رسالت آذرخش احیای هویت معماری ایرانی اسلامی است

دسته :
رسالت آذرخش احیای هویت معماری ایرانی اسلامی است

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان (معماری و عمران) و صنایع وابسته از سه شنبه چهارم تیرماه فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده است و تا جمعه هفتم تیرماه، از ساعت پنج بعد از ظهر تا یازده شب میزبان علاقه‌مندان و فعالان صنعت ساختمان است.

در میان شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، گروه بین‌المللی کارخانجات آجر نسوز نما آذرخش با حضور در فضای بیرونی و در غرفه‌ای شکیل، با محصولاتی متنوع که در کنار جنبه صنعتی و کاربرد ساختمانی‌اش، زیبایی، خلاقیت و تنوع هنری را به رخ می‌کشد، میزبان بازدیدکنندگان این نمایشگاه است. شرکت آذرخش با نماینده فعال در شهر مشهد، در یکسال گذشته خون تازه‌ای را در جریان ساختمان‌سازی خطه پهناور خراسان ایجاد کرده است. به بهانه حضور آذرخش در این نمایشگاه و عرضه آجرهای زیبا و متنوع، گفت‌وگویی با محسن سیفی ریاست هلدینگ آذرخش انجام داده‌ایم که پیش روی شما است. سیفی متولد سال 1354 در شهر قم است. وی در رشته مدیریت دارای مدرک کارشناسی است و بیش از 25 سال در حوزه صنعت و تولید سابقه فعالیت دارد.

کارآفرین برتر نمونه، رهبر کارآفرین جهان اسلام، صنعتگر نمونه، مخترع نمونه کشوری، عضو اتاق‌های ایران و کانادا و ایران و ایتالیا و ارائه چند عنوان کتاب و مقاله در حوزه موفقیت و کارآفرینی، برخی از افتخارهای کسب شده توسط محسن سیفی در عرصه صنعت تولید آجر نمای ساختمان کشورمان است.

در ابتدا لطفا مجموعه آذرخش را برای مخاطبان این مصاحبه معرفی بفرمایید

گروه کارخانجات آجر نسوز نما آذرخش بزرگترین تولیدکننده آجرنما در خاورمیانه با تولید بیش از  1000 مدل آجر در طرح و رنگ مختلف است. این کارخانجات شامل چهار کارخانه با ظرفیت تولیدی روزانه بیش از 600 هزار قالب از قبیل آجرهای پلاک، رستیک، کف، آنتیک، دکوراتیو و صخره‌ای است. این گروه تاکنون به بیش از چهل کشور اروپایی، آمریکایی، آفریقایی و آسیایی صادرات داشته و با توجه به افتتاح کارخانه شماره 4 خود که با به‌روزترین فناوری جهانی و خط تولید کاملاً رباتیک بدون دخالت دست ساخته شده، هم اکنون بیش از 40 درصد توان تولیدی خویش را به صادرات اختصاص داده است.

در مجموعه آذرخش چه تعداد نیروی کار فعال است؟

این مجموعه مفتخر است زمینه اشتغال بیش از 600 نفر نیروی متخصص اعم از دیپلم تا دکترا را بصورت مستقیم و بیش از 3000 نفر را بصورت غیر مستقیم فراهم کرده که با گسترش روز به روز کارخانجات آذرخش، این برنامه توسعه خواهد داشت.

استفاده از آجر چه سابقه‌ای در کشور عزیزمان ایران دارد؟ این محصول تا چه حد با ویژگی‌های کشورمان تناسب دارد؟

ایرانیان از گذشته در صنعت هنر معماری کشورمان از آجر استفاده می کردند و آجر به عنوان یکی از عناصر اصلی محیطی، همواره در فرهنگ و اصالت ایرانیان نقش داشته است. در حال حاضر راه برون‌رفت از معماری خشک و بی روح آغشته به آهن و کامپوزیت و سنگ، بازگشت به معماری اصیل ایرانی است که تولیکنندگان ایرانی می‌توانند با احترام گذاشتن به روش‌های پیشکسوتان این صنعت و الهام از روش‌های تولید آنها، با تلفیق زیرکانه و هوشیارانه طرح‌های مدرن در تولید آجر، ساختار نوینی در تولید و بازارسازی معماری آجری در ایران به وجود بیاورند.

چه ویژگی مهمی در محصولات آذرخش آنها را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند؟

تنوع در طرح رنگ و احیای فرهنگ و اصالت معماری ایرانی، کیفیت در تولیدات و خدمات پس از فروش قابل رقابت با محصولات جهانی، استحکام و ماندگاری، احترام به سلایق مصرف‌کنندگان و حجم بالای تولیدات، رعایت زمان تحویل در کنار قیمت مناسب، بخشی از ویژگی‌های موثر تولیدات کارخانجات آذرخش است.

چه عاملی باعث موفقیت محصولات شما در عرصه داخلی و خارجی شده است؟

علم فروش و بازاریابی بر پایه نیاز مشتریان پایه‌گذاری شده است. کاملا مشخص است که کالایی می‌تواند در کنار برآورده کردن نیاز مشتریان، رضایتمندی آن ها را نیز ایجاد کند که دارای کیفیت و تنوع مناسب و بالا باشد.

مصرف‌کننده ایرانی کیفیت قابل رقابت محصولات آذرخش با محصولات مطرح جهانی را می‌تواند با قیمت داخلی و مناسب دریافت کند که این ویژگی یکی از بزرگترین مزیت‌های تولیدات آذرخش است.

مهمترین راهبرد و برنامه آذرخش چیست؟

پاسخگویی صد درصدی به نیازهای مشتریان صنعت ساختمان، احترام به سلایق و فرهنگ مصرف‌کنندگان همواره از برنامه‌های این مجموعه خواهد بود؛ در زمینه صادرات نیز بسیار بیشتر از گذشته و به صورت بلندمدت برنامه‌های استراتژیک خود را اجرایی خواهیم کرد.

مهمترین مشکلات شما در عرصه تولید چیست؟

تولیدکنندگان با چالش‌هایی همچون تورم افسار گسیخته در نهاده‌های تولیدی، عدم ثبات نرخ ارز، عدم وجود قوانین موثر و حمایتی سیستم بانکی، تحریم‌های بین‌المللی در حوزه‌های بانکی و حمل‌ونقل، سلیقه‌ای عمل کردن مسئولان و تصمیم‌گیرندگان، هزینه‌های مازاد در پروسه اخذ مجوز، عدم حمایت در قوانین کار و تأمین اجتماعی و قوانین مازاد و دست‌وپاگیر مواجه هستند و مسیر صد درصدی حمایت از مصرف‌کننده ایرانی در قبال حمایت های دولت در رفع موانع موجود است.

به عنوان یک تولیدکننده چه توقعی از مسئولان کشور دارید؟

رفع موانع تولیدی و صادراتی و اجرای برنامه‌های حمایتی در حوزه‌های تولید، صادرات و سیستم بانکی می تواند تولیدکنندگان را در اجرای برنامه‌های موثر خود در حمایت از مصرف‌کننده ایرانی همراهی و کمک نماید.

برای توسعه و پیشرفت صنعت ساختمان چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

همه صنعتگران و تولیدکنندگان این صنعت جهت تحقق برنامه‌های استراتژیک خویش و بهبود کیفیت کالای ایرانی نیاز به حمایت‌های همه جانبه دولت‌مردان در زمینه‌های تأمین مواد اولیه، استانداردهای تولید، تسهیلات مالی، رفع تحریم‌های بین‌المللی در حوزه بانکی و حمل‌و‌نقل، رفع موانع و قوانین مازاد و دست و پاگیر در حوزه‌های ساخت‌و‌ساز و صادرات دارند.

آذرخش با حضور در نمایشگاه صنعت ساختمان مشهد به دنبال تحقق چه اهدافی است؟

مشهد یکی از کلانشهرهای ایران است که در دهه های اخیر فعالیت‌های زیادی در حوزه ساخت‌و‌ساز داشته است. این شهر هر سال میزبان میلیون‌ها توریست از سراسر ایران است و جذب توریست خارجی نیز در آن توسعه داشته است.

همچنین این استان به دلیل نزدیکی به کشورهای همسایه همچون افغانستان و ترکمنستان، راه مناسبی برای ورود به این بخش از بازارهای جهانی است. ما می‌‌توانیم اصالت ایرانی اسلامی خود را با مصالحی بومی مانند آجر به نمایش بگذاریم.

در یک جمله می توانم بگویم رسالت ما به عنوان تولیدکننده ای ایرانی این است که هویت معماری ایرانی و اسلامی را در نمای شهری شهرهای سرزمین مان ایران احیاء کنیم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد. آذرخش در شهر مشهد نمایندگی فعال دارد و حضور در این نمایشگاه فرصتی است تا با فعالان صنعت ساختمان مشهد و همچنین معماران و طراحان این حوزه از نزدیک دیدار داشته باشیم. از همه این عزیزان و همچنین مسئولان شهری مشهد دعوت می‌کنم در این چهار روز میهمان غرفه آذرخش باشند.

تعداد بازدید : 1,280 بازدید
تاریخ : 1398/04/06
شماره مطلب : 1621
Share it
برچسب ها: ,
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.