کاربرد آجر عایق صدا

دسته :
آجر عایق صدا

آجرها ماندگاری و استحکام بالایی دارند و در صنعت ساختمان چه در ساخت دیوار و چه در اجرای نما و دکوراسیون داخلی همواره پرکاربرد بوده‌اند؛ یکی از خصوصیات بسیار مهم انواع آجر، ضد صدا بودن یا عایق صدا بودن می‌باشد و این ویژگی موجب می‌شود که فضایی را با آرامش در اختیار شما قرار دهد.

آجر با مقاومت بالا و استحکامی که دارد پایه و اساس بلند‌ترین و سنگین‌ترین سازه‌های دنیا را تشکیل می‌دهد. اما اینکه آجرها می‌توانند مانع از ورود صدا به داخل ساختمان شوند نیز ویژگی بسیار مهمی است که کاربردهای خود را دارد.

استفاده از آجر برای دیوارهای داخلی و خارجی یک ساختمان می‌تواند راه حل مناسبی برای ممانعت از ورود و خروج صدا می‌باشد.

عایق صوتی به چه معنی است؟

عایق صوتی در خانه‌‌ها به منظور حفظ حریم خصوصی ساکنان آن اهمیت دارد و البته در مکان‌هایی همچون استودیوهایی که برای ضبط صدا مورد استفاده قرار می‌گیرند، عایق صوتی اهمیت چند برابری دارد.

استفاده از آجر عایق صدا در محیطی که صداهای ناراحت کننده به آن نفوذ می‌کند، موجب می‌شود که محیط تبدیل به محیطی آرامش بخش گردد و مزاحمت‌های بیرونی دیگر به داخل ساختمان نفوذ نکند.

صدا بوسیله منابع گوناگون ایجاد می‌گردد و برای انتقال به محیطی دیگر نیاز به رساناهای پوسته می‌باشد؛ این رسانا به ویژگی‌های فیزیکی محیط بستگی دارد اما هوا یکی از مهم‌ترین رساناها برای انتقال امواج صوتی می‌باشد و صدا با جهش مولکول‌ها و ذراتی که با آنها تماس دارند حرکت می‌کند. منظور از عایق صدا نیز فرآیندی‌ست که کنترل امواج صوتی و ارتعاشات آن‌را ممکن سازد و حرکت امواج صوتی را مهار کند.

اضافه کردن به دیوار خشک

با افزودن به جرم و ضخامت دیوار از ارتعاشات صوتی آن کم می‌شود و این روش برای دراز مدت کار می‌کند.

مانع صوتی وینیل با بارگذاری انبوه یا MLV: این روش را می‌توان جهت استفاده برای دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها بصورت جداگانه اجرا نمود و خواص نسبی جرم موجب کاهش انتقال صدا و مقابله با نویز اضافی می‌شود.

عایق: افزودن مقداری عایق به فضای داخلی دیوار نیز روشی به صرفه است که زمان زیادی هم برای اجرا لازم ندارد.

جداسازی: این روش با ساخت دو دیوار با فاصله نسبی بین آنها ایجاد می‌گردد؛ عایق بندی شل بین ناودانی اصولاً به جهت اثر بخشی جداسازی ضروری استفاده می‌شود به این دلیل که با نبود محفظه هوا، هدف جداسازی از بین می‌رود.

آجرنما عایق صوت و صدا

آجر چگونه عملکرد عایق صدا دارد؟

آجر ساختاری سفت و سخت دارد و موجب مسدود شدن صدا می‌شود و صدا را جذب یا عبور نمی‌دهد بلکه آنرا به منبع برمی‌گرداند. آجرها به تنهایی موجب طنین و اکوی صدا می‌شوند و این موضوع بر اکوستیک صدا تأثیر گذار است اما اگر آجرها با موارد دیگر همراه شوند تبدیل به ابزاری بسیار مناسب برای جذب صدا می‌شوند.

چنانچه تمایل به افزایش آکوستیک اتاق بزرگ دارید، آجر برای اینکار بسیار مناسب می‌باشد و بهتر است متریال دیگری برای جذب صدا اضافه گردد اما در هر حال آجر امکان مسدود ساختن صدا را فراهم می‌کند.

برای اینکه صدا دیگر به خارج ساختمان درز نکند از درزگیر یا درزگیر عایق صدا استفاده می‌شود و چنانچه دیوار ترک داشته باشد یا اینکه سوراخ باشد صدای موج ایجاد می‌شود و صدا از طریق آن وارد می‌شود.

بنابراین قبل استفاده از دیوارپوش آجری بهتر است که این درزگیری‌ها انجام شود.

مزایای استفاده از آجرنما به عنوان عایق در ساختمان

آجرنما دارای ساختاری متراکم است و به راحتی صدا را مسدود می‌کند و استفاده از آجر نما در سراسر ساختمان نیز ایده خوبی است و از آجرنما برای داخل ساختمان و به عنوان  دیوار پوش آجری نیز می‌توان استفاده نمود.

آجرهای نما به دلیل بافتی که دارند عملکرد مناسبی برای عایق صدا از خود نشان می‌دهند و در صورتی که با فوم آکوستیک یا مواد جاذب صدا نیز جفت شوند انعکاس صدا را از بین می‌برند و صدا جذب می‌شود.

آجرها صدا را مسدود می‌کنند اما آنرا جذب نمی‌کنند و جذب و مسدود کردن دو روش جداگانه برای ممانعت از خروج صدا یا ورود صدا به یک منطقه می‌باشد و هر کدام مزایا و معایبی دارند.

انواع آجر نما عایق صدا و صوت

از آجرنما می‌توان برای بیرون و داخل ساختمان بهره برد زیرا آجرنما خاصیت عایق صوتی دارد و در صورت استفاده از آجر نما نسوز خاصیت عایق حرارتی و مقاومت زیاد در برابر حرارت و دمای بالا نیز به آن اضافه می‌گردد.

از طرفی استفاده از آجرنما برای ساختمان موجب زیبایی زیاد نمای ساختمان نیز می‌شود. برای انتخاب آجرهای مسدود کننده صدا نیز بهتر است چهار نوع آجر زیر انتخاب گردد:

  1. آجر طرح چرم
  2. آجر طرح چوب
  3. آجر طرح سنگ
  4. آجر ضد صدا آنتیک
آجر آنتیک عایق صدا

آجر آنتیک به عنوان عایق مناسب صوتی

در پایان

دیوارپوش آجری به جهت ایجاد عایق صدا و محیطی پر آرامش بسیار کاربردی است. آجر بافتی متراکم و ضخیم دارد و موجب عدم عبور امواج صوتی می‌شود. اگر عایق صوتی خیلی اهمیت دارد و نیاز است هیچ صدایی جابجا نشود ایجاد یک اتاق آجری در یک اتاق آجری بزرگ‌تر راه حلی مناسب می‌باشد و همچنین می‌توان از متریال زیر استفاده نمود:

  1. آجر طرح چرم

این نوع آجرها ویژگی بسیار مشابه آجر نسوز دارد و عایق صدا می‌باشد و محیطی آکوستیک را ایجاد می‌کند.

  1. آجر طرح چوب

این نوع آجرها از بهترین انواع عایق‌های صوتی می‎‌باشند که هم برای داخل ساختمان و هم برای نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، هر چندکه نوعی آجرنما می‌باشند بیشتر برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود.

  1. آجر طرح سنگ

این نوع آجر هم برای داخل و هم برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود.

  1. آجر ضد صدا آنتیک

این نوع آجر برای داخل ساختمان بیشتر استفاده می‌شود به این دلیل که زیبایی خاصی دارد و جذابیت بالایی برای دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند؛ بطور مثال اگر اتاق خواب‌ها پشت تلویزیون قرار داشته باشند شما می‌توانید با استفاده از آجر آنتیک در پشت تلویزیون منظره‌ای زیبا برای منزل خود فراهم کنید و از طرفی عایق صوتی مناسبی نیز ایجاد نمائید.

آجر نما آنتیک در رنگ‌ها و ابعاد متنوع تولید می‌شود تا میزان 70% صدا را جذب می‌کند.

مقاله پیشنهادی : ایده های خلاقانه برای تی وی وال با آجر

تعداد بازدید : 118 بازدید
تاریخ : 1403/07/07
شماره مطلب : 13800
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.