دکوراسیون داخلی با روش‌های ترند جذاب

دسته :
16 ترند جذاب دکوراسیون داخلی 2022

طراحی‌های خاص در هر زمینه معمولاً با یک جرقه آغاز می‌شوند. در مورد دکوراسیون داخلی یک رنگ، یک متریال خاص و یا حتی یک احساس درونی می‌تواند همان نقطه الهام‌بخش باشد. از این رو ایدۀ اولیه هر کس با شخص دیگر متفاوت است.

در این مطلب که چکیده‌ای از مقاله وب‌سایت معتبر Houzz در مورد ترندهای دکوراسیون داخلی بروز است، با توجه به سه منبع زیر به مجموعه‌ای از گرایش‌های طراحی داخلی در این سال پرداخته شده است.

  • محبوب‌ترین طراحی‌ها از نظر کاربران
  • نظرات و ایده‌های افراد صاحب سبک این حوزه
  • مقاله‌های تخصصی حوزه معماری و دکوراسیون داخلی

با ما همراه باشید تا با محبوب‌ترین ترندهای طراحی داخلی که امسال بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند، آشنا شویم. پس اگر قصد بازسازی، ساخت پروژه‌ای جدید و یا ایجاد تغییرات در خانه و محل کار خود را دارید، این مطلب را از دست ندهید شاید آن جرقه از همین مطلب در ذهن شما شکل بگیرد.

16 ترند جذاب دکوراسیون داخلی 2022

هر قسمتی از خانه، محل کار و یا هر فضایی که ساعت‌هایی در روز را در آن سپری می‌کنید را می‌توانید با توجه به متراژ در دسترس، کاربرد مورد نظر و… با استفاده از ترندهای زیر طراحی کنید و از آنها لذت ببرید.

  1. چیدمان جناغی کاشی‌ها در آشپزخانه
  2. جزیره‌های کاربردی
  3. پنجره‌های بزرگ برای دریافت نور طبیعی در آشپزخانه
  4. نظم‌دهنده‌ها در آشپزخانه
  5. آشپزخانه سفید با جزئیات رنگی
  6. کانترهای طرح سنگ مرمر
  7. حمامی به رنگ آبی
  8. حمام با سنگ مرمر
  9. نیمکت در اتاق خواب
  10. مبلمان کروی
  11. مبلمان مخمل
  12. فضای بیرونی
  13. طراحی مرکب
  14. طراحی منعطف
  15. توجه به پایداری و کارایی

دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

یکی از مواردی که افراد در اغلب اماکن بسیار مورد توجه قرار می‌دهند دکوراسیون داخلی آنجا می‌باشد.

دکوراسیون داخلی در خصوص هماهنگ سازی رنگ، وسایل و محیط اشاره دارد؛ برای تعیین دکوراسیون مناسب باید یک نقشه‌ی کلی را از چیدمان آن محل تهیه نمود.

دکوراسیون داخلی حرفه‌ای موجب رسیدن به یک فضای داخلی مناسب برای کاربرانش از نظر زیبایی شناختی، احساس خوب و کاربری مفید می‌شود.

دکوراسیون داخلی پوششی جهت فضاهای موجود است که با مفهوم گسترده مانند پست مدرن، زیبایی شناسی سنتی یا traditional aesthetics و رترو Retro و … آغاز شده و سپس به جزئیات طرح پرداخته می‌شود.

دکوراتور داخلی اصولاً از ابتدای طراحی تا انتهای طراحی یکی از سبک‌های طراحی را پیاده سازی می‌کند به نوعی که در فضا پیوستگی ایجاد می‌‍‌نماید؛ و از طرفی رنگ، بافت و الگو را کاربران انتخاب می‌کنند که باید طرح با مفهوم کلی آن سازگاری داشته باشد.

سبک‌های دکوراسیون داخلی کدام هستند؟

  1. مینیمال – معاصر
  2. صنعتی شهری
  3. مدرن
  4. کلاسیک
  5. شیک کهنه
  6. قومی مدرن
  7. کلاسیک
  8. رترو
  9. روستایی مدرن
  10. سبک وینتیج – قدیمی
  11. طبیعی – اسکاندیناوی
  12. سبک فیوژن و التقاطی

دکوراسیون داخلی با آجر

دیوارهای آجری یکی از زیباترین موارد در طراحی‌های داخلی محسوب می‌گردند؛ وجود آجر در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف جداگانه‌ای را در جاهایی مثل اتاق نشیمن، تراس، پذیرایی و در سراسر محیط ایجاد می‌کند. از سوی دیگر دکوراسیون داخلی با آجر مستحکم و بادوام است و جلوه‌ای ویژه ایجاد می‌کند.

امروزه آجر دکوراتیو کاربرد زیادی پیدا کرده و در خلق فضاهای صمیمی در دکوراسیون داخلیِ اماکنی همچون خانه، کافه و رستوران‌ها نقش بزرگی را بر عهده دارند از دیوارهای آجری می‌توان به عنوان عنصر اصلی یا مکمل استفاده نمود.

از آجر در نمای اصلی دیوار، سقف و یا به شکل روکش تزئینی در شومینه، ستون‌ها و یا دیگر قسمت‌ها استفاده می‌شود. دکوراسیون داخلی با آجر محیطی گرم و صمیمی را ایجاد می‌نماید؛ و یک دکوارسیون منحصر به فرد را بوجود می‌آورد.

مزایای استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی

  1. زیبایی منحصر به فرد
  2. امکان ارائه سبک‌های متفاوت دکوراسیون داخلی از جمله نوستالژیک یا سبک مدرن با توجه به نوع سلیقه افراد
  3. عایق حرارتی
  4. تنوع در رنگ، ابعاد و نوع
  5. تنوع در چیدمان
  6. پیاده سازی سریع و آسان دکوراسیون داخلی با آجر
  7. دوام و استحکام زیاد
  8. قیمت مناسب اجرایی

چیدمان جناغی کاشی‌ها در آشپزخانه

استفاده از کاشی‌های بلند و مستطیلی با رنگ‌های زیبا، ظاهری جذاب را به آشپزخانه می‌بخشند. مخصوصاً اینکه این کاشی‌ها به سبک جناغی یا اصطلاحاً “شاه ماهی” در کنار هم چیده شوند. این یک ترکیب فوق‌العاده از فرمی کشیده به همراه شکل مستطیلی است که سبکی خاص و حال و هوایی متفاوت‌تر را ایجاد می‌کند.

این سبک چیدمان تا پیش از این هم در دوره‌های گذشته برای مکان‌های مختلف به کار می‌رفت. اما در طراحی‌ دکوراسیون داخلی نوین مجدداً مورد توجه قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود بیش از پیش برای آشپزخانه و مخصوصاً فضای بین کابینت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

کاشی جناغی در آشپزخانه و دکوراسیون داخلی 2022

جزیره‌های کاربردی

از سال‌ها پیش جزیره‌ها در طراحی آشپزخانه‌ها وارد شدند و به دلیل نمایی منحصر به فرد، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین المان‌ها به خصوص در آشپزخانه‌هایی که در مرکز خانه و کانون توجه بود، تبدیل شدند. امروزه نیز جزیره‌ها پای ثابت طراحی‌ها و  از ترندهای دکوراسیون داخلی هستند. اما دو تفاوت اساسی در استفاده از جزیره در گذشته و حال حاضر وجود دارد:

1. در ابتدا جزیره‌ها تنها در آشپزخانه‌هایی به کار می‌رفتند که فضایی بزرگ داشتند. اما امروزه در هر آشپزخانه‌ای با هر متراژی آن را می‌بینیم.

2. جزیره‌های امروزی به کاربردهای متنوعی اختصاص دارند. برای مثال محلی برای قرار گرفتن لوازم برقی مورد نیاز مانند ظرفشویی و… و تجهیزاتی مثل سینک و گاز. اما در گذشته این کاربردها در آنها کمتر به چشم می‌خورد و صرفاً حالتی تزئینی داشت و اغلب به عنوان کابینت مورد استفاده قرار می‌گرفت. این امر از آن جهت است که طراحی‌ها به سمت بهینه‌سازی فضا و استفاده حداکثری رفته‌اند.

جزیره کاربردی در آشپزخانه و دکوراسیون داخلی 2022

پنجره‌های بزرگ برای دریافت نور طبیعی در آشپزخانه

بسیاری از افراد رویای آشپزخانه‌ای را در سر می‌پرورانند که روشن و پرنور باشد چرا که آشپزخانه قلب خانه است و میزان زمانی که در آن می‌گذرانیم کم نیست.

برای داشتن نور لازم، راه‌های متعددی وجود دارد اما همیشه ترجیح اغلب افراد، دریافت نور طبیعی است و از آنجایی که بهره‌مندی از نور طبیعی تنها با استفاده از پنجره‌های زیاد و با ابعاد بزرگ امکان‌پذیر است، از ترندهای دکوراسیون داخلی به کار بردن آنها در آشپزخانه است.

این اشتیاق به دریافت نور طبیعی به دلیل گرایش ذاتی انسان به ارتباط بیشتر با طبیعت و دریافت انرژی بی‌نظیر آن است. چه چیزی بهتر از آن که پس از گذراندن یک هفته پراسترس در یک روز تعطیل، نهار را در کنار خانواده  و در یک آشپزخانه پرنور میل کنید و همزمان از تماشای فضای بیرون نیز لذت ببرید.

پنجره آشپزخانه در دکوراسیون داخلی 2022

با توجه به طراحی آشپزخانه‌ها در سال گذشته، مطمئناً امسال نیز طراحی آشپزخانه‌ها به سمت و سویی می‌رود که از حداکثر فضا برای قرار دادن پنجره استفاده شود. البته پیاده‌سازی این مورد برای محدودیت‌هایی دارد و باید متناسب با اصول طراحی پنجره و با توجه به متراژ آشپزخانه باشد.

آشپزخانه سفید با جزئیات رنگی از ترندهای دکوراسیون داخلی

سفید از محبوب‌ترین رنگ‌هایی است که می‌توان به مکانی مانند آشپزخانه مهمان کرد. چرا که حس پاکی مورد انتظار که از ملزومات یک آشپزخانه دوست‌داشتنی است را به آن هدیه می‌دهد. اما یک آشپزخانه سراسر سفید بیش از اندازه سرد و بی‌روح جلوه می‌کند و از طرفی نظافت آن نیز کار مشکلی است.

به همین منظور طراحان دکوراسیون داخلی به دنبال اضافه کردن المان‌هایی به آن هستند که این سردی را بشکنند و فضا را به تعادل برسانند. یکی از این راه‌ها اضافه کردن عناصری با رنگ، طرح و بافت‌های متفاوت مانند چوب خام است.

آشپزخانه سفید با جزئیات کلاسیک از ترندهای دکوراسیون داخلی 2022

کانترهای طرح سنگ مرمر

سنگ مرمر همیشه یک متریال کلاسیک و محبوب بوده و هست. اما به عنوان یک کانتر پر مصرف در آشپزخانه نگهداری آن مشکل است. چرا که باید آن را از لکه‌هایی که در آشپزخانه به وفور یافت می‌شود، حفظ کرد که این کار غیر ممکن است.

به همین دلیل استفاده از کوارتز شبیه به آن می‌تواند گزینه مناسبی باشد. چرا که در عین ظاهری شبیه آن، هزینه کمتر و مقاومت بیشتری در برابر خراش و لکه و… دارد. کانترهای طرح سنگ مرمر از ترندهای جذاب دکوراسیون داخلی می‌باشد.

کانتر با سنگ مرمر از ترندهای طراحی داخلی 2022

حمامی به رنگ آبی

بازی با رنگ‌ها از رنگ‌های خنثی گرفته تا رنگ‌هایی مانند آبی به یکی از شاخصه‌های طراحی دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. به طور مثال حمامی به رنگ آبی و سبز از ترندهای جذاب این روزهاست و بسیاری از طراحان مطرح این رنگ را حتی به اندازه المانی کوچک حمام به کار برده‌اند.

جالب است بدانید امسال جستجوی عبارت “حمام به رنگ آبی” در وب‌سایت Houzz بسیار پرتکرار بوده است.

حمام در خانه از مکان‌های است که آرامش بسیاری را می‌طلبد. از این رو طراحی‌های آن به سمت و سویی رفته که این حس را به بهترین شکل ممکن بتوان به فرد القا کند. بنابراین استفاده از رنگ آبی با خاصیت آرامش‌بخشی نیز برای چنین فضایی انتخاب بسیار مناسبی است. این رنگ جذاب به زیبایی با رنگ‌های دیگر مانند سفید، خاکستری و مشکی ست می‌شود. در زیر نمونه‌ای از این ترند طراحی داخلی را می‌بینید.

حمام به رنگ آبی از ترندهای طراحی دکوراسیون داخلی 2022

حمام با سنگ مرمر از ترندهای دکوراسیون داخلی

سنگ مرمر همواره محبوب بوده و است. اما امسال در طراحی‌های بخش‌های مختلف خانه به کرات استفاده از این سنگ جذاب را می‌بینیم و همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم، استفاده از این سنگ در آشپزخانه از جذاب‌ترین ترندهای دکوراسیون داخلی است.

استفاده از سنگ مرمر در حمام از ترندهای طراحی داخلی 2022

با اینکه سنگ مرمر برای استفاده در مکانی مانند حمام ممکن است بیش از اندازه گرانبها به نظر برسد، اما مدتهاست که برای این بخش از خانه از متریال‌های لوکس استفاده می‌شود و در طراحی‌های دکوراسیون داخلی  نیز همچنان سنگ مرمر را در کف، دیوار حمام‌ها همچنان پر قدرت خواهیم دید.

نیمکت در اتاق خواب

برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب‌ها ترندهای متنوعی وجود دارد که یکی از جذاب‌ترین آنها استفاده از نیکمت پایین تخت خواب است. نیمکت چندین سال است که در اتاق خواب دیده می‌شود اما با توجه به اینکه هم کاربردی است و هم می‌توان از آن به عنوان عنصری تزئینی استفاه کرد، نمای جذابی را به اتاق می‌بخشد.

با توجه به عملکردهای متفاوتی که نیمکت ایفا می‌کند، در تصاویر آپلود شده در وب‌سایت houzz کمتر اتاق خوابی را می‌توان پیدا کرد که در آن نیمکتی نباشد.

نیکمت در اتاق خواب از ترندهای دکوراسیون داخلی 2022

مبلمان مخملی

دکوراسیون داخلی تا این زمان چالش‌های بسیاری به همراه داشته است. اما به طور کلی می‌توان گفت برای بخش پذیرایی و نشیمن طراحی‌ها به سمت و سویی رفته که رنگ‌های خنثی و سادگی و در مواردی بازگشت به گذشته به چشم می‌خورد. یکی از نمونه‌های بازگشت به گذشته، استفاده از پارچه مخمل است.

مخمل از پارچه‌هایی است که برای کاربردهای متنوع مانند لباس همواره پرطرفدار بوده و از سالیان دور در چرخه دکوراسیون داخلی و در کاربردهایی چون پرده و مبلمان وجود داشته است. در حال حاضر با توجه به طراحی‌های جذاب سراسر دنیا به نظر می‌رسد در دوره دوم محبوبیت آن هستیم و دلیل آن هم بسیار ساده است. نرم و لطیف بودن و بافت جذاب مخمل.

طراحی نشیمن در طراحی داخلی 2022

مبلمان با رنگ خنثی

برای مدت‌های طولانی مبلمان روشن با وجود ظاهری جذاب در فضای نشیمن کمتر استفاده می‌شد. چرا که پرمصرف‌ترین بخش خانه نشمین است و مبلمان آن بیشتر در معرض انواع آلودگی‌هاست. اما سالهاست به لطف پارچه‌های ضد لک و مقاوم در برابر هر نوع آلودگی، محدودیتی برای استفاه از آن وجود ندارد. استفاده از مبلمان با رنگ روشن و خنثی از ترندهای دکوراسیون داخلی است.

مبلمان کروی

از سال 2021 شاهد استفاده از مبلمان کروی با ظاهری منحصر به فرد در طراحی‌ها بوده‌ایم. با توجه به محبوبیتی که این مبلمان جذاب در زمان کوتاهی به دست آورده، پیش‌بینی می‌شود امسال نیز توجهات بسیاری را به خود جلب کند و پای ثابت طراحی‌های این سال گردد.

مبلمان کروی و طراحی دکوراسیون داخلی 2022

فضای بیرونی خانه با کاشی‌های رنگی

به لطف پاندمی کرونا، مردم ناچار شدند از هر فضای بیرونی خانه خود مانند حیاط خلوت، بالکن، تراس و… به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و فضایی برای خود ایجاد کنند که تا حدی نیاز به گذراندن زمانی در بیرون از خانه را تامین و فشارهای روانی ناشی از ممنوعیت‌ها را تعدیل کند. از این رو اخیرا طراحی‌های فضای بیرونی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است.

این روزها با چرخی در فضا مجازی نمونه‌های بسیاری از کاشی‌های رنگی را در کف حیاط یا بالکن می‌بینیم. کاشی علاوه بر ظاهر جذابی که دارد، یک سطح ضد آب بادوام را برای پاسیو، حیاط یا بالکن فراهم می‌کند و فرصت خوبی را برای مهمان کردن رنگ، طرح و بافتی خاص در اختیار طراح قرار می‌دهد. برای استفاده در فضای بیرونی بهترین گزینه یک کاشی با سطحی مات است.

استفاده از کاشی‌های رنگی در بالکن، تراس و حیاط از ترندهای طراحی داخلی 2022

طراحی مرکب از ترندهای دکوراسیون داخلی

کرونا با وجود محدودیت‌های بسیاری که بر ما اعمال کرد، دریچه‌هایی تازه را پیش روی همه کسب‌وکارها باز کرد و آن رونق کسب‌وکارهای خانگی و یا آوردن محل کار به خانه بود و این چیزی است که منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زمان و انرژی می‌شود.

در دو سال اخیر با شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از دفاتر، کارخانه‌ها و هر مکانی که محل کسب و کار است، افراد به این فکر افتادند که از فضای خانه خود هر چقدر کوچک، به عنوان محلی برای کسب درآمد نیز استفاده کنند. در این زمان بیش از هر زمان دیگری بیشترین زمان افراد در خانه سپری می‌شد و این امر تاثیر عمیقی بر طراحی‌های دکوراسیون داخلی سال‌های بعد داشت.

از این رو خانه‌ها به مکان‌هایی با کاربردهای متنوع تبدیل شدند و مرز مشخص بین اتاق خواب و دفتر کار از بین رفت و به بیان دیگر فضاها با هم ترکیب و در هم تنیده شدند. البته طراحی مرکب تنها به ادغام فضای کار و اتاق محدود نمی‌شود و نمونه‌های متنوعی از یکپارچه‌ شدن فضاها با هم را می‌بینیم. به طور مثال یکپارچه شدن بالکن و فضای داخلی خانه.

طراحی مرکب و دفتر خانگی از ترندهای دکوراسیون داخلی 2022

این مفهوم نو در معماری مورد استقبال بسیاری قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود در آینده شاهد گسترش بیشتر این مفهوم در کلیه فضاها در خانه‌ها باشیم.

طراحی منعطف

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و کمبود منابع در بسیاری از مناطق در دنیا، استفاده بهینه از فضای در دسترس به دغدغه‌ای مهم برای افراد تبدیل شده است. از این رو وسایل و طرح‌هایی که به بهینه‌سازی فضا کمک می‌کنند مورد استقبال قرار گرفته‌اند و منجر به طراحی‌های منعطف شده‌اند.

انعطاف‌پذیری می‌تواند به سه نتیجه زیر در فضا در طول زمان بیانجامد که با نیازهای گوناگون انسان در طول زمان سازگار باشد.

  1. تطبیق‌پذیری
  2. تغییرپذیری
  3. تنوع‌پذیری

مبلمان تخت‌خوابشو، نظم‌دهنده‌های مخصوص کمد و یا کابینت‌ها و وسایلی چند منظوره از این نوع می‌توانند فضا را از همیشه کاربردی‌تر، خانه‌های کوچک را اصطلاحا جادارتر  و فضا را برای پذیرش کارایی‌های متفاوت، منعطف کنند.

برای مثال با یک مبل تخت خوابشو به سادگی می‌توان یک دفتر یا محل نشیمن در خانه را به اتاق خواب تبدیل کرد و فضای موجود را به بهترین نحو ممکن مورد استفاده قرار داد.

پایداری از ترندهای دکوراسیون داخلی

می‌دانیم که منابع در دسترس محدود است. به همین دلیل شیوه‌های ساخت و ساز پایدار و به کار بردن مواردی مانند پنجره‌های چند جداره برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، پنل خورشیدی و… مدت‌هاست که علاوه بر دوست‌داران محیط زیست نظر سایر افراد را نیز به خود جلب کرده است.

در واقع پایداری یک نگرش است و با آن می‌توان منافع شخصی را با تاثیرات مثبت جهانی گره زد و در نهایت به همه گونه‌های طبیعی کمک کرد. تعمیم این نگرش با طراحی خانه کار ساده‌ای است و با اقداماتی در دسترس می‌توان از آن بهره برد.

مثلا کاشت علف‌ها و درخت‌های بومی در فضای بیرونی به ایجاد مناظر کم مصرف آب و جذب حیات وحش دلپذیر منجر می‌شود و یا وسایل یا مصالحی در خانه استفاده کنیم که پایدار هستند و از دل طبیعت بیرون آمده‌اند، می‌توانند به چرخه طبیعی بازگردند و جزئی از آن شوند.

پایداری و کارایی از ترندهای دکوراسیون داخلی 2022حرف آخر

با توجه به اینکه به برخی از محبوب‌ترین ترندهای دکوراسیون داخلی پرداختیم، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که باید ترندی را در محیط خانه خود پیاده کنید که در کنار زیبایی و جذابیت، آسایش و رفاه مورد نیازتان را فراهم کند. چرا که محیط خانه باید راحت‌ترین مکانی باشد که بتواند استرس‌ها و فشارهای طول روز را تعدیل و به ساکنان آن حس آرامش و شادی را القا کند. علاوه بر این همان‌طور که پیشتر بیان شد، اغلب طراحی‌ها به سمت راحتی هر چه بیشتر پیش رفته و به صورتی پیاده می‌شود که دسترسی ساده‌تر به لوازم و سادگی استفاده از آنها را داشته باشد.

تعداد بازدید : 2,877 بازدید
تاریخ : 1401/02/15
شماره مطلب : 7701
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.