دکوراسیون داخلی با آجر چگونه زیبایی منزل را چند برابر می‌کند؟

جذابیت آجر در طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی با آجر راهی برای مهمان کردن جذابیت به فضای داخلی خانه است. آجر در دکوراسیون داخلی هم فضای سنتی و هم فضای مدرن را ارائه می‌دهد. به طور مثال دکوراسیون داخلی با آجر سنتی امروزه بسیار پرطرف‌دار شده و آجرهای مدرن نیز طرح‌های بسیار زیبا و با کیفیتی ارائه می‌دهند و در دکوراسیون داخلی کاربرد فراوان دارند.

اما فراموش نکنید که اگر این متریال به درستی و در جای مناسب خود به کار نرود، ظاهر ناخوشایندی را به بار می‌آورد؛ با ما همراه باشید تا با چگونگی استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی خانه آشنا شوید و با مطالعه این مطلب به سادگی بتوانید دکوراسیون منزل خود را به زیباترین شکل ممکن طراحی کنید.

دکوراسیون داخلی با آجر

حس و حال قدم زدن در بین ساختمان‌های آجری و لمس این متریال دوست‌داشتنی تجربه‌ای است که این روزها به ندرت پیش می‌آید. ایجاد این احساس دلپذیر در فضای داخلی خانه و دریافت انرژی بی‌نظیر از آن با اقدامی ساده امکان‌پذیر است.

تنها کافی است آجر مورد نظر خود را خریداری و در هر جای خانه که دوست دارید از آن استفاده کنید. فکر نمی‌کنم متریالی به اندازه آجر بتواند تا این حد حس و حالی طبیعی و نوستالژیک را به خانه بیاورد.

سال‌ها است که استفاده از آجر علاوه بر ساخت‌ و ساز و نما اجری در طراحی داخلی نیز به وفور دیده می‌شود و منظره چشم‌نوازی را برای بیننده به ارمغان می‌آورد.

به کار بردن آجر در دکوراسیون داخلی یکی از روش‌های عالی به تصویر کشیدن معماری جسورانه در چهار دیواری خانه است. استفاده از آجر به منظور بخشیدن عمق، شخصیت و هویت به فضا از گزینه‌های بسیار مناسب می‌باشد.

جذابیت در خانه با استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی

در طول زمان‌های مختلف همواره شاهد آن بوده‌ایم که بسیاری از متریال‌های مورد استفاده در طراحی داخلی به صورت دوره‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند و پس از مدتی اصطلاحاً “دموده” شده‌اند. شاید به همین دلیل است که آجر از آن دسته از مصالحی است که همواره مورد توجه و به روز بوده و هیچگاه قدیمی نمی‌شود. این امر از آن جهت است که به دلیل کاربردهای متفاوتی که دارد، برای اجرا و ترکیب با سایر متریال‌ها دست طراح را باز می‌گذارد. با این ویژگی می‌توان هر چند سال یک بار وسایل خانه را تغییر داد اما دیوار آجری را به همان صورت حفظ کرد.

نخستین حسی که مواجهه با یک دیوار آجری در فرد به وجود می‌آورد، حسی آشنا و دوست‌داشتنی است که ناشی از خاطره‌انگیز بودن این متریال است.

نمونه ای از کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی

حس زیبایی شناسی و آشنایی با دیدن آجر از کجا نشأت می‌گیرد؟

به دلیل اینکه از دوران باستان تاکنون آجر از مصالح بسیار محبوب در ایران بوده، ایرانیان تعلق خاطر خاصی به آن دارند و یکی از دلایل محبوبیت آن می‌تواند همین مورد باشد. با مواجهه با یک دیوار آجری بلافاصله حس گرما و هم‌پیوندی با آن در شخص به وجود می‌آید.

از طرفی به مواد تشکیل‌دهنده آجر فکر کنید. بله درست است: خاک

خاک ماده اصلی تشکیل‌دهنده آجر است. حتماً این جمله معروف را شنیده‌اید که ما از خاکیم و به خاک می‌رویم. با کمی تأمل در این جمله می‌توانیم به دلیل پیوند وجودی خود با خاک پی ببریم. احتمالاً برایتان پیش آمده در مکانی قرار گرفته‌اید که آجر در دکوراسیون داخلی آن به کار رفته است. با قرار گرفتن در این مکان ناخودآگاه نظر شما به سمت بخش آجری آن جلب می‌شود. این همان پیوند وجودی ما با آجر است که به دلیل عنصر اصلی آن، خاک می‌باشد.

کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی خانه

مزایای استفاده از آجر

استفاده از اجر مزایای بسیاری را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود.

  • عایق در برابر گرما و سرما
  • قابلیت رنگ‌پذیری و تراش‌های متفاوت
  • همخوانی با سایر مصالح مانند سنگ
  • ماندگاری و دوام بالا
  • زیبایی
  • قابلیت اجرای دکوراسیون داخلی با آجر
  • تنوع در ارائه‌ی انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی از جمله سبک کلاسیک و مدرن
  • قابلیت اجرای آجر کف

آجر علاوه بر اینکه طرح‎ها و رنگ‌ها متنوعی را دارا می‌باشد، این قابلیت را دارد که متفاوت نیز اجرا و پیاده‌سازی شود و جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای را پدید آورد.

به کار بردن آجر در دکوراسیون داخلی

در کدام بخش‌های خانه از آجر استفاده کنیم؟

جهت جلوگیری از ایجاد شلوغی در فضا باید آجر را در قسمت‌های درست و با حساسیت بسیاری به کار برد و باید بدانیم که این امر به عوامل متعددی از جمله: متراژ، نقشه و روشنایی فضا بستگی دارد. در واقع با توجه به این موارد هر خانه‌ای استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی، طراحی خاص خود را می‌طلبد.

پیشنهاد ما این است در صورتی که قصد استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید و خانه نسبتا کوچکی دارید، دو نکته را مورد توجه قرار دهید.

1. یک دیوار کوچک را برای این کار انتخاب کنید تا فضا کوچکتر به نظر نرسد.

2. اگر قصد دارید دیوار بزرگی را آجری کنید، از آجرهای روشن‌تر استفاده کنید.

نمونه‌ای از استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی

استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی به عنوان عنصری دکوراتیو موراد بسیاری را شامل می‌شود. در ادامه برخی از این کاربردها شرح داده می‌شوند.

  1. آجر نما آشپزخانه
  2. اتاق نشیمن
  3. آجر نسوز شومینه
  4. آجر نسوز پشت تلویزیون
  5. آجر نما برای ستون
  6. اتاق خواب
  7. ورودی خانه
  8. راه‌پله‌های داخلی
  9. اجر کف

نمایی از به کار بردن آجر در دکوراسیون داخلی

آشپزخانه

در آشپزخانه به دلیل وجود آیتم‌های بسیار، ممکن است با طراحی نامناسب فضای شلوغی پدید آید. پس طراحی آن از حساسیت بسیاری برخوردار است. فضای بین کابینت‌ها و یا دیوار پشت گاز برای به کار بردن آجر اقدامی تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی خانه است. این به سلیقه شما بستگی دارد.

استفاده از آجر در کانتر نیز می‌تواند حس خوبی را منتقل کند چرا که معمولا در مرکز دید است و توجهات بسیاری را به خود جلب می‌کند.

استفاده از آجر در آشپزخانه برای جذاب کردن دکوراسیون داخلی

اتاق نشیمن و استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی

برای بسیاری از افراد، نشیمن محبوب‌ترین بخش خانه است. این قسمت به واسطه اینکه فضایی برای شب‌نیشنی خانوادگی و زمانی برای گذراندن اوقات فراغ یا تماشای تلویزیون است، باید آرامش‌بخش و دلپذیر باشد.

استفاده از آجر در طراحی داخلی این بخش از خانه انتخاب مناسبی است که همان حس گرمابخشی را که مورد انتظار است، به اعضای خانواده هدیه می‌دهد.

حس خوب آجر در دکوراسیون داخلی و فضای نشیمن خانه

آجر نسوز شومینه

شومینه علاوه بر نقش گرمایشی خود، یکی از المان‌های دکوراسیون داخلی نیز به حساب می‌آید. به همین دلیل می‌توان در طراحی آن اقدامات بسیاری انجام داد و به بهبود آن کمک کرد. برای مثال استفاده از آجر در شومینه از نخستین گزینه‌هایی است که به ذهن هر طراحی می‌رسد. در طراحی شومینه به دلیل حرارت بالایی که دارد، امکان استفاده از هر متریالی امکان‌پذیر نیست.

بنابراین به کار بردن آجر نسوز شومینه از بهترین گزینه‌های استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی است. با به کار بردن آجر شومینه، ایمنی و زیبایی به طور توامان فراهم می‌شود. بد نیست بدانید آجر حس گرمای دریافتی از شومینه را نیز دو چندان می‌کند.

استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی و تزئین شومینه

دیوار پشت تلویزیون

دیوار پشت تلویزیون از مکان‌هایی می‌باشد که در بسیاری از ساعات روز همواره در معرض دید است. پس چه بهتر که از این امر بهره برد و با انتخاب آجری خاص این دیوار را از سایر دیوارها تفکیک کرد و فضایی مجزا از سایر بخش‌های خانه را پدید آورد.

نمایی از طراحی دیوار آجری در دکوراسیون داخلی

ستون‌ها

ستون‌ها از مواردی هستند که اگر در جای مناسبی قرار نگرفته باشند می‌توانند ظاهر نازیبایی را در فضا به وجود آورند. اما ستون از عناصری است که امکان تغییر آن وجود ندارد. پس افراد ناگزیر به یافتن راه‌حلی برای زیباتر کردن آن هستند. آجر نما دور ستون‌ها از بهترین راهکارهایی است که می‌تواند یک ضعف را در طراحی دکوراسیون داخلی به راحتی به یک قوت تبدیل کند. ستون آجری با ظاهر چشم‌نوازی که دارد می‌تواند حواس را از جای نامناسبی که قرار گرفته، به سمت ظاهر زیبای آن بکشاند.

کاربرد آجر در ستون و دروازه ورودی خانه برای زیبایی دکوراسیون داخلی

اتاق خواب و استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی

در اتاق خواب دیوار پشت تخت خواب از این جهت که نقطه کانونی توجه است، در صورتی که به طور متفاوت از سایر دیوارهای اتاق پوشیده شود، زیبایی خاصی را به محیط می‌بخشد. پس چه انتخابی بهتر از آجر که توجهات را به خود جلب کند.

دکوراسیون داخلی و طراحی اتاق خواب با استفاده از آجر

سقف

سقف‌های آجری گزینه‌های دیگری هستند که فضا را منحصر به فرد می‌کنند. این کاربرد در کاربری‌هایی مثل رستوران و گالری‌های هنری به وفور دیده می‌‍شود. این نکته فراموش نشود که بهتر است سقف آجری در فضاهای بزرگتر استفاده شود تا از کوچک نشان دادن فضا جلوگیری شود.

آجر در دکوراسیون داخلی و نمونه ای از کاربرد آن در سقف

ورودی خانه

استفاده از آجر در ورودی خانه‌ها علاوه بر زیبایی باعث می‌شود افراد در بدو ورود حسی مثبت را دریافت کنند. این بخش در معماری بسیار مهم است چرا که حکم خوشامدگویی به افراد را دارد.

راه‌پله‌های داخلی

برای خانه‌های دو طبقه یا اصطلاحا دوبلکس و یا دارای طبقات بیشتر استفاده از آجر در راه‌پله انتخاب مناسبی است. این کاربرد آجر انتخاب زیرکانه‌ای است که از راه‎‌پله جلوه‌ای جذاب پدید می‌آورد.

دکوراسیون داخلی با آجر و طراحی راه پله با آجر آذرخش

کف آجری و استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی

استفاده از آجر به عنوان کفپوش راهی خارق‌العاده برای افزودن جذابیت به خانه است. مواد پایدار مانند آجر ویژگی‌های متمایزی دارند که با هیچ یک از مصالح دیگر قابل اجرا نیستند. بنابراین آجر کف می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده باشد.

سخن آخر

همین‌طور که با هم خواندیم دکوراسیون داخلی با آجر نما انتخاب‌های متنوعی را در اختیار طراح قرار می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان جذابیتی بی‌نظیر خلق کرد و نواقص را به زیبایی پوشاند. پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا حس و حال آجری را به خانه خود بیاورید، از همین حالا به فکر تحولی در فضای داخلی خانه و یا محل کار خود با آجر باشید و برای ما در بخش دیدگاه‌ها بنویسید به نظرتان کدام بخش از خانه با آجر خاص‌تر می‌شود؟

نمونه‌ای از استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی

تعداد بازدید : 5,853 بازدید
تاریخ : 1400/02/05
شماره مطلب : 6355
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.