مصاحبه روزنامه دنیای اقتصاد با محسن سیفی ریاست هلدینگ آذرخش

دسته :
مصاحبه روزنامه دنیای اقتصاد با محسن سیفی ریاست هلدینگ آذرخش

آذرخش آماده جهش بزرگ صادراتی است. گروه بین‌المللی کارخانجات آجر نسوز نما آذرخش امسال نیز حضوری مقتدرانه در نمایشگاه صنعت ساختمان دارد. دو غرفه بزرگ این مجموعه در محوطه باز، جنب سالن میلاد، پذیرای علاقه‌مندان است تا از جدیدترین نمونه‌های آجر نسوز نمای ساختمان که در این مجموعه به زیبایی چیده و آراسته شده است بازدید نمایید. به همین بهانه گفت‌وگویی با محسن سیفی ریاست هلدینگ آذرخش انجام داده‌ایم که پیش روی شما است.

سیفی در این مصاحبه ضمن تشریح برخی ویژگی‌های خاص محصولات مجموعه خود، به برخی سؤال‌ها درباره چشم‌انداز صادراتی این محصول نیز پاسخ داده است. مخاطبان و مصرف‌کنندگان حوزه صنعت ساختمان علائق و ذائقه‌های متفاوت و پیچیده‌ای دارند.

چه عاملی باعث شده است تا این گروه به کالای تولید شده توسط آذرخش واکنش مثبت نشان دهند و مصرف‌کننده محصولات مجموعه شما به صورتی گسترده باشند؟

محصول تولیدی توسط گروه کارخانه‌های آذرخش کیفیت بسیار بالا و غیرقابل رقابتی دارد. مستحضر هستید که آجر از معدود مصالحی است که نمونه خارجی آن در بازار ایران وجود ندارد. علت هم این است که آنچه در بیست سال گذشته آذرخش به عنوان مبدع این نوع محصول در ایران تولید کرده، هم از نظر قیمت بسیار مناسب و هم از جهت کیفیت بسیار بالا، در جایگاهی بوده که هیچ شرکت خارجی قادر به رقابت با آن نبوده و تلاش‌های برخی کشورهای همسایه برای ورود به این بازار نیز به نتیجه‌ای نرسیده است. علت این توفیق نه اقتصادی بلکه فرهنگی است.

آجر به شکل سنتی بخشی از معماری ایران بوده و ساختمان‌های متعددی با این محصول بومی ساخته شده‌اند. اما از دهه هفتاد به بعد، استقبال از این محصول کاهش یافت که البته در مدت زمانی کوتاه، در میانه دهه هفتاد، آذرخش بار دیگر استفاده از آجر را متداول کرد.

خوشبختانه امروز این محصول به جایگاهی شایسته در کشور دست یافته است و اکثر معماران از این محصول در طراحی‌های خود به شکلی شایسته استفاده می‌کنند.

قطعاً همینطور است. انسان در طول حیات خود همواره طالب زیبایی بوده و هست و محصول تولیدی توسط آذرخش ضمن دارا بودن کیفتی عالی، این اصل را مورد نظر قرار داده است. طراحی و تولید آجرهای آذرخش به صورتی بوده است که هماهنگی کاملی از زیبایی و کارایی را فراهم کرده است. برخلاف برخی محصولات مورد استفاده در نمای ساختمان که فضایی بی روح و یکسان را ایجاد می‌کند، آذرخش با شناخت نیازهای مصرف‌کنندگان محصولی چشم نواز و متناسب با طبع سخت پسند و زیبا دوست جامعه ایرانی طراحی کرده است.

محصول شما از نظر فنی چه مزایا و ویژگی‌هایی دارد؟

آذرخش مدت بیست سال است که به واسطه به کارگیری مواد اولیه مرغوب، استفاده از فناوری روز اروپا، بهره‌گیری از فرمول‌های اختصاصی و نیز تحقیق و توسعه گسترده در عرصه تولید محصولاتش توانسته به برندی شناخته شده و قابل اعتماد در رده تولید این محصول تبدیل شود.

همانگونه که مستحضر هستید، این شرکت بنیان‌گذار تولید این نوع محصول در ایران است و در طول سال‌های گذشته همواره تلاش کرده است تا با ارتقای کیفیت این محصول، معماران و سازندگان بیشتری را به استفاده از این محصول ترغیب کند.

آجر تولیدی توسط آذرخش در برابر یخبندان و همه نوع شرایط آب‌وهوایی بخصوص سرما بسیار مقاوم است. تنوع در رنگ و ترکیبات ویژگی دیگر این محصول است که به واسطه تولید آجرهای سنتی، آنتیک و مدرن طیف‌های متنوعی از استفاده‌کنندگان را از این محصول راضی کرده است. آجر آذرخش ضد سایش است و در صورت استفاده در کف، در مقابل ترددهای زیاد و عوامل فرسایش بسیار مقاوم است.

مقاومت فشاری بالا و قابل استفاده در بدترین شرایط سخت فشار، عدم رنگ پریدگی در مقابل نور آفتاب، مقاومت در برابر اسید و باران‌های اسیدی، سازگاری با محیط زیست به جهت عدم استفاده از مواد و آلاینده‌ها نظیر آزبست و قابلیت استفاده در فضای داخلی و خارجی ساختمان برخی از ویژگی‌های این محصول است. قابلیت استفاده در فضاهای داخلی و خارجی از ویژگی‌های اصلی محصولات آذرخش است که زنجیره زیبایی کارایی و دوام را تکمیل می‌کند. مشتریانی که این محصول را انتخاب و آن را در ساختمان خود استفاده می‌کنند، همیشه محصولی زیبا با همان خصوصیات ویژه و ماندگار خواهند داشت.

مصاحبه روزنامه دنیای اقتصاد با محسن سیفی ریاست هلدینگ آذرخش

آیا آجرهای نسوز تولیدی توسط کارخانه‌های شما در کاستن از اتلاف انرژی موثرند؟

به کار بردن عبارت نسوز در خصوص آجرهای آذرخش، تاکیدی بر مقاومت بالای این محصولات است. آجرهای آذرخش در دمای 1200 درجه پخت می‌شود و همین مسئله مقاومت آن را بسیار زیاد می‌کند. این آجر در مقابل سرما و گرما به شدت مقاوم است و همین مسئله دلیلی مهم بر قابلیت عایق بودن آن در مقابل سرما و گرما است. در معماری سنتی ایران و در مناطق کویری از گذشته‌های بسیار دور آجر کاربردی فراوان داشته است که دلیلی واضح بر عایق بودن آن در مقابل گرما برای روز و سرما برای شب مناطق کویری است. هم اکنون در مناطق سردسیر همچون کردستان نیز آجر آذرخش مشتریان فراوانی دارد که یکی از علت‌های مهم آن در کنار زیبایی محصول، مقاومت بالای محصولات آذرخش در مقابل سرما است.

بازار این نوع محصول در ایران چگونه است؟

خوشبختانه در سال‌های اخیر رویکردی گسترده نسبت به استفاده از آجر در فضاهای ساختمانی شکل گرفته است. بخش مهمی از این موضوع ریشه فرهنگی دارد چرا که استفاده از این نوع محصول، ضمن ایجاد زیبایی می‌تواند به حفظ ریشه‌های فرهنگی ایرانی اسلامی نیز کمک زیادی کند. ایمنی بالا، کیفیت غیر قابل رقابت و خاص بودن، ویژگی‌هایی است که باعث استقبال روز افزون از آجر شده است.

چه بخشی از بازار در اختیار شما است؟

آذرخش به واسطه دارا بودن سه کارخانه بزرگ، حجم بالایی از تولید داخلی را در اختیار دارد و به همین دلیل بخش عمده‌ای از بازار داخلی در اختیار آذرخش است.

با توجه به آینده رو به رشد مصرف این نوع مصالح در سال‌های آینده و علاقه مخاطبان به استفاده از آجر در کف، دیواره، داخل ساختمان و…، به زودی چهارمین واحد تولیدی آذرخش که کارخانه‌ای تمام روباتیک با حجم تولید بسیار بالا است راه‌اندازی خواهد شد و قطعاً این کارخانه بخش عمده‌ای از بازار رو به رشد ایران را تأمین خواهد کرد.

آیا امکان صادرات این محصول نیز وجود دارد؟

در سال‌های گذشته آذرخش به واسطه اخذ استانداردهای مطرح و مهم دنیا از کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا، موفق به صادرات محصول خود به کشورهای دیگر هم شده است.

با توجه به ثبات وضعیت سیاسی ایران در جهان و رفع محدودیت‌ها، در مبادلات اقتصادی کشورمان با دنیا به زودی شاهد اتفاق‌های خوبی خواهیم بود و همین مسئله حجم صادرات آذرخش به کشورهای دیگر را افزایش خواهد داد.

جالب است بدانید کیفیت محصولات آذرخش و قیمت مناسب آن، به محصولات اروپایی بسیار نزدیک است و حتی با در نظر گرفتن هزینه حمل، این محصول می‌تواند با قیمت بسیار خوبی در اروپا به دست مشتریان برسد.

در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای نزدیک شدن به استانداردهای اروپایی انجام داده‌ایم و خوشبختانه این تلاش‌ها کاملاً به ثمر نشسته و با راه‌اندازی واحد چهار، به زودی آماده جهشی بزرگ در بخش صادرات این محصول خواهیم بود.

50 درصد از تولید این واحد، اختصاص به مصرف داخل و 50 درصد آن صادراتی خواهد بود.

با افتخار می‌گویم محصول تولیدی آذرخش در سال‌های گذشته مشتریان مختلفی در کشورهای گوناگون داشته است و به اغلب این کشورها نیز صادرات داشته‌ایم و همچنان نیز تقاضا وجود دارد ولی به دلیل پایدار بودن تحریم‌ها، صادرات ما تداوم نداشته است که امیدواریم با حل این موضوع در سطح جهانی، امکان حضور هرچه بیشتر ما در بازارهای جهانی فراهم شود.

تعداد بازدید : 1,322 بازدید
تاریخ : 1396/05/21
شماره مطلب : 1368
Share it
برچسب ها: ,
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.