نکات مهم طراحی نما ویلا با آجر

دسته :
طراحی نما ویلا با آجر

طراحی نمای ساختمان و انواع ویلا اهمیت بالایی دارد زیرا که نمای ساختمان همواره موجب جلب توجه بینندگان می‌شود و در ساختمان‌های ویلایی چنانچه طراحی نما ویلا درست انجام شود می‌تواند به اثری ماندگار تبدیل گردد. از طرفی نمای آجری برای ساختمان ویلایی موجب زیبایی و جذابیت بیشتر آن بصورت طبیعی و سنتی نیز می‎‌شود.

از طرفی می‌دانیم که آجر متریالی مقاوم برای نمای ساختمان می‌باشد و در مقابل شرایط آب و هوایی همچون اشعه خورشید، بارندگی، برف و نور خورشید مقاومت خود را حفظ می‌کند.

آجرنما همچنین عملکردی همچون عایق حرارتی دارد و موجب می‌شود که دمای ساختمان مناسب گردد. همچنین آجرنما با محیط زیست سازگاری بالایی دارد و میزان اثرات مخرب آن برای محیط زیست حداقل است.

در این مقاله به مزایای استفاده از آجرنما برای اجرای نمای ساختمان ویلایی و نکات مهم طراحی نما ویلا با آجر می‌پردازیم:

آجرنما نسوز برای ساختمان‌های ویلایی چه مزیت‌هایی دارد؟

به منظور زیباسازی هر چه بیشتر ویلاها ممکن است متریالی همچون سنگ، شیشه، کامپوزیت و … برای نما استفاده شود اما به علت استفاده زیاد و افزایش قیمت این نوع متریال‌ها از طرفداران آنها کم شده و در عوض از آجرنما استقبال بیشتری شود.

با توجه به اینکه گاهاً برای اجرای ویلا از سنگ مرمر یا تراورتن استفاده می‌شود و هزینه‌های بالایی را برای نمای ویلا ایجاد می‌نماید، اما در مقایسه آجر نما هزینه‌های کمتری و مراحل اجرای آسان‌تری دارد و از لحاظ زیبایی ظاهری نیز می‌توان گفت که با آجرنما می‌توان نمایی بسیار زیبایی را ایجاد نمود و حتی این زیبایی از شیشه، سنگ و کامپوزیت هم بیشتر می‌باشد؛ به همبن دلیل نمای آجری برای ویلا محبوبیت بلایی پیدا کرده است.

نما آجری

آجرنما آذرخش از نوع آجر رستیک AR300 برای اجرای نمای ساختمان ویلایی

در ادامه مزایای نمای آجری برای ویلا را مطرح می‌کنیم:

  1. آجر نسوز نما در مقابل فشار و ضربه مقاومت مناسب و بالایی از خود نشان می‌دهند.
  2. نصب آجر نسوز نما راحت و مقرون به صرفه است.
  3. آجر نسوز نما از خاک رس صنعتی با بیس کائولین تشکیل شده است، استحکام زیاد دارد و شوره نمی‌زند مگر اینکه رطوبت هوا بسیار زیاد باشد و در آن شرایط نیز استفاده از پوشش نانو راه حل این موضوع می‌باشد.
  4. آجر نسوز نما عایق حرارتی مناسبی است و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.
  5. آجرنما عایق صوتی مناسبی نیز می‌باشد و موجب آرامش داخل ویلا می‌شود.
  6. این نوع مصالح نمای ساختمان در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی وزن کمتری دارند.
  7. آجر نسوز نما دارای تنوع زیاد در اندازه و رنگ‌بندی می‌باشد و با انواع سلیقه‌ها سازگار است.
  8. آجر نسوز نما مقاومت زیادی در برابر انواع تغییرات آب و هوایی دارد و حتی در برابر باران‌های اسیدی نیز مقاوم می‌باشد.
  9. آجر نما ماندگاری و طول عمر زیاد و حداقل هزینه تعمیرات در طول زمان را دارد.

کدام مصالح با نمای آجری ویلایی قابل ترکیب می‌باشد؟

برای طراحی نمای آجری ساختمان‌های ویلایی و یا هر نوع ساختمان دیگر می‌توان از مصالح ترکیبی برای نما سازی استفاده کرد؛ بیشترین نوع متریالی که با آجر نما ترکیب می‌شوند سنگ،کامپوزیت، شیشه، چوب و میکروسمنت می‌باشد که موجب جلوه‌ای خاص به نمای ویلا می‌شود.

اجرنسوزنما آذرخش

ترکیب آجرنما و سنگ برای نمای ویلایی

به منظور طراحی نمای آجری برای ساختمان‌های ویلایی می‌توان از سنگ‌های مختلف از جمله سنگ مرمر و تراورتن استفاده نمود و این ترکیب را می‌توان در رنگ‌هایی همچون مشکی، قهوه‌ای و کرم ترکیب نمود؛ ترکیب آجرنما نسوز با سنگ کاربردش از نمای تمام سنگ بیشتر می‌باشد و موجب افزایش زیبایی نما می‌گردد.

ترکیب کامپوزیت و شیشه جهت اجرای نمای آجری ویلایی

زمانی‌که همزمان از شیشه، کامپوزیت و آجر نسوز نما برای طراحی نمای ساختمان ویلایی استفاده شود موجب خلق نمایی منحصر به فرد، زیبا و متنوع می‌گردد و این تنوع با ترکیب هیچ کدام از متریال‌های نما، با اجر ایجاد نمی‌شود.

نما ترکیبی آجر، سنگ و شیشه

ترکیب آجر نما و چوب برای نمای ساختمان ویلایی

جهت افزایش زیبایی و جذابیت در نمای ساختمان ویلایی از ترکیب چوب و آجر نسور نما نیز می‌توان استفاده کرد. چوب و آجر هر دو از دل طبیعت به دست می‌آیند و ترکیب این دو در ساختمان موجب ایجاد حس نوستالژیک می‎‌شود و این حس، حسی دلپذیر است.

ترکیب میکروسِمِنت و آجرنما در نمای ویلایی

میکروسمنت (Micro cement)، پوششی دکوراتیو و مدرن است که با ترکیب سیمان و رزین‌های پایه آب تولید می‌شود. تنوع رنگ و اجرای این نوع پوشش دیوار بسیار زیاد است و برای مکان‌های تجاری، منازل، تمامی سطوح در داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که هم زیبایی و هم استحکام و ماندگاری بالایی دارد.

باید عنوان کنیم که ترکیب آجرنما با میکروسمنت نیز موجب خلق نمایی زیبا و خاص می‌شود.

آجر قرمز انگلیسی برای نمای ساختمان ویلایی

آجر انگلیسی بدون تردید از زیباترین و پرکاربردترین انواع آجر برای اجرای نمای بیرونی ساختمان‌های ویلایی می‌باشد؛ این نوع اجرنما دارای طیف رنگی قرمز است. آجر انگلیسی طرفدارن زیادی بین افراد متعدد دارد و سبک نماهای انگلیسی را به نمایش می‌گذارد.

نما آجری ویلا

آجر شاموتی برای نمای ساختمان ویلایی

یکی از انواع تنوع رنگ‌هایی که برای آجرنما استفاده می‌شود آجر شاموتی یا آجر زرد رنگ است با این نوع رنگ اجر زیر می‌توان ایده‌های زیبایی را جهت اجرای نمای ویلا آجر ساختمان انجام داد.

آجرنما شاموتی برای ویلا

برای طراحی نما ویلا آجری در انواع مناطق آب و هوایی چه نکاتی باید رعایت گردد؟

بهتر است نکات زیر را برای انتخاب نوع آجرنما در مناطق مختلف آب و هوایی در نظر بگیرید :

در آب و هوای سرد و مرطوب بهتر است آجرنما نسوز انتخاب گردد؛ زیرا این نوع آجر حداقل میزان جذب آب را دارد و شوره نمی‌زند و در برابر رطوبت مقاومت لازم را دارد. از طرفی آجر نما نسوز به عنوان عایق حرارتی عمل می‌کند و در فصل سرد در مناطق سرد موجب می‌شود که انرژی گرمایی از ساختمان خارج نگردد و در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

در مناطق گرم و خشک نیز بهتر است به دلیل عدم جذب نیروی گرمایی زیاد از اطراف از آجر سفید، آجر طوسی، آجر شاموتی که رنگ‌های روشن نسبت به سایر آجرها دارند استفاده شود.

تعداد بازدید : 58 بازدید
تاریخ : 1403/06/25
شماره مطلب : 13624
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.