انواع آجر نما سنتی

دسته :
آجر سنتی، آجر رستیک

ساخت و ساز و صنعت ساختمان هر روز در حال رشد می‌باشد و بر تعداد نماهای مدرن، فانتزی و پارامتریک در حال اضافه شدن است. اما با این حال هنوز هم تعداد افرادی که حال و هوای نوستالژیک و سنتی را دوست دارند کم نیست، زیرا که طرح‌‌های نما با آجر نما سنتی به نوعی القاء کننده فرهنگ، تمدن و قدمت می‌باشد.

در نوع معماری ایرانی و اسلامی انواع آجر نما سنتی کاربرد فراوانی دارد. دلیل اصلی محبوبیت آجر سنتی که امروزه تولید می‌گردد این است که ساختمان‌های مدرن را مشابه ساختمان‌های قدیمی شبیه سازی می‌کنند.

ساختمان‌های مدرن امروزه طرفداران فراوانی دارد، اما براساس تحقیقاتی که انجام شده است حتی ساختمان‌های سنتی جذابیت بیشتری نیز دارند.

معرفی طرح آجر نما سنتی

طرح این نوع آجرنما بگونه‌ای‌ تداعی کنندۀ آجرهای قدیمی خشتی است و روش تولید این نوع آجرهای سنتی نیز اصولاً سنتی و غیر ماشینی می‌باشد. قالب‌گیری این نوع آجرها اصولاً بصورت دستی انجام می‌شود و سپس باید مراحل خشک شدن قالب‌های آجر طی شود و بعد وارد کوره‌های مخصوص جهت پختن می‌شوند.

قابل ذکر است کاربرد این نوع آجرها در صنعت ساخت و ساز بسیار زیاد است و علاوه بر استفاده برای نمای بیرونی ساختمان برای دکوراسیون داخلی نیز از این نوع اجرنما بسیار استفاده می‌شود. از طرفی از آجرهای سنتی به منظور ترمیم و مرمت آثار تاریخی، باستانی و ساختمان‌های قدیمی استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که قیمت آجر نما سنتی در مقایسه به دیگر آجرها حتی گران‌‌تر هم می‌باشد و آجرهای سنتی به دلیل بافتی که دارند ماندگاری و دوام بیشتری نیز دارند و برای مراقبت و نگهداری از آنها هزینه و تلاش زیادی نیاز نیست.

آجر رستیک، AR19

آجرنما شاموتی رستیک، AR19

سه مورد از کاربردی‌ترین آجر نما سنتی عبارت است از :

  1. آجر نما لعابی
  2. آجر نما قزاقی
  3. آجر نما رستیک

آجر نما لعابی

آجر لعابی، آجری بسیار کاربردی هستند و به دلیل لایه لعابی که روی آنها وجود دارد در مقابل انواع آسیب‌ها مقاوم می‌باشد. آجرنما لعابی بافتی متراکم و سطحی صاف دارند.

آب به داخل این آجرها به راحتی نفوذ نمی‌کند و قالب این نوع آجرها به دلیل اینکه مخصوص هستند در برابر سرما و گرما مقاوم می‌باشند.

آجر لعابی

آجرنما قزاقی

از انواع آجرهای سنتی بسیار پرکاربرد برای اجرای نمای سنتی آجرهای قزاقی می‌باشد؛ که رنگ‌های متنوع دارند؛ البته آجرهای قزاقی که اکنون تولید می‌شوند در مقایسه با آجرهای قزاقی که در گذشته تولید شده است تغییرات بسیاری داشته است.

تنوع رنگ‌های آجر قزاقی عبارت است از: نخودی، زرد، گلبهی، قرمز و آتشی می‌باشد.

آجر نما قزاقی

 

آجرنما رستیک

آجرنما رستیک یکی از بهترین آجرنما برای انتخاب می‌باشد به این دلیل که زیبایی خاص و بافت سنتی که دارد و نمایی نوستالژیک و قدیمی را برای ساختمان ایجاد می‌کند؛ برای ساخت خانه‌های ویلایی و حیاط‌‌ دار نیز می‌توان از نوع آجرها استفاده نمود.

آجر نما رستیک، نسوز نیز می‌باشد و در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و ایمنی ساختمان را در برابر آتش سوزی بالا می‌برد. این نوع آجر در کوره‌های شاتلی پخته می‌شود و رنگ بندی جذابی از آجر زرد یا آجرنما شاموتی، آجر هلندی طوسی، آجر قرمز آمریکایی، آجر نما مشکی دارد.

 

اجر رستیک نما آذرخش

آجرنما نسوز رستیک طوسی هلندی -AR300

سخن پایانی

آجرنماهای سنتی دارای انواع متنوع می‌باشد و برای نمونه در اینجا از پرمصرف‌‌ترین و کاربردی‌ترین آنها در ساخت ساز که عبارت است از آجر لعابی، آجر قزاقی و آجر رستیک، صحبت کردیم.

آجر نما سنتی حال و هوای نوستالژیک و کهن را برای ساختمان ایجاد می‌کنند و آرامش و زیبایی را برای ساکنان آن ساختمان فراهم می‌‌آورد؛ از طرفی هزینۀ  نگهداری و تعمیرات آن در طول زمان حداقل می‌باشد.

تعداد بازدید : 3,729 بازدید
تاریخ : 1403/07/09
شماره مطلب : 13856
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

  • فضل الله میرزایی
    11 مهر 1403

    سلام من خودم سنتی کارم با چهل سال سابقه کاری و ارزش آجرنما را می‌دانم؛ ممنون از محتوای مفیدتون

  • یوسف ظفریاب
    12 مهر 1403

    سلام ،ممنون از مطالب مفید شما ،این آجر های سنتی در استان گیلان که همیشه باران و رطوبتی است ،کارایی دارد ،میگویند شوره نمکی یا جلبک می‌زند ،،راهنمایی کنید متشکرم ،،

    • کارشناس سایت
      کارشناس سایت
      14 مهر 1403

      بادرود
      درخصوص آجر نما نسوز آذرخش به دلیل تراکم بالا و درصد جذب آب بسیار پایین مواردی مانند شوره و جلبک در آن به ندرت دیده شده است و تقریباً احتمال وقوع آن صفر است البته همه‌ی این موارد به نحوه‌ی اجرا و نصب صحیح آجرنما نیز بستگی دارد و در صورت حساسیت بالا و رطوبت زیاد از پوشش آبگریز نانو می‌توانید استفاده نمایید.