انواع نورپردازی آجرنما ساختمان

دسته :
نورپردازی آجرنما

با توجه به مزایای فراوانی که آجرنما برای اجرای نمای ساختمان دارد تعداد نماهای آجری در شهرها رو به افزایش می‌باشد؛ امروزه با تولید انواع آجر نسوز نما مدرن موجب شده است که هم نماهایی بسیار زیبا برای ساختمان ایجاد گردد و هم کیفیت ساخت نما برای ساختمان‌های افزایش پیدا کند؛ زیرا آجر نسوز نما کیفیت بالا و حداقل میزان جذب آب را دارد به همین دلیل بسیار مقاوم است و در تمامی شرایط اقلیمی قابل اجرا می‌باشد و در طول زمان نیاز به حداقل هزینه تعمیرات را دارد.

از طرفی آجر نسوز نما تنوع زیادی در ابعاد و رنگ‌ها دارد و دست معماران را برای اجرای نمای مورد نظر کاملاً باز می‌گذارد. آجرنما به راحتی با متریال دیگر ( شیشه، سنگ و کامپوزیت ) برای اجرای نما ترکیب می‌شود و نمایی بسیار زیبا را ایجاد می‌نماید.

معماران حرفه‌ای و با سلیقه نمای آجری مدرنی را طراحی می‌کنند و با استفاده از نورپردازی جلوه‌ای فوق العاده به آن می‌بخشد. نما آجری جلوه‌ای نوستالژیک دارد و که با نورپردازی جلوه‌ای کلاسیک پیدا می‌کند و در شب همچون یک جواهر می‌درخشد.

نورپردازی نماهای گوناگون ساختمان از جمله نما آجری در معماری نوین بسیار جذابیت پیدا کرده است که برای اینکار روی نمای ساختمان لامپ‌هایی در اندازه و رنگ‌های متنوع نصب می‌شود و برای نمای داخلی و خارجی کاربرد دارد. اندازه این چراغ‌ها بر اساس اندازه ساختمان، شدت نور مورد نیاز و ارتفاع ساختمان تفاوت دارد.

نورپردازی نما آجری توسط انواع لامپ‌ها این تصور را ایجاد می‌کند که هزینه‌ای اضافی برای ساختمان تحمیل می‌شود اما این نورپردازی بویژه در شب موجب می‌شود که ساختمان جلوه‌ای خاص پیدا کند و برای دید افراد مفید باشد و البته اگر نورپردازی آجرنما در داخل ساختمان باشد، باز هم، بعد زیبایی و روشنایی را بطور همزمان ارائه می‌دهد.

کدام آجر را برای نورپردازی آجرنما انتخاب کنیم؟

برای نورپردازی آجرنما بهتر است که این موضوع را مد نظر قرار دهید که چنانچه رنگ آجر گرم باشد رنگ چراغی که مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز باید گرم باشد و انواع آجرنما رستیک هلندی، آجرنما انگلیسی و آجر شاموتی برای نورپردازی مناسب می‌باشد.

اصول نورپردازی نمای آجری ساختمان

نورپردازی نمای آجری متفاوت از نورپردازی نمای سنگی و یا حتی نمای ترکیبی می‌باشد و اصول زیر را دارد:

  1. نور در بخش‌هایی از ساختمان که کل نما را نمایش می‌دهد و با شعاع تابش مناسب استفاده شود.
  2. نور در قاب پنجره‌ها برای نمایش بیشتر آنها استفاده گردد.
  3. منابع نور در دیواره‌های پنجره با شعاع تابش کمتر از عمق دیوارۀ پنجره نصب گردد.
  4. نورپردازی برای ضلع افقی و عمودی سازه استفاده شود.
  5. نورپردازی برای قسمت‌هایی از ستون و روشن نمودن ستون از پایین به بالا برای نمایش ریتم ستون‌ و روشن کردن طرفین ستون انجام شود.
  6. نورپردازی در قسمت خط بام برای نمایش اندازه ساختمان استفاده شود.
  7. نورپردازی در قسمت محل عبور عابر پیاده و سواره بویژه در قسمت همکف بکار برده شود.
  8. ممنوعیت نورپردازی با استفاده از مصالح با قدرت انعکاس جهت ممانعت از خیرگی افراد بویژه در معابر پر رفت و آمد رعایت شود.
  9. ممنوعیت استفاده از منبع انرژی با شعاع تابش زیاد مانند پروژکتورها در زیر پنجره‌ها جهت جلوگیری آلودگی نوری و آسیب به ساکنین ساختمان رعایت گردد.
نورپردازی آجرنما

نورپردازی نما آجری در قسمت قاب پنجره و محل عبور سواره

انواع نورپردازی نمای آجری

برای اجرای نورپردازی ساختمان‌های نمای آجری از متدهای گوناگونی استفاده می‌شود و با توجه به نوع و مدل آجری که در نما استفاده گردیده و همچنین بر اساس طراحی انجام شده برای نما یکی از متدهای زیر انتخاب می‌شود:

نورپردازی منطقه‌ای

در این روش تنها قسمتی از نما چراغانی می‌شود.

نورپردازی پس زمینه‌ای

این نوع نورپردازی جهت سازه‌های کوچک و ساختمان‌های مسکونی و بویژه ویلایی کاربرد دارد و موجب می‌شود که فقط قسمت کوچکی از ساختمان مثلاً مجسمه و هر قسمت دیگر از ساختمان نورپردازی شود. برای این نوع نورپردازی تراس گزینه مناسبی می‌باشد.

نور پردازی نما آجری

نورپردازی پس زمینه‌ای

نورپردازی کامل

در این روش تمام بخش‌های نما نورپردازی می‌گردد.

نورپردازی تجملی

نوری که برای این روش استفاده می‌شود اصولاً رنگ‌بندی بنفش یا طلایی دارد.

نورپردازی ثابت

در این روش نورپردازی تنها از یک طیف نور استفاده می‌شود و این روش نورپردازی ساده و بدون افکت می‌باشد.

نور پردازی محل عبور پیاده

نورپردازی نما آجری در قسمت محل عبور پیاده

نورپردازی متغیر

این روش نورپردازی برای ساختمان‌های تجاری و مراکز تفریحی کاربرد دارد؛ و شدت و رنگ نور در این روش قابل تغییر است و در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند.

نورپردازی ترکیبی

این روش نورپردازی در واقع ترکیبی از نورپردازی ثابت و متغیر می‌باشد.

نورپردازی نما آجری با چه تجهیزاتی اجرا می‌گردد؟

از یکی از روش‌های بالا، به منظور نورپردازی نمای آجری استفاده می‌شود اما تجهیزات زیر نیز برای اجرای این‌ کار مورد نیاز می‌باشد:

  1. نورپردازی نما آجری با پروژکتور
  2. نورپردازی نما آجری با وال واشر
  3. نورپردازی نما آجری با چراغ خطی
  4. نورپردازی نما آجری با جت لایت

در پایان

نورپردازی برای نما آجری گاهاً استفاده می‌شود و موجب جلوۀ بیشتر آجرنما و زیبایی دو چندان نما در شب و تاریکی می‌شود. برای اجرای نورپردازی نما اصولی وجود دارد که باید رعایت گردد زیرا که نورپردازی نما آجری با نمای سنگی و یا حتی نمای ترکیبی تفاوت‌هایی دارد؛ و همچنین بهتر است نورپردازی آجرنما در برخی قسمت‌های نما از جمله قاب پنجره‌ها یا ضلع‌های عمودی یا افقی سازه اجرا گردد.

تعداد بازدید : 482 بازدید
تاریخ : 1403/07/02
شماره مطلب : 13728
Share it
نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.