ساخت سازه‌های مدرن و بدیع معماری با آجر آذرخش

دسته :
ساخت سازه‌های مدرن و بدیع معماری با آجر آذرخش

گروه آداپت متشکل از معماران جوان و دانشجویان معماری خوش ذوق اصفهانی، طرحی بدیع و مدرن با نام فبریکیت را با بهره‌گیری از آجرهای تولیدی شرکت آذرخش اجرا کردند.

از این طرح زیبا فردا پنج شنبه یازدهم شهریور ماه در اصفهان رونمایی خواهد شد.

ادیب خائیز از اعضای آداپت در گفت‌وگو با روابط عمومی هلدینگ بین‌المللی آذرخش، در تشریح طرح مذکور گفت:

فبریکیت یک پروژه ساخت گروهی مبتنی بر ابزارهای دیجیتال است که با استفاده از پلاگین rhinovault شکل گرفته است. وظیفه اصلی این پلاگین، یافتن فرمی بهینه از لحاظ سازه‌ای برای طاق‌هایی است که به صورت کاملاً فشاری عمل می‌کنند و فرم‌های حاصل از آن را می‌توان به وسیله مصالحی که فاقد مقاومت کششی هستند اجرا نمود. هدف این پروژه به کارگیری این روش طراحی به منظور ساخت طاقی آجری است که برخلاف سازه‌های سنتی فاقد هندسه منظم و متقارن است و اصطلاحاً “سازه‌ای با فرم آزاد” خوانده می‌شود.

این پروژه شامل چهار بخش کلی آموزش، طراحی، تست مصالح و ساخت نهایی است. این سازه‌ها می‌تواند جایگزین بناهای بی‌هویت شود.

وی در خصوص کاربردهای این سازه نیز اضافه کرد:

این نوع سازه‌ها به دلیل فرم آزاد و عدم محدودیت در طراحی می‌توانند در غرفه‌های نمایشگاهی، استراحتگاه‌ها، سایه بان ها، مبلمان های شهری و سایر فضاهای موقتی و دائم برای ایجاد پوششی در برابر آفتاب و بارش‌های جوی به کار برده شوند.

با توجه به نازک بودن این نوع پوسته‌ها برخلاف سازه‌های سنتی، استفاده از این سازه‌ها موجب صرفه‌جویی در مصالح و هزینه‌ها می‌شود و می‌تواند در ساخت‌وسازهای شهری نقشی ویژه ایفا نماید. با ظهور این روش از ساخت‌وساز می‌توان برای معماران جوان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان معماری و سازه کارآفرینی نمود. این امر موجب احیا و رونق گرفتن دوباره مصالح سنتی چون خشت، آجر و ملات می‌شود و این نوع معماری را جایگزین سازه‌هایی می‌نماید که سنخیتی با هویت شهری ایرانی اسلامی ندارند.

چرا آجر آذرخش برای اجرای این طرح انتخاب شد؟

خائیز با اشاره به تنوع، کیفیت بالا و برند بودن محصولات آذرخش به عنوان یکی از دلایل انتخاب آجرهای این شرکت برای اجرای طرح مذکور گفت:

آجر، قابلیت شکل‌پذیری فراوانی دارد و ما قصد داشتیم قالب این محصول را از حالت مستطیل خارج کرده و کار را به صورت پازل و بدون ملات بچینیم.

این چیدمان حالتی مانند ریخته‌گری دارد و می‌توان اندازه قالب‌ها را در آن تعیین کرد.

عضو گروه‌ آداپت در توضیح ویژگی مهم بهره‌گیری از این فرم مدرن بر اساس مصالح سنتی مانند آجر گفت:

افرادی که نام آجر را می‌شنوند غالباً ذهنشان به سمت و سوی طرح‌های سنتی می‌رود.

گروه ما قصد دارد طرح‌هایی را بر اساس این ماده ساختمانی اجرا کند که از این پس ذهن شنودگان با شنیدن نام آجر، محدود به طرح‌هایی خاص نشود.

وی با اشاره به امکان ساخت بناهایی مانند: مسجد، کتابخانه و… با این شکل از اجرای آجر گفت:

این پروژه برای اولین بار در ایران انجام می‌شود و با توجه به اجرای آن در مدت زمانی دو ماهه با حضور 12 نفر و در مساحت تقریبی 16 متر مربع و حداکثر ارتفاع 2.65 متر، این امکان وجود دارد تا با استفاده از مصالح بومی مانند آجر در این سازه‌ها و عدم نیاز به فناوری‌های گران قیمت و پیچیده و همچنین تناسب آن‌ها با بافت شهری، ساخت آن‌ها را گسترش داد.

چه مکان‌هایی برای استقرار این سازه‌ها مناسب است؟

به گفته خائیز این نوع سازه‌ها به دلیل فرم آزاد و عدم محدودیت در طراحی می‌توانند در غرفه‌های نمایشگاهی، استراحتگاه‌ها، سایه بان ها، مبلمان های شهری و سایر فضاهای موقتی و دائم برای ایجاد پوششی در برابر آفتاب و بارش‌های جوی به کار برده شوند.

با توجه به نازک بودن این نوع پوسته‌ها برخلاف سازه‌های سنتی، استفاده از این سازه‌ها موجب صرفه جویی در مصالح و هزینه‌ها می‌شود و می‌تواند در ساخت‌وسازهای شهری نقشی ویژه ایفا نماید.

با ظهور این روش از ساخت‌وساز می‌توان برای معماران جوان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان معماری و سازه، کارآفرینی نمود و موجب رونق گرفتن دوباره مصالح سنتی چون خشت، آجر و ملات شد.

این پروژه فردا پنج شنبه 11 شهریور ماه از ساعت 17 الی 21 با حضور جمعی از صاحب نظران معماری ایران در اصفهان خیابان کمال اسماعیل – خیابان مجمر – بن بست اول سمت راست استودیو کاما – گروه معماری آداپت رونمایی خواهد شد و کلیه علاقه مندان می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

ساخت سازه‌های مدرن و بدیع معماری با آجر آذرخش

درباره گروه آداپت

گروه اداپت توسط تعدادی از معماران جوان و دانشجویان معماری با هدف فعالیت‌های پژوهشی و نوین در معماری و ساخت شکل گرفت.

قریب به اتفاق اعضای این گروه، تجربه شرکت در کارگاه های آموزشی معماری رایانشی و ساخت دیجیتال زیر نظر اساتید بزرگ این حوزه را داشته‌اند.

همین امر موجب شکل‌گیری گروهی شد که بتواند به صورت مستقل و خودگردان پروژه‌هایی را در این زمینه آغاز و اجرا نماید.

از دیگر دغدغه‌های این گروه در تقابل با پروژه‌های انجام شده تاکنون عبور از پروتوتایپ‌ها و نزدیک شدن به جریان واقعی معماری و سازه است.

فبریکیت اولین پروژه این گروه است که پژوهشی است بر ساخت طاق‌های با فرم آزاد کاملاً فشاری که فرم یابی آن به صورت دیجیتال و با کمک نرم افزار انجام می‌گیرد.

استودیو معماری کاما در اصفهان، در زمینه‌های مختلف از جمله تأمین سایت، جذب پشتیبان و فراهم نمودن امکانات اجرایی با این گروه همکاری نمود.

پروژه مذکور با حضور این افراد اجرایی شده است:

طراحی و اجرا: محمد احسنی، سروش اسدی، عرفان عکاف زاده، پوریا بنی آدم، امیر بیات، محمد سروش جوشش، ادیب خائیز، سارا داوودی، نیلوفررحیمی، حسن شفیعی، پانیذ فرخ سیر، علی نصوحیان

میزبان و مشاور: گروه کاما

عکاسان: محمد سروش جوشش، نیلوفر رحیمی

تعداد بازدید : 1,273 بازدید
تاریخ : 1395/06/10
شماره مطلب : 1299
Share it
برچسب ها: , ,
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.