکه ابعاد کوچکتر دارد با سرعت کمتری اجرا می‌شود.

نکات مهم که در نمای ترکیبی باید رعایت گردد:

  • انتخاب ضخامت مناسب سنگ و آجر
  • انتخاب رنگ‌بندی مناسب برای آجر
  • انتخاب ابعاد مناسب برای آجر نسوز نما جهت ایجاد نمایی همگون
  • رعایت قوانین مندرج در استاندارد نمای ساختمان

موارد مهم در ضوابط طراحی نما

  • از فرم‎‌های ناهمگون و نامتعارف استفاده نشود.
  • از مصالح برنده یا شکننده در طبقات همکف و اول استفاده نشود.
  • حداکثر 4 نوع مصالح متفاوت می‌توان در نمای ساختمان استفاده نمود.
  • از رنگ‌های نامتعارف برای نما استفاده نشود.

بر اساس مقررات موجود برای طراحی نما همواره ترکیب آجر نسوز، سنگ و سیمان، ترکیبی مناسب برای اجرای نمای ساختمان می‌باشد؛ نمای ترکیبی سنگ و اجرنسوز به علت رنگ‌ یکدست و اصولاً روشنی که سنگ دارد جلوه‌ای خاص برای نما ایجاد می‌کند و زیبایی نما را دوچندان می‌کند.

ترکیب آجرنما و سنگ به شکل عمودی و مجزا در نمای ساختمان

طراحی اینگونه نماها بصورت عمودی به اختلاف سنگ و آجرنسوز و به تضاد و کنتراست آنها تأکید می‌کند؛ این نوع نما بیشتر برای ساختمان‌های بزرگ که عرض بیشتری دارند کاربرد دارد.

نمای ترکیبی آجر و سنگ

ترکیب آجرنما و سنگ به شکل افقی و مجزا در نمای ساختمان

نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز به شکل افقی و مجزا برای نماهاییست که کنتراست رنگی ایجاد می‌کند؛ و این نوع نماها سنگینی بافت و رنگ آجرنسوز در پایین نما قرار می‌گیرد.

ترکیب آجر شاموتی و سنگ

ترکیب آجرنما و سنگ در نما به شکل نامتقارن

در بیشتر نماهای شهری نمای ترکیبی آجرنسوز و سنگ کاملاً به شکل آزاد و نامتقارن بکاربرده می‌شود؛ در اجرای این نوع نما تنوع زیادی وجود دارد.

ترکیب آجرنما و سنگ

ترکیب سنگ و آجر نسوز نما و سنگ بصورت مشبک

آجرنسوز و سنگ به شکل طرح‌های مشبک و تو خالی موجب می‌شود که نمایی متنوع و زیبا ایجاد گردد. بین رنگ آجر نسوز و رنگ سنگ باید بیشترین هماهنگی برقرار شود.

پنجره‌ها بهتر است با سنگ یا آجرنسوزنما قاب شود؟

از طرح‌هایی که همواره طرفداران زیادی در طراحی نمای ساختمان داشته است طراحی یک قاب دورتادور پنجره‌ها می‌باشد که می‌‌توان از آجر نسوز و یا از سنگ استفاده نمود.

چنین نمایی برای دورتادور پنجره‌ها جذابیت زیادی دارد حتی بسیار ترند نیز شده است و معماران زیادی با این روش طرح‌های بی‌نظیری را برای نمای ساختمان خلق می‌نمایند.

استفاده از آجرنما برای ساختمان‌های ایرانی قدمتی طولانی مدت دارد و با فرهنگ ما به نوعی آمیخته است و تکنولوژی جدید آجر نسوز نما که امروز برای اجرای آجرنمای ساختمان بکار می‌رود، برگرفته از چنین تاریخی به منظور استفاده از آجر برای نما می‌باشد.

از طرفی استفاده از آجرنما برای پیاده سازی نمای ساختمان مزایای بیشماری به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش پایداری و استحکام ساختمان اشاره نمود.

آجرنما در تمامی اقلیم‌های آب و هوایی استفاده می‌شود و با طبیعت سازگاری بالایی دارد و قابل بازیافت می‌باشد و از طرفی کاربردی همچون عایق حرارتی دارد که موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌گردد.

جهت طراحی نما در هر شهر باید بافت اقلیمی آن شهر نیز در نظر گرفته شود و با توجه به نوع نمای ساختمان‌های دیگر طراحی نما انجام شود تا با رعایت هارمونی مناسب با بافت اقلیمی در آن شهر، زیبایی نمای شما بیشتر نمایان شود نه اینکه نامتناسب و نامتعارف باشد.

قابل ذکر است که نمای ترکیبی سنگ با آجر، از پرکاربردترین نحوه‌های اجرای نما می‌باشد که در ادامه کمی در خصوص قوانین طراحی نما شرح داده می‌شود:

نمای سنگی ساختمان:

از محصولاتی از سال‌های دور تا به امروز در ساخت و ساز کاربرد داشته است سنگ می‌باشد؛ سنگ در برابر موارد مخربی همچون باد و باران و موارد فرسایشی مقاومت بالا دارد و باید در نظر گرفته شود که برای نما از محصولات بسیار با کیفیت استفاده شود تا پس از مدتی نما دچار فرسایش نگردد.

درست است که برای اجرای نما سنگ بسیار پرکاربرد است اما نمی‌توان گفت که تمامی نماهای سنگی زیبا و جذاب هستند؛ سنگ در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود و دلیل استفاده زیاد از این متریال یکی فراوانی آن در طبیعت و دیگری داشتن استحکام بالا می‌باشد.

متریال سنگ نما خاصیت‌های زیادی دارد و دست طراحان را باز می‌گذارد تا طرحی نما در انواع سبک‌های کلاسیک و مدرن اجرا گردد همچنین از نمای سنگی می‌شود به شکل تک یا متریال ترکیبی استفاده نمود.

مقایسه هزینه نمای سنگ و نمای آجر

نماهای سنگ از نماهای پرهزینه در صنعت ساختمان می‌باشد و نمای آجری قیمت به صرفه‌تری دارد و از طرفی اجرای نمای سنگی باید توسط تیمی مجرب و کارآزموده باشد و اگر در نصب سنگ نما دقت لازم صورت نپذیرد امکان افتادن و یا شل گردیدن پنل‌های سنگی نما وجود دارد.

تقسیم بندی انواع سنگ نما

  1. سنگ آذرین
  2. سنگ رسوبی
  3. سنگ دگرگون

انواع سنگ پرکاربرد در اجرای نمای ساختمان

  • سنگ گرانیت
  • سنگ مرمر
  • سنگ مصنوعی
  • سنگ تراورتن
  • سنگ کوارتزیت
  • سنگ کریستال
  • سنگ چینی
  • سنگ مرمریت

از مواردی که در هزینه قیمت نمای ساختمان تأثیرگذار است موارد زیر است:

  1. نوع سنگ نما
  2. ابعاد سنگ نما
  3. نحوه شرایط اجرای نصب سنگ نما
  4. نحوه اتصالات سنگ نما به نمای ساختمان
  5. مساحتی که از نمای سنگی استفاده می‌شود.
  6. کیفیت سنگ نما

در پایان

در همه‌ی مناطق اقلیمی کشور از ترکیب سنگ و آجر برای نمای ساختمان قابل استفاده می‌باشد و از پرکاربردترین انواع نماهای ترکیبی می‌باشد؛ و این نوع ترکیبی مصالح مزایای فراوانی از جمله صرفه جویی در مصرف هزینه‌ها و سبک وزن‌تر شدن سازه به همراه دارد و با انتخاب درست اندازه و رنگ‌بندی سنگ و آجرنما می‌توان به نمایی بسیار زیبا برای ساختمان دست یافت.

تعداد بازدید : 60 بازدید
تاریخ : 1403/05/23
شماره مطلب : 12893
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.