گفتوگو رسانه پیام ساختمان با محمد علی سیفی نایب رئیس هلدینگ بینالمللی آذرخش
حتی از نفروختن آجر به مشتری هم سود میبریم. آذرخش امسال در هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان مشتریانش را غافلگیر کرد. تغییر موقعیت جغرافیایی از محل همیشگی به فضای باز جنب سالن میلاد، مهمترین نکتهای است که بازدیدکنندگان از غرفه این مجموعه در نمایشگاه با آن مواجه شدند. دو غرفه آذرخش در محوطه باز از روز شنبه بیست و یکم مرداد ماه پذیرای علاقهمندان هستند. در کنار طراحی خاص و بدیع دو فضای گسترده بیرونی، عرضه محصولاتی جدید با کیفیت بالاتر و قیمت پایینتر، نکته مهمی است که از حضور آذرخش در این نمایشگاه به چشم میخورد.
به همین بهانه با محمد علی سیفی نایب رئیس هلدینگ آذرخش گفتوگویی انجام دادهایم که پیش روی شما است. سیفی در این مطلب برنامهها و اهداف آذرخش را تشریح کرده است. در گزارشی که رئیس جمهور به تازگی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد، به رشدی هشت درصدی در بخش اقتصاد اشاره شد. آقای روحانی بر این نکته هم تاکید کردند که کمترین رشد اقتصادی در بخش مسکن بوده است. این مسئله چشماندازی ناخوش آیند از بازار مسکن در چهار سال گذشته را ترسیم میکند.
در این شرایط آذرخش چه شرایطی را پشت سر گذاشته است؟
سالهای گذشته دوران سختی برای فعالان بازار مسکن بود و آنچه رئیس جمهور به آن اشاره کردند، واقعیتی انکار ناپذیر است. اما گروه آذرخش از ابتدای تأسیس تاکنون هیچ گاه تسلیم واقعیتهای ناخوشایند این چنینی نشده و همواره فقط با بخشی از واقعیت کنار آمده که شیرین، امیدارکننده و خوشایند بوده است!
شیوه ما در مواجهه با واقعیتهای ناخوشایند این چنینی، مبارزه با چالشها و تغییر آنها است. به همین دلیل آذرخش حتی در این شرایط اقتصادی ناخوش آیند، همچنان سهم عمدهای از تولید بازار را در اختیار دارد و با تمرکز بر صادرات، در حال آمادهسازی زیر ساختهای خود برای حضور فعالتر در بازارهای جهانی است. به اطلاع شما و همه خوانندگان این مصاحبه میرسانم که به زودی چهارمین کارخانه تولید آجر آذرخش وارد مدار تولید میشود. کارخانهای کاملاً رباتیک که حجم تولید آن به اندازه سه کارخانه قبلی است و از نظر مشخصات فنی، در خاورمیانه اولین کارخانه رباتیک تولید آجر است.
رسیدن به این جایگاه مستلزم طی کردن چه مسیری است؟
در آذرخش شعاری داریم که مضمون آن چنین است: همیشه سعی کنید هر کاری را درست انجام دهید. این عبارت بسیار ساده و حتی به نظر پیش پا افتاده است اما اگر به عنوان یک اصل مورد نظر قرار گیرد، مجموعهای از اتفاقهای مثبت را رقم میزند.
برای مثال به سراغ محصول خودمان میروم. در نگاه اول تولید آجر بسیار ساده به نظر میرسد. ترکیبی از خاک و آب به زیر دستگاه پرس میرود و آجر پس از قرار گرفتن در کوره و پخت، به عنوان محصولی نهایی با بستهبندی به دست مشتری میرسد.
آذرخش در همین مسیر به ظاهر ساده سالهاست با صرف انرژی گسترده تلاش میکند تا ضمن شناسایی نیاز بازار و انجام تحقیقات گسترده، محصولی فنیتر، ارزانتر و با کیفیتتر تولید کند. همان موضوعی که تحت عنوان تحقیق و توسعه شناخته میشود و میتواند رمز موفقیت هر مجموعهای باشد. آذرخش همیشه تلاش کرده است نوآور باشد. مستحضر هستید که در زمان آغاز فعالیت این گروه صنعتی، استفاده از آجر به عنوان یک متریال ساختمانی کمکم رو به افول گذاشته بود.
علت هم این بود که مصرفکننده به طیف متنوعی از این محصول دسترسی نداشت و در مقابل، مصالح دیگر انواع و اقسام گوناگونی داشتند اما آذرخش محصولی را خلق کرد که از نظر قیمت برای سازندگان مسکن کاملاً به صرفه بود و از نظر زیبایی نیز دقیقاً همان چیزی بود که معماران و طراحان سالها به کار با آن علاقهمند بودند اما نمونه داخلی آن یافت نمیشد. شرکتهای مختلفی هستند که محصول با کیفیت تولید میکنند. نیاز مشتری را هم در نظر میگیرند اما به دلیل عرضه نامناسب، از بازار حذف میشوند.
به نظر میرسد آذرخش در این بخش هم فعالیتهای مختلفی انجام داده است؟
آذرخش در سالهای اخیر فعالیتهای گستردهای در زمینه تبلیغات و برندینگ انجام داده است. در این زمینه نوآوریهای مختلفی هم صورت گرفته است. تشریح این موارد از حوصله این مصاحبه خارج است اما شما میتوانید تاثیرات کلی این موضوع را به راحتی در رسته آجر نسوز نمای ساختمان رصد و مشاهده کنید.
همین که امروز شرکتهای زیادی در تولید این محصول فعالیت دارند و حتی تعدادشان به اندازهای است که میتوانند یک سالن بزرگ را به خود اختصاص دهند، اثر فعالیت مستمر آذرخش در این حوزه است که اقبالی گسترده در جامعه را نسبت به این محصول فراهم آورده است و با ایجاد زمینهای فرهنگی، عملاً آجر به جایگاهی بسیار بالا در صنعت ساختمان تبدیل شده است. آذرخش همواره به جای فروش صرف محصول، مجموعهای از خدمات را به مشتری ارائه داده است. این خدمات از زمان فروش محصول آغاز میشود و در ادامه با مشاوره کاملاً رایگان در زمینه طراحی، معرفی نصاب و حتی مشاورههای فنی مهندسی ادامه مییابد.
مشتریان ما در هر مقطعی از اجرای کار که با مشکل مواجه باشند، میتوانند با ما در تماس باشند و از مشاورههای رایگان ما بهره بگیرند تا محصولی که از ما خریداری کردهاند با بهترین کیفیت بر روی ساختمان نصب شود. کارشناسان فروش ما صرفاً محصول نمیفروشند و قبل از فروش آجر، با مشتری گفتوگویی کاملاً دوستانه و گاه بسیار طولانی انجام میدهند تا از نیاز واقعی او مطلع شوند.
جالب است بدانید در برخی مواقع حتی خرید نکردن مشتری از آذرخش به نفع ما است و در این زمینه هم کمک لازم را به مشتری انجام میدهیم!
چگونه خرید نکردن مشتری میتواند به نفع شما باشد؟
برخی محصولات آذرخش کاربردهای خاصی دارد. مشتری ممکن است همه اطلاعات فنی لازم را نداشته باشد. گاهی هم به واسطه اینکه آجر آذرخش را در جایی دیده و به آن علاقهمند شده، تصمیم میگیرد به هر نحو ممکن از آجر آذرخش در ساختمان خود استفاده کند.
شرایط ساختمانی که مثلاً در حاشیه یک بزرگراه قرار دارد، با ساختمانی که در منطقهای سردسیر واقع شده متفاوت است.
در میان طیف گسترده محصولات ما، ممکن است برخی محصولات کاربردهای خاصی داشته باشد. توصیه جدی ما به کارشناسان این است که ابتدا مشاوره دقیق و فنی درباره محصول را متناسب با مکان نصب آجر به مشتری بدهند و اگر کاربرد محصول مورد نظر با مشخصات فنی تطابق نداشت، این موضوع را به اطلاع مشتری برسانند. گاهی واحد فروش ما به واسطه حضور مشتریانی که نقشههای ساختمانی خود را برای کارشناسان ما آورده و از آنها نظر میخواهند، به دفتری مهندسی شبیه میشود.
در برخی موارد حاصل ساعتها بحث و جلسه مشتری با کارشناس، به خرید منجر نمیشود و این مسئله برای ما ارزش بسیار بزرگی است. آجر آذرخش هویت ما است و اگر بخواهد در مکانی نامناسب نصب شود یا حتی در جایی قرار گیرد که مناسب نباشد و باعث دلخوری مشتری باشد، ترجیح میدهیم محصول را به مشتری نفروشیم و حتی او را برای خرید نکردن قانع کنیم! مشتری دوست ما است و هنگامی که صداقت ما را ببیند، برای پروژه بعدی دیر یا زود به سراغ ما خواهد آمد و حتی مبلغ ما نیز خواهد بود.
نظرات، پیشنهادات و انتقادات
نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.