مزیت آجرهای نسوز نما از دیدگاه مهندس محمدعلی سیفی نایب رئیس گروه بین‌المللی آذرخش

دسته :
گفت و گو با مهندس محمد علی سیفی کاشانی نایب رئیس گروه بین المللی آذرخش

با معماری اصیل، میراثی ارزنده برای آیندگان به جای بگذاریم، آذرخش نامی شناخته شده در صنعت ساختمان است نامی که بیست سال است با آجرهای نسوز و ماندگار گره خورده است.

به بهانه راه‌اندازی چهارمین کارخانه این گروه صنعتی، با مهندس محمد علی سیفی کاشانی به گفت و گو نشسته ایم، در سال های اخیر بازار ساختمان ایران با مصالح مختلفی مواجه بوده است که هرکدام در دوره‌ای نبض اصلی بازار را در دست گرفته‌اند.

در مقطعی شیشه و در سال‌هایی کامپوزیت با استقبال فراوان در این عرصه مواجه شده‌اند و به مرور از استقبال عمومی نسبت به آنها کاسته شده است.

مزیت آجرهای نسوز نما که آذرخش ارائه می‌دهد چیست که طی بیست سال گذشته به میزان تقاضای بازار برای آن اضافه شده است؟

آذرخش به عنوان بنیان‌گذار روش تولید آجرهای نسوز نما در ایران، همواره تلاش می‌کند محصولی با کیفیت و با قیمت اقتصادی و منطقی تولید نماید.

در سال‌های قبل، این نوع آجر مخصوص کوره‌های ذوب آهن و موارد صنعتی بوده است اما به جرات می‌توانم بگویم برای اولین بار در منطقه خاورمیانه، آذرخش این نوع متریال را برای نمای ساختمان ایجاد کرد.

متریالی که نسبت به نمونه‌های مشابه از امتیاز مهم ماندگاری برخوردار است.

این روزها بناهای آجری فراوانی در ایران و سایر نقاط دنیا وجود دارد که با گذشت قرن‌ها از ساخت، همچنان پابرجا هستند و به سرمایه‌های فرهنگی کشورهای مختلف تبدیل شده‌‌اند.

دیوار چین، گنبد کلیسای فلورانس، تپه سیلک کاشان، قلعه زیگورات چغازنبیل در شوش، دیوار قصر داریوش در تخت جمشید، سی و سه پل و… برخی از این بناهای ارزشمند هستند.

همین مسئله سبب شده در حافظه اغلب مردم ایران احساس خوبی نسبت به این متریال وجود داشته باشد.

از بعدی دیگر آجر به عنوان یکی از مصالح سنتی و قدیمی، تاثیر شگرفی در زیبایی بناهای شهری دارد.

با توجه به این تعریف، آذرخش چه روشی را در پیش گرفته که منجر به استقبال گسترده از محصول خود شده است؟

مهمترین ویژگی محصول آذرخش در کنار کیفیت و قیمت مناسب که در پاسخ به سوال قبلی به آن اشاره کردم، تنوع محصول است که باعث م‌ شود سازندگان و مشتریان برای هر نوع چیدمانی امکان استفاده از محصول ما را داشته باشند.

به نظر شما تصمیم‌ها و برنامه‌های مسئولان کشور تا چه اندازه می‌تواند در استقبال عمومی به استفاده از آجر در نمای ساختمان کمک کند؟

بخش مهمی از آنچه که از گذشته برای ما به یادگار مانده و از ما برای آیندگان به یادگار می‌ماند در معماری خلاصه می‌شود.

سیمای شهری، نماهای ساختمان و سبک معماری، گنجینه‌ای است که برخی کشورها برای آیندگان خود به یادگار گذاشته‌اند و امروز به سرمایه‌ای برای آن کشورها تبدیل شده است.

این نکات اولین پیامی است که به شهروندان و آیندگان می‌رسد.

گذشته از نقش مهم معماری در تاریخ سازی، این مسئله برای مردمی که در آن زمان زندگی می‌کنند از حیث تاثیری که در روحیه مردم می‌گذارد، بسیار مهم و اساسی است.

معماری آشفته و بی تناسب، باعث بروز تنش‌های عصبی فراوانی در شهروندان می‌شود و متاسفانه طی دهه‌های گذشته و مشخصا از دهه چهل تا دهه شصت به واسطه عدم حاکمیت قانون و قاعده محکم و جدی در عرصه ساخت نماهای شهری، ورود گسترده مهاجران به عرصه ساخت‌وساز، آشفتگی قوانین، عدم رسیدگی جدی به تخلفات و… نوعی معماری نامناسب خلق شده است که نتیجه‌ای جز آلودگی بصری ندارد.

متاسفانه در اثر استفاده نامناسب از متریال‌های بیگانه با فرهنگ ما در نماهای ساختمان، در طول سال‌های گذشته بناهایی خلق شده‌اند که نه با اقلیم و نه با فرهنگ ما سازگاری ندارند.

البته از دهه هفتاد به بعد، بسیاری از قوانین و آیین‌نامه های مربوط به نمای شهری تدوین شده است و نظارت جدی‌تری بر این امر صورت گرفته است اما این قوانین باید با سخت‌گیری بیشتری اجرا و با نظارت و استاندارد بیشتری پیش بروند.

باید در دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در این خصوص کارگروه‌هایی تشکیل شود تا بر اساس استانداردها، شرایط بومی و حتی مذهبی هر شهر، قوانین خاص و مناسبی برای نمای ساختمان تدوین شود.

به نظر شما جدیت و سخت‌گیری در این زمینه نمی‌تواند به معنای دخالت در امور شخصی شهروندان تلقی شود؟

خیر. زیرا نمای ساختمان صرفا مربوط به مالک آن نبوده و متعلق به تمام شهروندان است.

نما می‌تواند در شرایط و وضعیت مردمان آن شهر اثر بگذارد. به همین دلیل باید به شکلی بر ساخت آن نظارت شود که مالک نتواند هر محصولی را به هر شکلی که می‌خواهد در این بخش استفاده کند.

در کشورهایی مانند انگلستان، سوییس، ایتالیا و اسپانیا قبل از تغییر نمای ساختمان و اخذ مجوز تعمیرات، مالک موظف است اول مصالح نمای ساختمان را به تایید مسوولان شهری برساند تا بتواند نما را تغییر دهد.

این سخت‌گیری در توجه به سیمای شهری بسیار مهم و قابل اعتناء است که باید در کشور ما هم رعایت شود.

می‌توان از صحبت‌های شما نتیجه گرفت که نمای ساختمان‌های امروزی نمی‌تواند تبیین‌کننده وضعیت تمدنی ما برای آیندگان باشد؟

دقیقا. متاسفانه معماری امروز از نظر بصری دچار آشفتگی و هرج و مرج است.

البته خوشبختانه در سال‌های اخیر با تدوین استانداردهایی در برخی شهرهای مهم و بزرگ ایران همچون: اصفهان، قوانین شهرسازی به کمک حفظ سیمای شهری آمده و تا حدودی جلوی آشفتگی‌ها را گرفته است اما لازم است مسئولان با جدیت بیشتری به این مسائل توجه کنند تا معماری امروز، به صورت میراثی شایسته به دست آیندگان برسد.

در کشورهای اروپایی امروز هنرهایی مانند: نقاشی و مجسمه‌سازی گویای فرهنگ و تاریخ دوره خود هستند.

ما نیز می‌توانیم با تدوین سبکی برای معماری اصیل و ماندگار ایرانی اسلامی، میراثی شایسته برای آیندگان به یادگار بگذاریم چرا که آیندگان بر اساس این میراث درباره ما اظهار نظر و قضاوت خواهند کرد.

تعداد بازدید : 1,197 بازدید
تاریخ : 1395/04/25
شماره مطلب : 1326
Share it
برچسب ها:
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.